HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Renovera och bygga om en Thorens TD150
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/01/03 :  22:25:43  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Sitter nu här efter en god helg och är fet och nöjd. Nja, kanske inte riktigt nöjd#8230; För tillfället har jag inget hifi-projekt på gång förutom lite rca- och nätkablar. Funderar därför på att renovera samt bygga om en TD150#8217;a. Har sedan tidigare renoverat och byggt om en TD160#8217;a med ekplint och SME serie III arm. Men varför nöja sig med en vinylspelare?

Troligen så blir det en ny plint samt en bättre arm. Visserligen har jag läst att armen på MkII skall vara ok. Någon som har erfarenhet?

Har så klart kollat runt på nätet efter byggen och det finns ju en hel del.

Finns det någon här på forumet som har renoverat/byggt om en TD150 (såklart det finns)?
Vad gjorde ni? Vilken typ av plint tillverkades? Vilken arm (lite budget) monterades på? Har ni några andra råd till mig?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/01/08 :  17:45:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har renoverat en td150 till en kompis som var en mk 2 men av sista årsmodellen med den "bästa" tonarmen som har nållagring. De trix jag gjorde finns att läsa in sig på analog dept där det finns en massa om Thorens.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/01/22 :  20:36:19  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Vilken av TD150 modellerna (MkI eller MkII) är bäst att bygga på om armen ändå skall bytas ut?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/01/22 :  21:54:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är samma verk i båda det som skiljer är att armboard och tonarm skiljer dem åt i mk2. Jag fyndade en mögelskadad TD 150 som byggdes om med en ny plint efter egna idéer som jag och PG Jeppsson hade spånat fram.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:12:41  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det sägs att armen är riktigt bra så den kan man behålla. Hade en TD150 där jag bytte ut den sladdriga armplattan i plast mot en i aluminium. Botten i tunn masonit kan man också byta ut mot något stadigare.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/01/23 :  11:20:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är inte alla TP13A armar som är bra det är bara i princip bara sista versionen som är något att spara på då den har spetslager medan de andra har en kula som kullagret ligger an mot enligt vissa skall den ha samma kvaliteter som Rega RG300 men det får stå för dem.

Jag renoverade en sådan tonarm och satte dit nya spetsar de som satt där var trasiga vid uppspelning senare var det en nästan chockartad upplevelse det var inte vad man hade förväntat sig stabilt utan tendens till att tappa fokus.

Det tråkiga i kråksången är att man kan inte bygga om "kul"varianten till spets det är för mycket som skiljer.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/02/02 :  21:06:56  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Har fått erbjudande av två tonarmar. Tonarmarna är SME 3009 och Linn Basic LVX. Båda armarna nämns ofta i samband med ombyggnad av TD150. Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan hjälpa mig att välja?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/02/03 :  21:17:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har ingen erfarenhet precis av dessa tonarmar mer än att jag har lyssnat en del på 3009:an som är en bra arm skulle jag ändå slå till på Linn tonarmen av två skäl dels är den mer anpassad för fjädrande subchassi och klarar av mc puppor betydligt bättre än 3009. Men sedan är det en klassisk kombination att ha TD150 och SME men varför vara som alla andra.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/05/09 :  20:39:58  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Så, nu har jag fått tag i en TD150 MkII i ok skick. Nu behöver hjälp med ett par saker. Det sitter två elkomponenter i sockerbitsblocket som jag skulle vilja byta till nya och fräscha. Tyvärr så är mina elkundskaper väldigt låga så jag skulle vilja veta vad det är för komponenter och helst vilka artikelnummer de har på ELFA. Någon som kan hjälpa mig med detta? Please...

Har letat på forumet men inte funnit någon information om motorn skall smörjas och i så fall var skall man droppa in oljan?

Hur är det med kablarna i original tonarmen? Bör man byta denna till något nyare eller är den gamla okej? Tänkte testa med originalet först så får jag se om den bytas ut i ett senare skede.

Det övriga jag funderar och har påbörjat med skivspelaren är:
Ekpint är byggd.
Polerat upp kanten på talriken.
Byta ut plast tonarmsplattan mot en i ek.
Isolera skivspelaren med asfaltsmatta och kork.
Byta ut elkablar och elkomponenter.
Hitta något som jag kan använda som antiskatevikt (1.3 gram)
Smörja talrikslagret.
Ev ny tonarmskabel.
Ny strömkabel (Ölflex).
Ny rem.

