HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hornresp när, var & hur?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/27 :  17:12:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det finns en mängd trådar som handlar om horn på detta forum.
Min tanke med denna tråd är att samla kunskap i ämnet, både till mig själv och övriga forumiter.
Vi får hoppas att Martinsson, PetterPersson och andra hornmästare tittar in här ibland och ger oss en hjälpande hand

Hornresp verkar vara ett oumbärligt verktyg i jakten på det perfekta hornet, det kan laddas ner härifrån:
http://www.hornresp.net.ms/

Linnars simuleringsskola kan vara till stor hjälp för oss nybörjare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56107&whichpage=1&SearchTerms=hornresp

Ett par frågor som jag för tillfället sitter och funderar över:
Vad är, och hur får man fram dessa värden
Fr, Tal, Hyp, T
???

Jag sitter med version 28.20 av Hornresp.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/12/27 17:16:17

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/12/27 :  17:50:50  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://forum.speakerplans.com/guide-to-winisd-pro-and-hornresp_topic1314.html. Skrolla ner till "Hornresp Kickstart", där finns förklarat under L12 hur man ändrar kurvtyp:

quote:
You can choose CON (conical), EXP (exponential), HYP (hyperbolic-exponential), TRA (tractrix) by typing c, e, h, or t while your cursor is in the length box.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/27 :  18:01:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Börja med att noga läsa och memorera HELA hjälpfilen till programmet.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/27 :  18:06:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Fr, Tal, Hyp, T

Håll musen över de områden som man skriver i bredvid dessa beteckningar
så står det längst ner vad de betyder.

Fr = ~Hur effektivt dämpmaterialet i bakkammare är
Tal = Hur tjockt dämpmaterialet är
Hyp = Hyperbolisk utvidgning
T = Hyperbolparameter ~T=1 är exponentiell utvidgning. T=oändligheten
är konisk utvidgning och T under 1 expanderar långsammare i början och
snabbare mot slutet av hornet.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/27 :  23:06:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
http://forum.speakerplans.com/guide-to-winisd-pro-and-hornresp_topic1314.html. Skrolla ner till "Hornresp Kickstart", där finns förklarat under L12 hur man ändrar kurvtyp

Mycket intressant länk - tackar!
quote:
Börja med att noga läsa och memorera HELA hjälpfilen till programmet.
Lättsomenplätt

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/12/29 :  00:10:29  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Kul att du startat den här tråden, jag har också funderat en hel del över hornresp. Men kanske men ännu mer grundläggande frågor, som vad är egentligen S12, S34, måste man ha så många segment, etc, etc. Dvs, jag kan ingenting om horn, men vill gärna veta mer. Google brukar ju vara allas vän, men dessvärre lyckas jag inte hitta på något som är direkt hjälpsamt. Någon som sitter på en gyllene länk? =)

EDIT: t.ex. tråden "hornteori nedan. oops.

Edited by - Bar on 2010/12/29 00:14:59
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/29 :  11:30:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
japp, more10's tråd om hornteori är bra och lärorik:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82144
Men här hade jag tänkt att vi skulle samla lite nybörjarfunderingar kring programmet Hornresp (och lite annat kring det kära ämnet horn).
Förhoppningsvis så får vi amatörer hjälp av de mer erfarna inom området

Vad menas med "Hyperbolisk utvidgning"?
(jo, jag vet ungefär vad det betyder - men i högtalarsammanhang?)
Vilka värden för Hyp gäller när man designar ett TH alt. FLH?
Det finns gott om möjligheter att ange längder i hornet, men var anger man hornets bredd?

Edit: Fel länk, har ändrat nu

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/12/29 11:50:16
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/12/29 :  11:39:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kul att nämnas i dessa prominenta sällskap, har aldrig sett mig själv som någon särskillt kunnig på horn, men jag kan försöka bidra lite ändå kanske.

Då jag främst laborerat med tappade horn så håller jag mig till detta område, även så är jag ytterliggare begränsad i och med att jag valt att fokusera mer på en typ av veckning.

exempel S12 (ovan) är tyvärr främande för mig, däremot känner jag till S1, S2, S3 etc. - S = surface (min gissning) dock ska vi tänka oss dessa som areor istället då det är så vi anger dem (cm2), dvs en bestämt begränsad två dimensionell yta.

L12, L23, L34 etc anger längder mellan olika positioner där S1, S2, S3 mfl. (se ovan) håller till, anges i cm.

