HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Project Jbl K2 / Array bio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/07/29 :  17:32:14  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Som en del redan vet är jag lite JBL tokig efter en del andra här på forumet.
Efter en LÅÅÅÅÅÅNG väntan på prylar ifrån det stora landet i väster börjar de äntligen komma. Detta skall bli nya högtalare med prylar från Jbl´s dyrare serie ( K2=300.000:- och Array 100.000:-)

Då jag aldrig ( tror jag ) kommer att få råd till dessa högtalare får jag själv bygga några som jag har råd med.

Jag köpte 7 st Beg Jbl 2435hpl 1,5" drivers ( pro versionen av K2s berylium driver) i januari som sedan skickades till en kille som skall rengöra dem, byta oljan i dem och aquaplasa berylium membranet.
Aquaplasen tar bort de ringningar som kan uppstå. Jag är osäker på när jag får dessa drivers, men den som väntar på något gott..........

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=65379&postcount=1

Jag har också köpt komponenter till ett passivt bias eq filter som skall kopplas till driverna för att jämna ut frekvens gången lite.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=168664&postcount=84

Dessa drivers skall monteras på Diy H9800 horn ( samma som sitter i K2 s9800).
Jbl forumet i usa håller på med ett par project högtalare med samma horn. Av dessa killar har jag fått en cad fil på detta hornet o låter en firma med en 5 axlad cnc fräs tillverka dem åt mig.
Jag gör dem i mdf och hoppas få dem i veckan som kommer.

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/blog/2004-05.htm

Under dessa horn kommer en 14" bas sitta ( jbl Le14h-3). Denna bas kommer ifrån array 1400 som en del har sett med ett vertikalt horn åvanpå. Basarna kommer att få en låda på 3.5 cu,ft och portas till 30 hz. Jag köpte dem i april och fick dem för en vecka sedan.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=177320&postcount=7


Sitter med lite olika ideér till hur lådorna skall se ut, men vill vänta lite tills jag har fått hornen och kan se dem i verkligheten.

Högtalarna kommer att köras med aktiv delning precis som jag kör nuvarande system med.

Bilder skall vemsom hjälpa till med och Johan B skall få första tjing på reportage.

Jag har gått o väntat på detta sedan januari och vet inte riktigt när mina drivers skall dyka upp. Känner en stor frustration av att inte veta detta då det är mycket pengar som ligger ute i detta project. Hatar att vänta på prylar man köpt.

mats


1W=115db.

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/29 :  17:58:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Varför ska du bygga såna högtalare?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/29 :  18:06:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Hej Mats,
Vilket frekvensomfång kommer 1,5" få med H9800?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:23:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här låter MYCKET intressant!!!

Får du till det ordentligt blir det en av landets intressantaste anläggningar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:29:08  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Ronnie: Varför ? För att det är så j..la kul + att jag får något som ingen annan har .

H up: Jag kommer att köra dem 800->20khz i K2an körs de bara till 10khz sen tar en diskant över. Det blir en liten dip vid 10khz men den tas bort av eq filtret.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=168641&postcount=79


mats

1W=115db.

Edited by - matsj on 2007/07/29 19:46:22
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:37:16  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
väntan är över

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:50:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag festår
Köper du beg. 2435-drivers härifrån: http://stores.ebay.com/La-Bodega-de-Hector ?
Jag har övervägt att skaffa ett par.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/30 :  05:54:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det här blir spännande.
Själv är jag helt såld på horn

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/08/01 :  23:07:48  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Då jag bara har lyckats lägga upp bilder på Lansing fär jag länka dem. Skall rätta till det snarast.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=179560&postcount=1

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=179572&postcount=6

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/02 :  01:06:55  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
nice,, det börjar verkligen att ta sig :) vädligt snygg horn
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/08/02 :  08:13:15  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Hah, det här kommer bli spännande att följa, och avundas endel

De är inte fy skam grejjor, och inte de som ska driva hela paketet heller!
3st DBX driverack Jag som inte ens har ETT sådant ännu

Som sagt kom med många bilder nu!

