HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Från passiv till aktiv delning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2010/12/31 :  00:18:37  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag har köpt mig ett par Acoustic Nitro MkII på hifikit som jag exprimenterar lite med.
Jag tänkte byta ut dessa:

mot ett par nykonstruerade filter som ser ut så här:

Vad tror ni jag kan förvänta mig för förändring av ljudbilden med de nya filtren?

Lite data om de aktiva filtren:
Högpass och lågpass delas vid 3,5 kHz med 4 ordningens Linkwitz-Riley.
Fasläget på diskanten kan justeras med ett allpassfilter.
Basen kan höjas 0-6 dB från valfri frekvens. Tanken är att detta ska kompensera för baffelstödet.

Jag har ännu inte hunnit finjustera filtret, men vad tror ni jag kan förvänta mig när jag gjort detta?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/31 :  10:00:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ljudet kommer låta helt annorlunda. Speciellt om elementen inte har en idealt rak tonkurva. På vilket sätt beror på hur filtren är konstruerade. Kan hända att det passiva är optimalt eller helt åt skogen. Det är omöjligt att veta så här på förhand om det inte mätts upp ordentligt...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/31 :  10:11:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Båda elementen uppför sig snyggt och fint runt sin delningsfrekvens så det ger ju inte 24dB filter
någon absolut och uppenbar fördel.
Men troligen ingen nackdel heller.

När du byter från passivt så tar du bort en seriespole från bashögtalaren som ev ger ljudet
en fördel med det passiva filtret, pga av ett ökande system-Q.

Eller så är det tvärtom, konstruktören till Acoustic Nitro MkII har inte alls bemästrat q-värdet bra,
och högtalaren låter bättre utan denna spole.


Spännande filter, var köper man ett sådant och vad kostar det?

Jag håller som smått på med att bygga ett sådant, men med förstärkare på samma kort.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2010/12/31 :  11:45:27  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Filtret är av egen konstruktion, kretskortet är CADat i gEDA, och beställt från olimex.

Priset har jag lite dålig koll på. Kretskortet kostade 395kr. Så kanske en 1kkr totalt.
Jag kan lägga upp schema sen när jag har modifierat dessa efter patcharna som löste vissa stabilitets problem.

Högtalarna har jag tänkt driva med den här förstärkaren:

Det stora kortet innehåller 4 st diskreta förstärkare som matas med +/-16V.
Det lilla kortet kopplar bort högtalarna om någon av matningsspänningarna skulle försvinna och fördröjer tillslaget så att det inte blir några bomp i högtalarna när förstärkaren startas. Jag tror nämligen inte diskanterna är så glada i sådana tillslagsljud. Det skulle säkert bli billigare och bättre att bygga med en effekt IC, men jag hade inte provat att bygga någon diskret förstärkare innan, så det här var roligare!
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/01/02 :  12:25:07  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej, här kommet utlovade scheman över delningsfiltret. Eftersom de behöver vara större än 800x600 för att bli tydliga har jag lagt länkar till dem..
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/Power.png
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/Conections.png
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/LpfiltL.png
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/LpfiltR.png
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/HpfiltL.png
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/HpfiltR.png

Min första reaktion över ljudet är att det känns mer transparent och att jag kan spela högre innan högtalarna börjar låta ansträngda. Snart kommer det komma lite mätningar från min okalibrerade mätmic..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/02 :  20:21:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Min första reaktion över ljudet är att det känns mer transparent och att jag kan spela högre innan högtalarna börjar låta ansträngda. Snart kommer det komma lite mätningar från min okalibrerade mätmic..

Svagare och mer kontrollerad bas?

Du har nu betydligt skarpare delning nu, vilket kan reducera en del fasproblem och sånt mellan
basen och diskanten.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/01/04 :  20:28:09  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jo basen känns mer kontrollerad, men det tycker jag även resten av registren gör.

Den röda kurvan är för aktiv delning och den blå för originalfiltret i första grafen. Jag har lite dålig koll på akustikmätningar och har fått lite dålig repeterbarhet. Framför allt är det om kring 1 kHz och nedåt som spökar, men där kanske man bör göra närfältsmätningar istället. I graferna som visas sitter micken 50 cm från baffeln och i samma höjd som diskanten.

Här har jag bytt fas på diskanten så att jag kör den baklänges, med det aktiva filtret.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/05 :  08:26:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det ser inte så bra ut vid delningen med den där dippen...oavsett filtervariant, svårt att säga så här om det beror på filter eller olyckligt vald delningsfrekvens. Vore intressant att se mätning var för sig både delad och odelad, så kanske det kan justeras. Annars verkar ju frekvensgången bli bättre.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  10:48:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skulle vilja se en närfältsmätning av basen med båda filtertyperna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/01/06 :  14:55:15  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Om vi börjar med närfältsmätningen så har jag placerat mikrofonen precis framför mitten av elementet och precis framför basreflex öppningen. De röda kurvorna är med aktivt filter och den blå med passivt. Vad tror ni om detta?

