HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hallands kvartingar och fyrvägs monster...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  12:42:11  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Har snickrat en del sista dagarna med min vän Christian (som inte är medlem här).
Han bygger Seas monster och jag pipor...

Tänkte lägga ut lite bilder på grejorna här.

Obligatoriska kartong bilden. Denna Har Ingvar.Ahlberg skickat till mig.


Vi håller till och bygger nere i en gammal verkstad i Linköping, inred med justersåg och spånsug.


Här är kompisens fyrvägsbygge på gång. Tyvärr bara mobil bilder.



Det kommer mera...

Its not about vintage, its about good music.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/14 :  13:01:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Oj oj oj...Detta ser seriöst ut!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  13:01:47  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tar några bilder till.

En hög träbitar hittade jag i kartongen.



Nu ser man vad det är jag ska bygga... en QW-4 Från H.A.D
Har precis flyttat och ville ha något nytt, har ju länge sneglat på Kvartsvågspipor och hög känslighet. Så denna kändes helt rätt.

Testa så det passar.



Sen är det bara att börja limma bit för bit med koll på vinklar



Sen har vi ju Christians monster som också börjar ta form.


Här ser man att den är ganska stor



Allt är glas klart va?



Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/14 :  13:05:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande byggen


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  15:00:42  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Visst är det spännande!

Första gången jag bygger något liknande och i plywood. Riktigt roligt var det.

Här har jag fått mer prylar av Ingvar och allt såg helt och fint ut.



Bara fortsätta snickra.

Limma mellanvägg



Sida och stag monterade









Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/11/14 15:13:39
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  15:12:31  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply

Och Crille fortsätter mäta... mellanregistret som sitter överst i denna behöver tydligen 3L så det blir lite mellanväggar, styvar upp konstruktionen lite också.



Hur ska detta gå ihop, hela golvet fullt av element och filter komponenter...



Seas exel rakt igenom så visst är målsättningen hög och seriös.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:51:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vilket är det fjärde elementet? Är det något färdigt kit eller eget hopkok?
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  17:21:47  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Elementen är:

Excel E0022-08S W22EX00
Excel E0017-08S W18EX001
Excel E0021-08S W12CY001
Excel E0011-06 T25CF002 Millenium

Och det är ett eget hopkok.

Kommer ta lite mer seriösa bilder på det hela på Tis.

Mvh
Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  17:38:13  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Fortsätter med lite mer bilder från mitt egna bygge.

Lite dämpning och filter på plats



Sen kan det bli så här


Och med baffel


Mvh
Fredrik.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/14 :  17:47:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej, kommer allt delas passivt? Jag såg en massa komponenter...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:08:41  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Komponenterna på de två korten är nog till den avancerade SEAS konstruktionen, QW-4 har ett 1:a ordningen serielt filter.

När vår forumvän Elgstrand beställde sitt kit blev jag självklart väldigt glad, hade några färdiga lådsatser, nu var det dock så att vänner boende i närområdet redan hade varit och köpt byggsatser och NC-fräsen var upptagen med dumma köksluckor.

Då jag inte ville låta Fredrik vänta onödigt länge sågade och fräste jag hans lådsats för hand, tillsammans med två lådsatser till.

Efter någon dag fick jag telefon då det visade sig att jag levererat 3 st lock och 1 st botten, detta åtgärdades och jag skickade en till botten samma dag, under samtalet kom det fram att Herr Elgstrand har ett förflutet som möbelsnickare!

Nu börjar man bli lite smånervös, just till denne man har jag skickat det jag stått och harvat i med handöverfräs.

Jag fick å andra sidan ett PM i morse, med många glada ansikten, månne snickarens hantverksskicklighet gjorde att en gammal mans framfart med handverktyg blev ett överkommligt problem.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:23:26  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hej !

Jo, Christian har valt att dela allt passivt till sin 4-vägare.
Ska se om han inte vill vara medlem här, så han kan svara på frågor direkt, annars kan jag nog svara på det mesta.

Jasså det var så Ingvar.

Det kanske syndes på någon enstaka bit kanske men det var inget som strulade och allt gick ihop fint med lite kärlek Mycket nöjd!

Valde att lägga en radie på alla kanter... Här är dom träfärdiga



Hade velat vitbetsa dom men det blev inte som vi hade tänkt så det fick bli täckande färg istället. Lite synd på den fina björken men det är två som bestämmer här hemma... Katten och Anna.