Några fler förslag på vad som kan göras?
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2011/05/09 :  22:06:45  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Har du tur finns antiskatevikten i plinten. När nylonsnöret torkat och gått av ramlar de ner mellan tonarmsplattan och plinten. Det hade min gjort. Jag fick tips om det av någon här på forumet.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/05/10 :  17:01:07  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Tyvärr så fanns det ingen vikt i plinten.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/05/10 :  21:33:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Så, nu har jag fått tag i en TD150 MkII i ok skick. Nu behöver hjälp med ett par saker. Det sitter två elkomponenter i sockerbitsblocket som jag skulle vilja byta till nya och fräscha. Tyvärr så är mina elkundskaper väldigt låga så jag skulle vilja veta vad det är för komponenter och helst vilka artikelnummer de har på ELFA. Någon som kan hjälpa mig med detta? Please...



De är väldigt viktiga för att få rätt hastighet på tallriken, jag tittade i mitt arkiv och såg att du skall ha en 0,33uF 400V kondensator och en 56Kohm 10w motstånd. Kondensatorn kan du ta vilken plastfilm som helst men med minst 400V värde.

Du behöver inte alls smörja motorn den är konstruerad så att de lager som finns i den är underhållsfria.

Jag brukar använda vikter till mete som antiskating om de saknas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/05/10 :  21:40:20  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Underbart Anders! Tack för tipsen
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/05/14 :  20:07:40  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
@ bubbel

Vet du var jag kan få tag på motståndet 56Kohm 10w? Har kollat på ELFA men utan framgång? Har du något tips?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/15 :  03:08:54  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har letat på många ställen i Sverige, ingen har högre än 47k, billigast blir nog att seriekoppla
ett 12k 5W nr. 60-246-48 med
två 22k 11W nr. 60-251-45
Lite klumpigt men (RES-M1505) - 56K 12W MRA12 Mills Resistor kostar £7.68 plus frakt
från http://www.hificollective.co.uk/catalog/resm1505-mra12-mills-resistor-p-1364.html?osCsid=lqn1ta6m6oh4se328udip1l604


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/05/20 :  23:31:41  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Behöver man "o-ringarna" som sitter under fotstödet till tonarmen? Själv så tror jag att man inte behöver mer gung än det som det fjädrarna ger. "o-ringarna" ger troligen även mer in-stabilitet. Tänker jag fel?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/05/20 :  23:54:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
ringarna är där för att avkoppla tonarmen men det fungerar lika bra utan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2011/05/31 :  20:44:51  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Motståndet ska vara på 5,6K.Det sitter där för att ta ner 220V spänningen till 110V som motorn är byggd för.På så sätt kan man använda samma motor på både 110 och 220V.
Motståndet har inget med hastigheten att göra,eftersom det rör sig om en flerpolig synkronmotor som går i takt med frekvensen,50Hz,och inte spänningen.
Ritning på hur det är kopplat har jag lagt upp här:
http://i365.photobucket.com/albums/oo96/rolfzetterberg/ThorensTD150MkIIwiring.png
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2011/08/25 :  22:47:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hur mycket effekt ligger 5.6K i en Thorens på ?

(P=u^2/R = 230*230/5600 = 9,45W ) ?
Arbetstemperaturen på en del effektmotstånd ligger på 70C och det kan ju bli lite väl varmt.

( o lämpligt elfanummer på det :-) )


Edited by - Stormen on 2011/08/25 23:54:30
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2011/08/26 :  05:59:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag håller på med en TD150 som jag fick tag i utan arm.
Jag har däremot 4 lösa armar å välja på.
En plastig no name, Ortofon S med magnetisk anti skate å hydraulisk lyftare, Decca å Cantus.

Plast joxet får ligga kvar i bra å ha lådan å cantus ska på min Continuo när jag väl fått tummen ur å svarvat om hylsan som lager tappen ska sitta i.
Deccan känns lite väl sladdrig å ha på ett verk med flytande upphängning.