Primärt två angivelser, S2 samt S3, är positionerade axiellt centrerade utefter elementets centrumaxel samt sådant att de anger den minsta möjliga arean, dessa areors postioner anger även start och slut punkter för L23 i sin helhet, och L12 samt L34 delvis, dessa två är dock även beroende på hornets utforming i övrigt.

L12 börjar vid ytan S1 som utgörs av horngångens utformning och slutar vid S2 som ges av elementets position och den yta horngången har vid denna position.

L34 börjar vid den yta som ges av elementets position och horngångens area vid denna punkt samt slutar vid nästkommande (beroende på veckning och utformning) area förändring inträffar, i fallet med "min" typ av veckning utgör avsluet av denna sträcka hornmunnen (S4).

Betydelsen av dessa olika geometri styrda parametrar är starkt kopplade till elementets egna beskaffenhet, vissa typer av element klarar av en mindre S2 vilket i sin tur styr mkt av hornets storlek i övrigt, likaså kan en del element klara av asymetrisk konbelastning lite bättre än andra (som blir fallet med ett L12 mindre än radien på konen) och vidare.

Det slår mig nu, efter allt detta malande dravel, att allt detta enkelt skulle kuna beskrivas genom en enkel bild... typ denna :



En bild säger ju bekant mer än 1000 ord, sorry, mkt text till liten nytta, en ny form av idiotrekord kanske man kan säga :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/12/29 :  12:02:31  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Nejdu, jag tar nog idiotrekordet i alla fall. Har suttit och kollat på en liknande bild (eller samma) på något forum google skickade mig till, och försökt förstå vad det betyder. Men med din text till blev det lättare att förstå tycker jag.

Men vilka regler gäller för t.ex. sträckan L23? Måste det se ut som på det sättet? Om man kikar på martinssons lilla 6.5" horn så passar ju det inte jättebra in i den bilden? Förmodar att det som hänt där är att du har "vikt ihop" L23 för att kunna styra storleken på hornet som du vill?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/29 :  16:10:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
En bild säger ju bekant mer än 1000 ord, sorry, mkt text till liten nytta, en ny form av idiotrekord kanske man kan säga :)


Nej inte alls något idiotrekord!
Först läste jag texten och tänkte "Hur i H-E ska jag få grepp om det här, jag fattar inte ett smack, rena grekiskan..."
Men så kom den underbara bilden och tillsammans med texten så blev allt (nåja, inte allt men en hel del) glasklart - underbart!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/12/29 :  16:11:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hornresp gör all simulering på horn med cirkulära tvärsnitt. I Hornresp är alla horn raka dessutom, även tappade horn :-), det går alltså inte att simulera hur en böj påverkar. Om man vill göra horn med rektangulära tvärsnitt, kan man ta ut en tabell med längder och tvärsnittsareor, som man sen kan peta in i excel och själv göra rektangulära areaberäkningar. Jag tror funktionen finns i fönstret schematic, får kolla sen när jag har tillgång till hornresp.

Den stora skillnaden mellan att simulera ett horn med cirkulärt tvärsnitt och ett med rektangulärt, är geometrin i hornets mun (mouth). Det skiljer inte så mycket, men en rektangulär mun är sämre än en cirkulär. Det kommer inte att skilja mycket, men simuleringen kommer att visa bättre frekvensgång i lägsta frekvenser än hur det faktiskt blev.

Man kan ha upp till 4 segment i Hornresp, efter lite klickande kommer man på hur man lägger till och tar bort segment. När man gör en tappad pipa kan det vara intressant att laborera med olika utvidning i början och slutet, i Martinssons skiss ovan så blir då L23 istället L23 och L34, sista snutten L45.

När man sen gör simuleringen så simulerar Hornresp varje hornsegment för sig och skickar utdata från ett hornsegment som indata till nästa. Jag har ingen aning om varför det är en begränsning på antalet segment, men det kan kanske ha att göra med att man förr inte fick plats med så många fält på en skärm :-).


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/12/29 :  20:38:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Förmodar att det som hänt där är att du har "vikt ihop" L23 för att kunna styra storleken på hornet som du vill?


helt rätt observerat Bar, ingen magi eller konstigheter, jag följer bara vad jag anser vara den enklaste modellen på veckning som medger en annan form än "torn", that's it.

Den har vsat sig fungera i både THAM15 och den du referar till, låt oss kalla den THAM6, så håller jag mig till min logik, men veckningen är inte i sig själv ensamt ansvarig för resultatet, men det är en bra början.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/12/29 :  22:42:16  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Tack för svaren!

Tror jag ska ta och bygga ett sånt där THAM6 horn bara för att komma igång. Jag behöver varken högtalare eller bashorn till något, men det kliar i byggfingrarna. Efter att ha byggt ett lär det trilla ur en hel massa funderingar man kan ta tag i. Det är alltså så då också att man i princip skulle kunna bygga en tornlåda också och jämföra med, så länge som det blir THAM6 lådan om man fäller ihop den?

Vad har du för filter till THAM6? (om du känner att du vill dela med dig av härligheterna)
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/12/30 :  00:37:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Om man vill göra horn med rektangulära tvärsnitt, kan man ta ut en tabell med längder och tvärsnittsareor, som man sen kan peta in i excel och själv göra rektangulära areaberäkningar. Jag tror funktionen finns i fönstret schematic, får kolla sen när jag har tillgång till hornresp.


Funktionen för att exportera hornmåtten finns på "Window->Schematic Diagram->File->Export->Horn data..."

När man exporterar så får man faktiskt måtten för rektangulära sektioner också, man får välja mellan Con/Exp/Uni. Jag tror att jag fattar hur det funkar :-). Con innebär att två sidor är plana, och två sidor är svängda. Uni innebär att alla fyra sidorna är svängda. Vad Exp gör fattar jag inte riktigt, det är nog de andra två som är intressanta. Finessen här är att man får veta måtten på den svängda sidan, så det går att måtta på en böjd sida och sedan så bara passar det ihop.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/12/30 :  12:16:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Vad har du för filter till THAM6? (om du känner att du vill dela med dig av härligheterna)


Gärna, inga hemligheter här inte, eftersom kunskapen jag danvänt mig av varken var min egna, hemlig eller kostade något så är inte resultatet det heller.

Jag delar den vid neråt vid 30Hz med 48dB/Oct och 120Hz med samma branthet uppåt, allt via en DBX DR260.

Det är ingen sub, eller någon jordbävningsmaskin, men för sin storlek och laddning gör den ett mkt bra jobb, kvalitén på basen är det som tiltalar mig mest, men det är knappast något som konstruktionen i sig är ansvarig för utan det gäller genrellt för principen TH.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/30 :  12:22:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
@Martinsson - Om man skulle vilja prova på att bygga en något större THAM, med tex. en 8" eller 10", vilket element skulle du rekommendera i prisklassen 800-1500 kr?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/12/30 :  14:07:35  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
48 dB/oct, det är samma sak som 160 dB/dek, eller hur? Två stycken 8:e ordningens butterworth då förmodar jag? (använder man någonsin något annat än butterworth till högtalare?)
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/12/30 :  14:37:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
48 dB/oct, det är samma sak som 160 dB/dek, eller hur? Två stycken 8:e ordningens butterworth då förmodar jag? (använder man någonsin något annat än butterworth till högtalare?)


Digitala aktiva filter börjar ju bli poppis.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/12/30 :  20:28:58  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Jo, de är ju bra smidiga, men lite dryga att bygga själv bara. Men det är ju någon form av aktiv delning som gäller i vilket fall.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/01 :  18:54:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag sitter och leker lite med Hornresp, tänkte försöka förstå mig på hur det fungerar...
Sitter och glor på Martinssons pedagogiska bild, som hjälp.
Jag tänkte börja med ett superenkelt horn.
Ett element i ena änden, sedan ett horn helt utan veckningar - som en tratt fast elementet monterat från sidan, som en halv "The Whale" (eller, halva hornet på Martinssons bild här ovan)
Det går inte bra alls, dvs jag begriper inte:

S3: jag får ju inget S3 eftersom hornet slutar halvvägs innan S3 och det är ju S4 som ska vara mynningsarean?

Horntyp: om man ska simma en "fyrkantig tratt" är det då Con, Hyp eller Par som gäller?


OBS! jag ska inte bygga dessa, håller bara på och försöker lära mig Hornresp!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/01 :  19:26:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Fösta delen på denna länk tycker jag var bra för oss
som inte kan något alls.

http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html

Utveckla gärna detta och koppla på samma enkla sätt
ihop det med beräknings-programmet, please.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/01 :  21:38:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det går inte bra alls, dvs jag begriper inte:

S3: jag får ju inget S3 eftersom hornet slutar halvvägs innan S3 och det är ju S4 som ska vara mynningsarean?