Lasse

Edited by - Lassel on 2007/08/02 08:25:19
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/08 :  13:29:46  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Få se mera nu då.........
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/08 :  13:42:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Väntar på fler bilder....använd photobucket så du får upp dem här med.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/08/08 :  14:32:27  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jäklar!

Det här måste ju bli årets coolaste bygge..

Extra roligt att titta och läsa.


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/09 :  04:39:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Kan man få fråga vad det kostar att lämna in för CNC-fräsning? Har planer på ett något enklare projekt än ditt, men då kanske man kan få en susning om var det kan landa?

Skall bli spännande att följa, särskilt när det dyker upp bilder var det lider.

Lycka till

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/09 :  08:03:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Imponerande Mats, jag skulle själv sitta fetnöjd med din förra setup, men detta...

quote:
att jag får något som ingen annan har


Just den saken är ju inte så svår, men med denna anläggning lär även fortsätta vara ensam.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:04:04  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
En liten uppdatering.

Ber om ursäkt för bilderna men jag o vemsom Fredrik skall leka imorgon så vi skall lösa det då.

Jag fick en del prylar till mina eq filter i förrgår. 28 stycken luftlindade spolar kom. Hållare till 9 volts batterierna har inhandlats + muttrar med 6 mm invändig gäng o trä gänga utvändigt. Idag skall spackel, spruta och färg inhandlas.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=180576&postcount=19

Tack Magils jag följer ditt bygge också.

Buggsson: Det är inte billigt att få prylar cnc frästa. Den första firman jag frågade ville ha 14000 per horn så de fick ingen ny kund.
Ju fler bitar man tillverkar ju billigare blir det.
Det skilljer sig mycket från firma till firma.
Men har du en cad fil på dina prylar så får du pris på direkten. Skall någon göra en cad fil så blir det dyrare.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/23 :  10:52:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Sen då ? Vad händer ? Vill veta NUUUUUUUUUUUU !!!!!!!!! :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/08/23 :  11:34:38  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Vill också se lite bilder på bygget!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/31 :  11:44:57  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ja, sen då ? jag väntar å väntar å väntar, å vänta nu? jo jag väntar å förresten
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:22:41  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det är lite mycket jobb för tillfället, men projektet skall tas upp så fort det går. Jag har nästan alla verktygen + material som behövs nu.

Det har dock lödats lite på nätterna. 5 st 5 watts klass A steg är på G med recept från Mcgyver. Dessa skall driva 1,5" driverna.
De kommer att sitta monterade på en plåt bak på högtalaren och täcka det hål som jag måste ha för att komma åt drivern.

Jag skall bruka allvar med bilderna nu.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/31 :  13:13:02  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ah, Det verkar ju bli riktigt bra det här matsj.

Väntar på spänning med bilderna.

Ska säga dig att det här projektet verkar bli väldigt bra (känsla i magen).
Hoppas man kan även få chans att lyssna sen :)

Jag har blivit lite störd sen när jag var å lyssnade på Neriks system
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:19:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

ja jag sitter också och skissar på ett nytt toppsystem.
Det blir antagligen 4st 14" eller 15" per sida. Undersöker
möjglihet att stacka ett par radialdrivers men ah.. får se.

måste ha nått att göra i vinter haha. Mitt bassystem Aurora läre klara 160db så toppsystemet måste ju hänga på

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:43:46  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Mitt bassystem Aurora läre klara 160db så toppsystemet måste ju hänga på
Var bara försiktig så att rappningen på väggen utanför din lägenhet inte rasar av.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:49:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Du kanske tror jag skojar men det har de faktiskt gjort.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:52:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jo men det kanske mer beror mera på att huset är gammalt? Du bor väll i Jakobsberg och där är det väl 70-tals hus.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000