En till bara




Hur det spelar berättar jag imorgon sen kommer det lite bilder från Crilles hemliga rum...

Mvh
Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/15 :  14:02:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Snyggt!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:35:29  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tack, jo jag tycker också att dom gjorde sig bra i vit, men framför allt passar dom in i mitt hem nu.

Har fortfarande en del att göra med mitt rum innan jag kan säga exakt hur nöjd jag är.

Men detta är något helt annat än jag har lyssnat på tidigare och precis vad jag var ute efter när jag köpte grejorna.

Det som är roligast hittills är hur högtaleren känns så obesvärad av allt jag sätter på, massor med dynamik både i cymbaler och trummor. Mycket trevligt att använda till att se på en film med. Sen är jag lite förvånad över hur pass bra den försvinner ur ljudbilden, tycker nästan den är lika bra som mina stativare på den punkten. Kanske att jag kommer dämpa pipan något till men det återstår att se när allt har spelat ett tag.

Jag driver dom med en Rotel RA-02 på 40watt och det räcker mer än väl, och dom verkar trivas mycket bra ihop.

Hur som så lyssnar jag mycket just nu.


Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/11/15 21:36:07
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:45:01  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Hur långt från bakvägg står de? Jag är sugen på ett par, men har ganska trångt hemma.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:47:37  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Nu har han fått upp farten ordentligt... han springer så fort att han blir suddig... I full färd med att limma bakstycken på sina monster... tror att han börjar bli ordentligt lyssnings sugen nu.



Alla kavititer ska tilläggas är klädda med filt. Jag har inte bilder på allt.

Här ska det spela, i ett rum med både TV och tavla.



Allt för idag.

Mvh
Fredrik.




Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:53:05  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Bearwik, som dom står nu är dom ca 18cm från bakvägg.

Inga problem med att ha det så som jag kan höra nu, tror inte heller att dom skulle må dåligt av att stå närmare. men har inte provat så mycket än, nyinflyttad

Mvh
Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/11/19 23:22:53
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/15 :  23:44:35  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Snygga H.A.D högtalare men jag måste tyvärr säga att jag är mer intresserad (jag är partisk, har liknande element uppsättning i Jamo Concert, SEAS) av din väns högtalare. Vill veta så mycket som möjligt om dom... delning, kostnad osv.... Mycket nyfiken på dom!
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/11/16 :  19:26:43  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Läckert bror :) kommer o bankar på din dörr vilken dag som helst. Jag vill höra lite H.A.D :) och så klart måste jag titta förbi o se hur krilles rum blev med 2 monster uppställda.

Nu är vintern här, nu ska det lyssnas.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/16 :  20:25:25  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Förstår att du är det Softishman, men jag vill helst att min vän ska bli medlem här och berätta själv om sitt projekt. Så jag avaktar ett tag.

Men en bild till kan jag bjuda på. uppochner



Och en till uppochner.




Och du Psy kommer snart att få tillfälle att lyssna på mina pipor. Det lovar jag... Lite rörigt just nu...

Mvh Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/17 :  07:05:57  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Men tjata på honom då...! Ser väldigt lovande ut det där! Kan du inte PM:a mig mer info?!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/19 :  19:39:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hej!

Har pratat med Christian och han kommer göra ett försök att lansera detta som en produkt. Därför vill han sköta informationen på egen hand och det respekterar jag.

Har bett honom att bli medlem och berätta om sina grejor vilket han har för avsikt att göra. Vi får helt enkelt avakta, se vad han gör
och önska honom lycka till.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/11/19 23:12:47
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:50:23  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Jag är också nyfiken på christians seas-4-vägare. Jag funderar själv på att bygga just 4-vägare med seas-element fast då med L-varianterna i prestige-serien.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/25 :  10:10:25  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Den finns på minhembio nu!!! http://www.minhembio.com/Christian%20C/295574
Ingen info dock.....
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2011/01/08 :  14:14:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Så nu har jag lyssnat på min QW-4 ganska mycket under en tid vill tillägga att jag har numera ett motstånd på diskanten på 1ohm och en (efter samtal med Ingvar) 3,3uF kondning parallellt på basen utöver ordinarie filtret.

Har även monterat lite Bitumen på de flesta lådväggar, annars inget tillägg i dämpningen. Dessa åtgärder har gjort högtalaren mycket mer harmonisk enligt mig och all musik spelas med glädje och fothoppande.

/Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000