The Whale och det martinsson visat är ett tappat horn. till de krävs
minst tre segment. Vill du bara simulera ett frontladdat horn är
det bara att strunta i att filla i S3-S5 och L23-L45. hornresp gör
precis vad man säger till ddet att göra...på gott och ont.

Con/Hyp/Par beskriver areautvidgningen, inte tvärsnittsgeometrin.
Hornresp antar cirkulärt tvärsnitt. Eftersom vi får en area så är
det ju bara att räkna om det själv till den form man önskar. I
basen är tvärsnittgeometrin tämligen betydelselös, bara arean
utvidgar sig som den ska.

Gubben, det är bara att räkna ut eller anta ytor för hornets början
och slut samt att placera elementet med offset drier (OD)-
funktionen Dubbelklicka på Nd) och mata in rätt längd Sen är det fritt fram att
experimenera och variera måtten.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/01 :  22:38:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Con/Hyp/Par beskriver areautvidgningen, inte tvärsnittsgeometrin.
Det är jag med på
quote:
Hornresp antar cirkulärt tvärsnitt. Eftersom vi får en area så är det ju bara att räkna om det själv till den form man önskar. I
basen är tvärsnittgeometrin tämligen betydelselös, bara arean
utvidgar sig som den ska.
Jo förvisso, men när man trycker på calculate så blir kurvorna väldigt olika beroende på vad man valt av Con, Hyp, Exp.
Jag kör på Con till vidare.
quote:
Gubben, det är bara att räkna ut eller anta ytor för hornets början
och slut samt att placera elementet med offset drier (OD)-
funktionen Dubbelklicka på Nd) och mata in rätt längd Sen är det fritt fram att
experimenera och variera måtten.
Jag lägger min frågvisa näsa i blöt även här:
Jag har provat det här lite, men hur jag än gör så får jag felmeddelanden - tex. invalid OD Data (detta utan att ha matat in något värde eftersom det inte går att ändra)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:11:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag lägger min frågvisa näsa i blöt även här:


Bra! Bra! Bra! Bra!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/02 :  14:35:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"Jag har provat det här lite, men hur jag än gör så får jag felmeddelanden - tex. invalid OD Data (detta utan att ha matat in något värde eftersom det inte går att ändra)"

Ett OD horn måste ha minst två segment. Vilket också felmeddelandet talar om. Ett tips är att alltid musa över meddelande eller ruta du undrar över.

När det gäller segment måste man välja en utvidgning. Jag har försökt få David att välja tex Con som default när man trycker enter men som det är nu får man välja manuellt.
Antingen dubbelklicka på Lxx eller med tangenterna som står på sidan 3 i manualen(F1).

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:21:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Grundfönstret, Input Parameters

Ang
- Ang = angle = 'rymdvinkel'
Dubbelklicka i fältet till höger och 'Ang' för att ändra rymdvinkel.
Hela rymden defineras som 4 pi. En högtalare som strålar i 4 pi är en
punktkälla långt bort från alla begränsningsytor, till exempel
upphissad i en flaggstång. Halva rymdvinkeln blir således 2 pi och
symboliseras av en ljudkälla som står på ett golv. Rymdvinkeln där
högtalaren kan sprida sitt ljud har halverats, så ljudtrycket har
alltså fördubbblats för ett givet avstånd från ljudkällan jfr
fristrålande = 4 pi. 1 pi blir då 1/4 av 4 pi och symboliseras av en
ljudkälla vars utbredning begränsas av två ytor som till exempel
mellan golv och vägg eller mellan två väggar om det är långt till
golv och tak. 0,5 pi är hörnplacering och ljudtrycket åttafaldigas
jfr 4 pi. I och med att ljudet begränsas att spridas beroende på
placering kommer även ändkorrektionen (medsvängande luft utanför
hornmynningen) att bli annorlunda. mindre rymdvinkel ger illusionen
av ett större horn och därför kan horn göras mindre om de ställs i
hörn jämfört med om de hänger fritt i luften.

Eg
-Spänning över högtalaren/högtalarna
Skriv i en spänning eller dubbelklicka i det vita fältet till höger
om 'Eg' för att låta hornresp räkna ut spänningen för en given
effekt och impedans.