Här kommer en mätning utan filter.

frekvenserna för dämpningen stämmer ganska bra med en halv våglängd från diskanten till kanten som sticker ut lite från lådan. Se bilden nedan. Kan det vara den kanten som orsakar dippen?

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/01/07 :  01:50:19  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kan du klippa till 10mm tjock ullfilt på fronten med ett 2" hål för diskanten?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/01/09 :  15:34:27  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag har letat lite efter ett lämpligt material att dämpa ljudet med, men inte funnit något. Jag har provat med någon form av skum skiva som har legat som förpackningsmaterial, men det blev ingen effekt. Jag kan inte ens se någon skillnad när jag täcker över hela diskanten med skivan.. Har ni något annat förslag på lämpligt material att testa med? 1 cm tjocka yllefiltar är det dåligt med här.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/01/09 :  15:45:37  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Om jag flyttar micken till ca 10-20 graders vinkel så försvinner dippen helt. Det uppstår där emot en betydligt mindre vid strax över 5 kHz..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:36:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Då är det väl lyssningsmässigt bara en frågo om invinkling efter tycke och smak.
Bättre med en dipp än en topp i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/04/05 :  21:10:56  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu har jag gått emot mina egna principer och byggt in det hela i en låda.

Filtret fungerar faktiskt riktigt bra, och jag tycker att det ger klart bättre ljud än det passiva som var med från början.
En annan sak som jag lagt märke till är att det brummar mycket i högtalarna när jag sätter fingret i kontakt med ingången på effektförstärkaren men inte om jag gör det på filtret även om volymen är på max. Vad kan det bero på?

Sen börjar det bli dags för nästa projekt. Jag funderar på ett sub filter som kontrolleras från en processor. Mina funderingar just nu går ut på att styra gränsfrekvenser mm genom att pwm switcha strömmen genom motstånd med en CD4066 krets. Vad tror ni om det? Finns det någon krets som har mer hifimässiga prestanda än CD4066?
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/04/05 :  21:31:37  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Fast det kanske är bättre att glömma switcheriet och bygga konstruktionen kring MCP4442 eller någon liknande krets.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:15:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
har du gjort alla filter själv?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:22:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
det brummar mycket i högtalarna när jag sätter fingret i kontakt med ingången på effektförstärkaren men inte om jag gör det på filtret även om volymen är på max. Vad kan det bero på?


Beror det kanske på att du skickar 50hz, som din kropp tar upp från elnätet, in i förstärkningsdelen. Bara en fundering

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:01:04  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Gordi.
Jag har gjort det aktiva filtret skälv, det passiva är det hifikit skickade med Acoustic Nitro MkII när jag köpte kittet. Jag köpte ett färdigt kitt för att ha något att jämföra med.

Fixarstig
Det jag tycker är klurigt är att det blir olika mycket störningar trotts att jag står på samma ställe och endast har kontakt med mittenstiftet på RCA kontakterna...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:04:41  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
wow har du etsat kortet oxå? ser jävligt bra ut

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:17:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul och snyggt bygge!

Allmänt om fördelarna med aktiv delning:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Men den kanske du redan läst.

Min erfarenhet är att det ALLTID låter bättre med aktiva filter som är optimerade för högtalare, rum och smak än de passiva filtrena som tyvär plågar hifi-industrin sedan stenåldern.

Vill du ha riktigt kul så läser du följande sida: http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/04/06 :  21:00:14  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Gordi
Kretskortet har jag beställt från olimex. Jag gjorde några enlagerskort på högskolans elektronikklubb när jag pluggade, men jag tror inte att jag orkar blaska med kemikalier hemma.

Circlomanen
Tack för länkarna, framför allt den andra ser intressant ut. Den måste jag läsa noggrant när jag har tid. Jag har också svårt att förstå varför man inte har övergett passiva filter på finare högtalare (kanske över 10 000). Lyftet i ljudkvalitet som jag har hört på mina och på andra högtalare är faktiskt stort. På studio monitorer finns det väl inte mycket passiva filter kvar?

Edited by - Bjäris on 2011/04/06 21:09:26
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/06 :  22:31:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jag har också svårt att förstå varför man inte har övergett passiva filter på finare högtalare

För att kunderna då ofta även har relativt dyra slutsteg också.

Det kan ju smärta lite att köpa 1-2 MacIntosh eller Krell-steg till, bara för att högtalaren man är sugen på endast
går att köra med aktiv delning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/04/07 :  08:40:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä man vill ju inte ha slutsteg och extrema mängder kablage som ligger och dräller överallt. Fast det har man ju ändå...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2011/04/07 :  21:46:24  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Ni har väl rätt, men det behöver ju inte bli fler prylar. Att klämma in 3 st klass D förstärkare i en golvhögtalare är nog inte så svårt. Fast då slipper ju kunden det roliga med att matcha förstärkare och högtalare. Jag tror det mera är frågan om att både tillverkare och butiker är rädda för att satsa på ny teknik när det gamla säljer. Men jag spår en ljusnande framtid för aktiva högtalare. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000