HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tackar för Engelska distributörer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/12/21 :  12:21:46  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag lyckades knäcka en del av en tonarm för ett tag sedan, oturligt nog så var det under frakt till en köpare och det var solklart jag som slarvat. Köparen hade letat efter denna spelaren ett bra tag så han föreslog att vi skulle försöka hitta ny tonarm istället för att skicka tillbaks den och häva priset.
Generalagenten i Sverige (och övriga länder) ville ha 3000:- för en och det var mer än köparen betalt, så då lämnade jag hellre tillbaks pengarna och tog smällen av mitt slarv men vi kollade vidare.

Efter lite forumpostande blev jag tipsad om att kontakta en kille hos en distributör i England och snabbt fick jag svar att det troligen går att fixa för just den knäckta delen finns som reservdel.
"Varför sa de inte det i Sverige för?" tänkte jag.
Jag fick namnet på reservdelen och tipset om att kontakta Svenska återförsäljaren för att slippa frakt och sånt.
Ringde tillbaks och fick samma svar ang ny tonarm, svarade med att den aktuella reservdelen finns och de kanske kan fixa en sån åt mig. Jag blev ombedd att maila in detaljerna och efter en vecka har jag fortfarande inte fått nått svar. Jag sket i det och mailade England igen och en timme senare har jag svar, prisuppgift och betalningshänvisningar.

16$ inkl frakt.

Slutsats, kolla runt med flera olika leverantörer innan du litar blint på vad de säger .
Hoppas nu bara att det går smärtfritt att fixa det.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/12/21 12:22:01

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/21 :  15:55:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här ser vi att servicekänsla är fenomenalt överlägset. Vilken av dessa två vill du helst handla av i fortsättningen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/12/21 :  16:41:58  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Jag sitter själv som eftermarknadsansvarig, dock i en helt annan bransch. Men det är med eftermarknaden man får nöjda kunder. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå det.

Bra att det löste sig iaf!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/21 :  17:19:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Samtidigt är det ofta så att det är på eftermarknaden man tjänar pengar. I detta fall försökte det svenska företaget tjäna pengar på fel sak.

Skönt att det gick bra!
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2010/12/21 :  20:46:01  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
När barna var små var det en kompis till dottern som greppade tag i min tonarm. När jag kom hem efter jobbet såg jag direkt att något hänt med skivspelaren. Det visade sig att en liten plastbit till tonarmsstödet gått sönder. Eftersom skivspelare med arm är från 1983 tänkte jag att det omöjligen går at fixa. Ringer runt i Sverige utan resultat men när jag får kontakt med tillverkaren (SME) direkt händer det saker. En mycket tillmötesgående och serviceminded gubbe svarar att den delen finns som reservdel.
Har ingen aning om vad den kostade, dom bara skickade öven prylen utan vare sig faktura, kontonummer eller prislapp.


IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/12/22 :  08:37:13  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Vilken av dessa två vill du helst handla av i fortsättningen?

Ja, svaret på den frågan kan ju inte vara så svår att lista ut

quote:
Jag sitter själv som eftermarknadsansvarig, dock i en helt annan bransch. Men det är med eftermarknaden man får nöjda kunder. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå det.



Ja, vilken idiot som helst kan starta ett företag och få bra omdömen sålänge personen bara skickar varorna. Det är när saker börjar att skita sig som de bra företagen sticker ut och skiljs från de mindre bra.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/12/22 08:39:41
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/12/27 :  21:58:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Absolut, det är verkligen i "supporten" som man skiljer agnar från vete. Köpte en fin klocka beg, nyskick, men självklart så pajjar den efter en månad när jag haft den.
Jag mailar tillverkaren, gör bara 200 klockor per år, och på en helg har det gått 8 mail mellan oss.

För en som mig som har galen otur med allt, så är det ett måste med bra support.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/28 :  10:11:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Tyngdpunkten i teknikutvecklingen efter 2000, har varit att
optimera konstruktionerna mot volymproduktion.

Samtidigt anpassar man sin organisation där efter. Vilket
inneburit att teknikutveckling och hantering av reservdelar
har tagits bort eller minskat kraftigt, lite beroende på
vad det är för vara. Att hålla "reservdels-lager" kostar!

Tanken är att kunden ska konsumera och slänga, och inte laga.
Det enda som ska finnas tillgängligt för kunden är förbruknings-
material och "slit-detaljer", inget annat.


Jag måste säga att man blir himla glad när Ni delar med Er av
"work arounds" kring ovan "konsumtions-filosofi".

Faktum är att en av, i mina ögon, fördelarna med "volym-produktion"
är just att alla delar är utbytbara.
(Men som Ni förstått, man tjänar mer på att sälja nytt.)


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000