Rg
-Resistanser på väg till talspolen. Exempelvis utresistans i
förstärkare, resistans i kablar och uppvärmning av talspolen. När du
har designat ett horn, prova med olika utresistanser och se hur
tonkurvan ändras. Den bör inte ändras allt för mycket för då kommer
det låta olika när du lirar högt och lågt på grund av att resistansen
ökar i talspolen när den blir varm.
Börja med att skriva in 0,5 som startvärde.

Cir
- Cir = circumference = omkrets
Ett idealstort exponentialhorn horn har en cirkulär mynning vars
omkrets är lika lång som hornets resonansfrekvens våglängd. Till
exempel, ett exponentialhorn med 100 Hz resonansfrekvens ska ha en
omkrets på 3,44 meter och således en area på 9417 cm2.
Om Cir är större än ett har man gjort ett för stort horn jfr dess
resonansfrekvens. Om Cir är mindre än ett är hornet för litet och då
måste man vara medveten om de kompromisser man gör. Ett bashorn blir
till exempel alltid mindre än det borde vara men då får man försöka
vara kreativ och få till en snygg tonkurva på annat sätt. Cir ökar
med minskad rymdvinkel i och med den extra strålningsresistans som
den begränsade rymdvinkeln utgör.
Steg:
Om Cir = 1 i 0,5 pi så;
i 0,5 pi, Cir = 1,00
i 1,0 pi, Cir = 0,71
i 2,0 pi, Cir = 0,50
i 4,0 pi, Cir = 0,35

Man kan alltså bygga fyra horn gjorda för 0,5 pi och ställa dem
bredvid varandra på golvet istället för att bygga ett jättehorn
uträknat för 2 pi.
Mellan varje rymdvinkelsteg måste antalet kabinett fördubblas.

Hornet kan delas upp i minimum ett och maximalt fyra segment. Varje
segment byggs upp av rotationssymmetriska kroppar med en startarea,
en längd och en slutarea som blir det nästkommande segments
startarea. Segmenten kan vara (oberoende av varandra) koniska
('Con'), exponentiella ('Exp') eller paraboliska ('Par').

S1
- S1 = Surface one = yta ett. Hornets halsarea i cm2, den area hornet börjar på.

S2
- Yta två, yta etts slutarea och yta tvås startarea.

L12
- Axiella längden mellan S1 och S2.
Här kan det vara klurigt att komma igång och programmet är inte helt
intuitivt. När du ska skriva in ett värde i L12 så dubbelklicka på
'L12' så att det ändras till 'Con'. Skriv in önskad längd i det vita
fältet till höger. När du gjort det kan du ändra till 'Exp', 'Con'
eller 'Par'.
Hornresp kan även simulera andra typer av utvidgningar sås om
Tractrix, men det tar vi senare.
.
.
.
.
.
Antalet segment är frivilligt men som mest fyra och då blir S5
hornets mynningsarea.

F12
- F12 = Flare cutoff frequency för segmentet mellan yta 1 och 2 =
resonansfrekvensen för segmentet mellan yta 1 och 2.


Mata in T&S-parametrar

Sd, Bl, Le och Re hämtas från datablad
Cms, Rms och Mmd räknas ut genom att dubbelklicka i den vita rutan
till höger om respektive beteckning.

Sd = Membranyta i cm2
Bl = Motorstyrka i N/A
Cms = upphängningsstyvhet i m/N
Rms = mekaniska förluster (dämpning) i upphängningen i Ns/m
Mmd = Rörlig massa UTAN medsvängande luft som är Mms och brukar anges i datablad i g
Le = talspoleinduktans i mH
Re = Talspoleresistans

Nd = "normal elementplacering". Nd kan ändras genom att dubbelklicka på beteckningen 'Nd'.
OD = Offset Driver, om elementet inte sitter i början på hornet
TH = Tapped horn, både fram och baksidan på elementet sitter i horngången.
CH = Compound Horn, fram och baksidan av elementet är kopplade till olika horn.


Bak och frontkammare
Vrc = Volume rear chamber = bakkammarens volym i liter
Lrc = Lenth rear chamber = bakkammarens längd. Styr resonanser som
bildas i hornet orsakade av den ljud som alstras på baksidan av
elementet. Utsläckning fås pga stående våg i lådan vid multiplar av
halva våglängden som motsvarar lådans djup. Exempel: Lådan är 172 cm
djup. Då kommer utsläckningar att ske vid n * (344 / 1.72) / 2, där
n är ett heltal, 344 är ljudets hastighet i m/s och 1.72 är slutna
lådans djup i meter. Utsläckningar sker alltså vid 100, 200, 300,
400 osv. Vid rena baslådor är detta sällan ett problem, men ska
lådan användas uppåt i frekvens också så bör lådan dämpas.

