HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par droppar blev till.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/03/01 :  21:17:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Elementen till bygget:
Seas Excel E0042-08SW18NX001



Scan-Speak Illuminator R3004-662000



Fronten gjordes av stavlimmad bok + 15mm plyfa.


Sida, bakstycke och stöd i 19mm MDF.



Limmade botten först.



Sen designades 45 mm basreflexrören.




Färdiglimmat, bara att slipa.



Sen laminerades de med LM275. Biltemas


Grundades.


Kom sen på att spikes inte var så bra så fötter tillverkades.


Fötterna limmas med epoxylim.


Ny grundning med fötterna monterade.


Hade först en "plupp" som bakre stöd men det blev vingligt så ett bredare stöd limmades dit senare.

Lackningen tog sin tid pga missar med olika fabrikat. Men det gick hyffsat till slut.


Filter beräknades på Strassacker http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
Tog delningen på 2550 för att få jämna värden på spolarna.


Filtren ihopsatta på 5mm plyfa.



Slutmonterat.




På plats i rummet. Notera den hemska centern


Mätte sen med Holm-impulse och en panasonicmic från Svalander. Ser väl ok ut utom dippen vid 2550. Förstår dock inte den nästan raka kurvan från 200 hz och neråt.


Nu har torkningen ställt till det såhär. Om jag hinner ska jag slipa och lacka om dem innan Gbg-mötet.


Nu har jag börjat fundera på att ändra diskantens delning till 2200 för att se om dippen försvinner.
Kan man göra så

Basen går väldigt djupt men jag funderar ochså på att sätta in slavbasar för att sänka basen ännu mer. Vad tror ni om det?



Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/02/27 11:49:41

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/01 :  21:23:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Akta fingrarna när du hyvlar! Eller kör bitarna i sågen. Snedställ klingan lite. Jag skulle nog köra i kapen.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/03/01 :  22:40:19  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Intressant!!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/03 :  08:07:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle dessutom använda björke som är ett underbart material att jobba i. