HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 XLR till RCA omvandlare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/01/07 :  01:59:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Ja, omvandling mellan balanserat och obalanserat eller vice versa sägs ju skötas bäst med transformatorer, ju dyrare desto bättre, men om man inte har råd med värsta prylarna eller råkar ha två små Lundahl LL1527 i en låda så kanske man kan bygga sig en omvandlare?

Just nu håller jag på att så sakteliga bygga om till balanserat här hemma och eftersom jag hade behovet av att initialt kunna omvandla mellan balanserat till min obalanserade rörförstärkare så letade jag upp mina ELFA-köpta småtransformatorer, jag letade upp en pdf på Lundahl's hemsida och gissade hur det skulle kopplas, jag har inte provkört än, men kopplingen ser ut såhär:



Och jag stoppade in det hela i en hammondlåda:


Någon som kopplat med liknande småtrafos och gjort på samma eller ett helt annat sätt? vilket är bäst?

Livet är för kort för mono

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/01/07 :  19:49:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
här är länken til pdf:en http://lundahl.se/pdfs/datash/1527_7xl.pdf
Jag kopplade lindningarna i serie, 1:1 alltså.

Jag har också separerat jorden på både transformatorerna och kontakterna så kanalerna är inbördes helt friflytande, jag kan inte tänka mig att det är en nackdel

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/01/07 :  21:20:25  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nu kör vi omvandlaren i sin rätta miljö!
Funkar bra gör det i vilket fall...!


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000