Fr = Hur effektivt dämpmaterialet i bakkammren är
Tal = Tjockleken på dämpmaterialet i bakkammaren

Dubbelklicka på 'Fr' eller 'Tal' så ändras de till 'Ap' respektive
'Lpt'-
Ap = Area port. Bakkammaren har nu en basreflexport med denna area
Lpt = Length port. basreflexportens längd. Man kan alltså simulera
basreflexhögtalare genom att nolla S1-S5 och L12-L45.

Dubbelklicka på 'Ap' eller 'Lpt' igen så ändras Ap til Ap1 och Ap1
och Lpt används för att skapa en adapter mellan kompressionskammaren
och S1. Hornet börjar alltså på Ap1 och Tal blir adapterns längd.
Adaptern slutar automatiskt med arean S1.


Vtc = Volume throat chamber = kompressionskammarens volym.
Kompressionskammaren är alltså mellan elementet och hornets början.
Den är i princip alltid nollskild på grund av baffelhål och den
volym som bildas i elementet pga membranets utformning i cm3. Om du
väljer att sätta den till 0 eller till exempel 3000 cm3 för en 15"
är upp till dig. prova gärna och se vad som händer.
Atc = Area throat chamber = vinkelrät area av kompressionskammaren
mot hornaxeln i cm2

Comment
Här skriver du vad du vill kalla hornet.


Tips och trix i 'Input Parameters'-fönstret

Simulera sluten låda
Mata in T&S-parametrar
Nolla alla horngeometriska värden (S1-S6 samt L12-L45)
Vrc är den slutna lådans volym i liter
Lrc är den slutna lådans djup.
Se till att det står 'Nd' under 'Re'
Ap och Lpt ska vara 0
Önskade värden anges för Fr och Tal. Rimligt defaultvärde för Fr är
40 och Tal skriver du in dämpmaterialets tjocklek. Tyvärr kan man
bara simulera med dämpmaterial som sitter längs väggarna.
Dämpmaterialet dämpar stående vågor effektivare om det placeras mitt
i lådan.
Vtc och Atc ska vara 0




Simulera basreflexlåda
Mata in T&S-parametrar
Nolla alla horngeometriska värden (S1-S6 samt L12-L45)
Vrc är basreflexlådans volym i liter
Lrc är basreflexlådans djup.
Fr och Tal är irrelevanta då hornresp inte tar med dessa i beräkningen. Man kan alltså inte simulera med dämpmaterial i en basreflexlåda.
Ap sätts till basreflexrörets area. Arean är 3,14*innerdiameter*innerdiameter/4 eller 3,14*innerradie*innerradie. Båda svaren ger samma resultat.
Lpt sätts till basreflexrörets längd
Notera att då du bygger lådan måste du kompensera för den volym som
basreflexröret upptar.
Se till att det står 'Nd' under 'Re'

I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de
instruktioner som dyker upp på skärmen.





Simulera H-baffel
Mata in T&S-parametrar
Ändra till 'CH' under 'Re'
De tre segmenten L12, L23 och L34 med tillhörande S1-S4 används för
att beskriva hur H-baffeln ser ut på elementets framsida. Segmentet
L56 med tillhörande S5-S6 anger hur H-baffeln ser ut på elementets
baksida. L12 och L56 med tillhörande areor måste vara ifyllda. L23
och L34 med tillhörande areor är frivilliga. Används de inte så
nolla dem.
Vrc, Lrc, Ap1, Lpt, Vtc och Atc nollas
Vtc och Atc kan användas för att skapa en kompressionskammare men det
är knappast nödvändigt även om det är möjligt.
I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de
instruktioner som dyker upp på skärmen.





Simulera MLTL
Mata in T&S-paramtrar
Nolla Vrc, Lrc, Ap, Ap1, Tal, Vtc och Atc
Ändra till 'OD' under 'Re'
Hornet består av fyra segment. Dessa kan fritt väljas koniska,
exponentiella eller paraboliska förutom segment 3 (L34) som ska vara
koniskt av praktiska skäl.
Första segmentet beskriver delen av hornet före elementet.
Andra segmentet beskriver delen av hornet direkt efter elementet.

Tredje segmentet används för att skapa en övergång från horn till
basreflexport och ska vara 0,01 cm långt och ha en slutarea samma
som basreflexportens area.
Fjärde segmentet anger basreflexportens area och längd.
I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de
instruktioner som dyker upp på skärmen. Välj 0 om porten mynnar på
framsidan.





Simulera bakladdat horn
Mata in T&S-paramtrar
Nolla Vrc, Lrc, Ap, Ap1, Lpt, Fr och Tal
Skriv in bakkammarens volym i Vtc och dess tvärsnittsarea i Atc. Fyll
i de horngeometriska parametrarna som för ett vanligt horn.
I SPL-fönstret, Välj 'Tools', 'Combined response' och följ de
instruktioner som dyker upp på skärmen. Välj 0 om hornet mynnar på
framsidan.





Simulera pipa
Gör som bakladdat horn men använd en konstant tvärsnittsarea, S1 = S2.





Simulera Voighthorn
Gör som MLTL men skippa porten och portövergångssegmentet. L34 och
L45-segmenten kan då användas för att beskriva den andra delen på
hornet om nu inte det skulle räcka med ett segment, L23. Leta efter
ett L12 och en areakombination som nollar första resonansen.







Enkel bandpasslåda
Låt Vrc och Lrc utgöra den slutna bakkammaren. Nolla Ap och Lpt. Lägg
in lämpliga värden på Fr och Tal. Använd Vtc och Atc för att skapa
Helmholtzresonanskammaren. S1-L12-S2 används för att skapa porten.
Använd 'Nd'






Dubbel Bandpasslåda
Låt Vrc och Lrc tillsammans med Ap och Lpt utgöra den ena delen. Vtc
och Atc blir då frontkammaren och S1-L12-S2 porten i frontkammaren.
'Nd'. Välj Combined response i SPL-grafen.





Simulera vanligt horn
Hela spelplanen är användbar!
S1-S6 och L12-L45 kan användas. Minst L12 med tillhörande S1-S2 måste
användas.
Om endast ett segment används kan hornresp simulera oblate spheroidal
(~constant directivity), Le Cléac'h, tractrix, spherical wave
(Kugelwellen), hyperboliska horn, exponentialhorn, paraboliska horn
och koniska horn.

Dubbelklicka på 'Obl', 'Lec', 'Tra' eller 'Sph' om någon av de
använts förra gången. Då kommer L12 att ändras till Con och man kan
välja fritt igen vilken utvidgning som önskas.

Oblate spheroidal
Tryck på 'o' i L12-fönstret. Ungefär lika med constant directivity.
Över en viss frekvens är spridningen relativt konstant. AT är
öppningsvinkeln i grader för hornhalsen och måste anges.

Le Cléac'h
Tryck på 'l' i L12-fönstret. Le Cléac'h och Kugelwellen liknar
varandra på samma sätt som hyperboliska horn och exponentialhorn.
Man kan enkelt uttryckt säga att Le Cléac'h med hornparameter T = 1
är lika med ett Kugelwellenhorn med samma resonansfrekvens. Om T
minskas från ett ökar inte arean på hornet lika fort för samma
resonansfrekvens. För T = 0 är AT = 0, dvs. hornhalsen börjar med
ett konstant tvärsnitt.
Tips: Då du vet S1, Skriv in ett ett något större S2. Då kommer
hornresp svara med ett meddelande av typen NOTE: S2 < XXXX,XX. Skriv
in det värdet i S2. Ett annat sätt är att dubbelklicka i något av
fälten bredvid S1, S2, F12 ellet T. En Wizard öppnas då. Markera
rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid Fta. 90 betyder 90 grader
och då, vid S2 kommer hornet att ha sin maxlängd och börja svepa
bakåt igen.

Tractrix
Tryck på 't' i L12-fönstret.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid
Fta och önskad S1 och F12.

Spherical wave (Kugelwellen)
Tryck på 's' i L12-fönstret.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid
Fta och önskad S1 och F12.

Hyperboliska horn
Tryck på 'h' i L12-fönstret.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2, F12 eller T. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 1 bredvid
Cir för ett optimalstort horn för den givna rymdvinkeln (0,5, 1, 2
eller 4 pi). Välj värden för S1, F12 och T. T = 1 är samma sak som
exponentialhorn.

