HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Revelator - den sjungande kondensatorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/10 :  10:36:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
En till elektrostathögtalare kommer till världen!


Efter många om och men så har jag fått hem allt material som behövs och det har blivit dags att starta mitt nya högtalarprojekt.

Det kommer att vara en bildtråd i "realtid", så slutresultatet kommer troligtvis att bli det som först anges och uppdateringen blir som den blir!

Tanken är att denna gång försöka få till en fullrangeelektrostat.
Jag är extremt nöjd med mitt tidigare hybridbygge, men är nyfiken på hur det låter med endast paneler.

Högtalaren kommer att bestå av två stycken elektrostatpaneler som vardera mäter 1500x250mm. Med baffel så kommer högtalaren att vara ca. 1850 x 650mm.
En av panelerna kommer att användas som bas och den andra som mellanregister/diskant.

Mest troligt är att jag kommer att använda aktiv delning, men det får mätresultaten ge när panelerna är uppmätta - det kanske blir passivt!

Well, here we go........


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/05/03 10:44:12

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/10 :  10:41:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Statorplåtar


Till statorplåtarna använder jag 1mm stålplåt med 3mm hål, delning 4mm.
Dessa plåtar har en öppen area på 51% innan de har lackats och ca. 40% efter lack.
De pulverlackeras svarta vilket kanske inte det bästa m.a.p. isolationen, men då högtalaren blir nästan 2m hög och sambon skall hållas nöjd, så väger det estetiska tungt!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/10 :  10:48:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Innan lack så monterar jag anslutningarna till statorplåtarna.
Det kan göras efteråt, men jag vill ha så lite oisolerad yta som möjligt => jag gör det innan!



Använder 3mm mässingsskruv som är försänkt.
Fasar hålet i plåten innan montering och slipar sedan ner skallen på skruven så den hamnar i nivå med plåten.



På dessa biler syns även att jag har vänt plåtarna så att hålen med "mjuka" hörn kommer på insidan mot Mylarfilmen och de med skarpa kanter kommer utåt!

/R


På "utsidan" klipper jag av den del av sruven som sticker upp ovanför muttern, slipar ner den i nivå och löder sedan ihop dem.

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2011/01/10 :  11:05:19  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Macgyver!
Dina andra alster lät ju bra, så det blir väl välljud ur denna högtalare också
Kommer denna upp på eventuell diy träff?

MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/10 :  11:14:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Schack: Lovar inget, men är de klara så kommer de givetvis att få åka med! Missade ju förra årets träff, så hoppas verkligen det blir av i år!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/10 :  14:45:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ahhhhh! Ser verkligen fram emot detta. Slurp

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:57:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Statorplåtarna pulverlackade

Hämtade mina plåtar från lackeringsfirman idag.





Jag testade hur olika tejper (3M, Biltema och noname)fäster på den pulverlackade ytan.

Bestämde mig för att använda nonamevarianten då den var styvast.

Vid 3mm d/s så behövs styvheten för att filmen inte skall tappa allt för mycket av sin inspänning.

För att hjälpa tejpen lite på traven, så slipade jag plåten med 180-papper och tvättade sedan av med Aceton. Limmet är lite sämmre än Biltemas tejp, men verkar vara likvärdigt med den testrulle som jag fått av 3M (specialtejp för pulverlackerade ytor enligt säljaren).

Eftersom tejpen är vit, så funderar jag nu på hur jag skall lösa den vertikala indelningen av ytan, eftersom denna indelning kommer att synas efter att panelen monterats fast i ramen.

Troligtvis blir det tre lager av Biltemas tejp (som är svart).
Jag skall prova imorgon om jag kan skära/klippa den i ~10mm breda remsor.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/14 :  10:24:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Jag har min lediga dag idag, så jag passade på att ta en tur till brädgården och få lite MDF uppkapat.



Ramen kommer att bli 1780 x 710mm med en 250mm "vinge" på baksidan (liknande ML CLX)

Nu måste jag bara bygga en ny fräsjigg så jag kan få till spåren i skivorna.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/14 :  18:25:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Ena baspanelen utvärderas:





Kan jag få bukt med resonansen vid 35Hz så kan detta bli riktigt trevligt - de spelar faktiskt bas rätt bra!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/24 :  07:09:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
En utopererad tand i kombination med vinterkräksjukan har försenat projektet en aning!