Det blidde Ortofon armen.
Min TD150 är en MKII som har 2 rattar på ovansidan.
Ena är för start och stopp å hastighet å den andra är för arm-lyften.
Kanon tänkte jag å sågade till en ny platta för armen.
Jag har ingen aning om vad det är för träslag men det är iallafall nåt dyrt.
Lådan som verket sitter i är en Tandberg å jag tog den plankan i skräphögen som såg mest lik verkets fanering.
Viren som var till armlyften var anpassad till Telefunken skivspelaren å viren som satt i TD150 passade inte så det blev till å bygga om den.
Efter mycket trix å fix så funkar den hydraliska armlyften med ratten på verket
Det blidde ett par riktiga rca kontakter å en stadig grön polskruv på baksidan å en nätbrunn med nätfilter.
Nätfiltret gjorde att det blev tystare så nån av mina elkomponenter stör så pass så att armen plockar upp brum.

Jag provade lite olika jordningar men det som gav lägst (nästan tyst på hög volym)
var när jag låter verket vara jordat med vägguttaget å armen i försteget.
Om jag jordar arm å verk tillsammans blir det liv

Rolf Z:På din ritning så står det 2x Brwn to switch.
Vad är det för switch dom sladdarna ska till?

Ny plint står på önskelistan men det får vänta då jag har några andra projekt på bänken.
Anledningen till att jag var tvungen å dra igång denna gamla skrutt var att jag skulle serva en rör riaa åt en kompis som har stått länge på hyllan å den sikvspelaren som jag har haft på bänken måste göras ren för att den ska säljas.

Det har varit en kul resa å denna låter mycket bra.
Jag bytte till mig den här av en kompis som sa att den här är bra.
Gör nåt kul med den å när jag fick se verket så skrattade ja å sa som vanligt att den får väl en changs å tog den under armen å gick ut med den.

Aldrig trodde jag att det skulle bli så här bra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/08/26 :  10:16:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Rolf Z:På din ritning så står det 2x Brwn to switch.
Vad är det för switch dom sladdarna ska till?


Ja nu är jag inte Rolf men den ratt som du ställer hastigheten med startar även spelaren via en länkarm så aktiverar den en brytare det är den som menas.

Jag såg att Rolf rättade mig i mitt inlägg om värdet på motståndet som drar ned spänningen, jag tittade lite noggrannare på min beskrivning där såg jag att punkten mellan 5,6K hade delvis försvunnit av ålder men är nu fixat efter att jag tog en titt på mina referenssidor på nätet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2011/08/28 :  17:35:33  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hittade i orginalinstruktionerna angående effekten på motståndet.

5,6K Ohm 3W
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/TT%20manuals/Thorens/TD150man_AB/ThorensTD150AB_09.jpg

Elfa saluför tex 9W 60-246-88 och det borde gå bra utan att någon nämnvärt temperatur uppstår ?

Funderar lite på Voltantalet på kondensatorerna. Det är inte mer än 110V som ligger över motorn om man förkopplar den med ett 5.6k ohm. Så det borde väl fungera med ?
0,33 microF 200V 65-460-63 ( skapar en kvarts fas så motrn vrider sig lagom långt )
0,01 microF 300V 65-561-79 (fömodar att denna skyddar mot strömspikar när man slår av o på spelaren)

OM inte, någon vänlig själv som har något lämpligt elfanummer ?


Edited by - Stormen on 2011/08/28 17:57:04
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2011/09/02 :  14:12:33  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
@ Imperial

Var hittade du den gröna polskruv samt nätbrunn med nätfilter? Själv har jag ett otäckt brum som skall bort
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2011/09/02 :  14:54:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det är sånt där som ligger lite här å där nere i skutan

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/02 :  16:04:29  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Finns det någon chans att få se lite bilder från renoveringen

Fråga för personligt ändamål (lätt kapning av tråden):
Om man ändå ska göra en storrenovering, byta arm, bygga tung plint osv. Har det så stor betydelse vilken Thoréns man väljer att utgå ifrån?
TD 150, 160, 166 osv, det viktigaste måste väl ändå vara att lager och elektronik är fräsch och då borde ju en nyare spelare (tex 166) ha oddsen på sin sida - eller???

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2011/09/02 :  16:53:56  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag vet inte hur man får in bilder i burken å änn mindre på HF.

Jag kan fota me luren å messa om du vill se

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000