Exponentialhorn
Dubbelklicka på 'F12' tills 'Exp' dyker upp.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 1 bredvid
Cir för ett optimalstort horn för den givna rymdvinkeln (0,5, 1, 2
eller 4 pi). Skriv in värde för S1 och F12.

Paraboliska horn
Dubbelklicka på 'F12' tills 'Par' dyker upp.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2. Skriv in värde för S1,
Fta och AT. Fta < AT per definition.

Koniska horn.
Dubbelklicka på 'F12' tills 'Con' dyker upp.
Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En
Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2. Skriv in värde för S1
och Fta.





Hornresp är ju egentligen ett väldigt enkelt visuellt programmeringsspråk för horn. Således kan man komma till samma
resultat på många olika sätt. Nedan följer ett par exempel.

Basreflexlåda, kom ihåg 'Combined Response' i SPL-grafen
Alternativ 1
Använda Ap och Lpt tillsammans med Vrc och Lrc. På så sätt skapar man
en bakkammare och sätter i en port.

Alternativ 2
Göra ett bakladdat horn. Gör en kammare av S1-L12-S2, en övergång
till port med S2-L23-S3 och sedan porten med S3-L34-S4.

Alternativ 3
Göra ett bakladdat horn med frontkammare. Använd Vtc och Atc för att
skapa din låda/frontkammare. Gör sedan porten med S1-L12-S2

Du kan ju även använda flera segment och utvidgningar på porten och
på så sätt simulera en flarad port eller koniska/expanderande portar.



Begränsningar med hornresp
Inverkan av rumsreflexer. Ett normalt rum lägger till ca 3 dB vid 35
Hz och ca 9 dB vid 20 Hz. Det kan därför vara lämpligt att
dimensionera mot dessa värden. Strävar man efter en rak tonkurva ner
till 20 Hz kommer sannolikt resultatet bli bastungt och låta 'efter'.

Inverkan av veck. Hur ljudet beter sig i hornet. Se trådar där asto
figurerat. Han har bidragit med mycket kunskap inom
veckningstekniken och hur tonkurvan påverkas av olika veckplaceringar.
Inverkan av dämpmaterial i hornet. Med kreativ placering av
dämpmaterial kan man påverka hornets tonkurva. Där respektive
frekvens har sitt/sina hastighetsmaxima (tryckminima) är
dämpmaterialet effektivast.


Prova ändra på allt som går att ändra på, elementparametrar,
utvidgningar, längder, areor, strålningsvinkel osv. så kommer du
snart få ett hum om hur allt hänger ihop. Kom ihåg att hornresp gör
precis som du matat in värdena, programaet kan inte tänka själv.
Blir något fel, så börja felsöka och gå metodiskt fram. Alla element
passar heller inte i alla olika lådor och horn. Din erfarenhet
kommer visa sig viktig här, när känns det bra? Då du ser
parametrarna på ett element ska du redan i det skedet kunna börja
tänka på vilken typ av låda det passar i.
Saker man kan ändra på för att få till det:
Element med lågt qts:
Hög kompression och långa horn. Liten bakkammare.

Element med högt qts
Låg kompression, kan vara lägre än 1, alltså S1>Sd. Mindre slutarea
än startarea. Klarar termisk kompression sämre än element med lågt
qts. Prova att simulera med 1-2 ohm Rg för att simulera
talspoleuppvärmning = termisk/dynamisk/power-kompression. Gillar
inte frontladdade horn.

Element med lågt Vas
Gillar ofta tappade horn om qts är lågt. Kan gilla frontladdade horn.

Element med högt Vas
Gillar frontladdade horn då bakkammaren står för fjädringen
iallafall. Gillar inte tappade horn.

Element med lågt fs
Gillar frontladdade horn om qts är lågt. Gillar inte tappade horn.

Element med högt fs
Gillar frontladdade horn, qts är inte lika viktigt. Gillar tappade horn.

Element med låg Bl
Gillar TH som smalnar av mot mynningen, dvs. slutarea < startarea.
Gillar inte frontladdade horn.

Element med hög Bl
Gillar frontladdade horn. Gillar tappade horn.

Önskade parametrar för tappade horn och bakladdade horn är rätt lika.
Pipor får gärna ha ett element med lite högre qts, runt 0,3-0,4.



Ser ni något som är galet/fel eller har andra invändningar, hojta till så ska jag justera det.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000