Håller i alla fall på att limma på nya distanslister på statorplåtarna.







3-3.5mm tejp flexar för mycket och släpper stor del av spänningen i filmen.

Listerna är 3mm PVC L-lister som jag hittade på Hornbach.
Sågade av ena vinkeln till ~5mm och fräste sedan ner den till 1mm - tjockleken på plåten.
Denna lösning griper runt katen på plåten och borde tåla lite mer dragbelastning och så får jag en isolation av kanterna "gratis".

Nu gäller det bara att hitta ett lim som klarar PVC och Mylar - inte det lättaste!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/01/24 07:10:34
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:00:10  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ramar till elementen


Har börjat montera ihop ramarna till högtalarna.



Limmad och kexad 19mm MDF med en 15mm bred och 10mm djup urfräst fals på baksidan i vilken panelerna skall ligga.



En mindre ram kommer sedan att monteras på baksidan och skapa ett klämförband av elementen + hjälpa till att styva upp konstruktionen.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/01/26 21:05:03
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:29:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
En utopererad tand i kombination med vinterkräksjukan har försenat projektet en aning!


Panelerna ser ju friska ut ...

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/01/31 :  20:52:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ena ramen till baksidan limmad och kantfräst, dags att borra x-antal försänkta hål!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/01/31 :  22:46:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande, jag följer med stort intresse!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/02/01 :  07:02:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOOLT

Gillar o följer med spännning ditt bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:15:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ramen


Har fräst och "tätat" MFD i ett otal timmar nu, men nu ser det ut att kunna bli montering av element i en ram snart!

Elementen sitter monterade i ett klämförband mellan två ramhalvor, den främmre 19mm och den bakre 16mm.

Elektroniken kommer att monteras på baksidan i "facket" som troligtvis kommer att få ett lock i form av en vikt plåt.







Enda fräsmissen, men det fixades med polyesterspackel.

Nu skall baksidan få lite färg på sig......

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/02/20 10:20:32
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/01 :  09:19:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har äntligen fått färg på ramarna, så jag kunde börja limma ihop elementen.

6µm Mylarfilm sträckt lite löst för hand, värmebehandlad och sedan sträckt till 3kg/5cm



Ett baselement monterat i ram.



Kör just nu med trafo och EHT från mina hybrider = ~1:80 och 2750V bias.

Har inte hunnit mäta upp elementet, men det spelar i alla fall!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/01 :  13:11:45  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ser fina ut.
Låter de bättre än hybriderna?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/01 :  15:06:31  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Låter de bättre än hybriderna?


-Nej!

Det går dock inte att jämföra!
Måste få dit den andra panelen och rätt audiotransformatorer och EHT, sedan kan jag börja lyssna lite mer kritiskt!

Just nu kommer det mest att handla om att mäta upp panelerna och se att allt fungerar som det skall - sen kommer det roliga - finliret!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/13 :  11:03:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter lite problem med tejp som släppte från statorplåtarna ( löstes med att slipa med 400-papper och tvätta av med Aceton) så är nu elementen monterade i en av ramarna.





Det blev 6µm film i basen sträckt till 3.5kg/5cm och 2µm i mellanregister/diskant sträckt till 2.5kg/5cm.

Hoppas hinna mäta upp dem under helgen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/03/13 :  11:20:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Imponerande!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/14 :  21:30:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Mätresultat 1


Baspanel, 5kV bias, 1:80 audiotrafo:



Mellanregister/diskant-panel, 3kV bias, 1:40 audiotrafo:



Båda panelerna ihop:



Audiotransformatorer 4st 2x12V/2x115V, 0.33Ohm seriemotstånd på varje primärlindning + 1.5 Ohm i serie med alla lindningarna.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/17 :  12:40:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Trafokoppling




Funderar på att testa 6 eller 8st trafos per sida för att minska belastningen/spänningen över resp. "sekundärlindning"!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2011/03/17 12:41:36
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/03/28 :  17:33:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nu har jag polerat så jag är öm i armarna!







Dags att börja montera elektroniken!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/28 :  18:02:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det ser lovande ut. Riktigt snyggt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/28 :  18:20:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
OJ! Uthållighetsprov... när allt du vill är bli klar! Heder och ära!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000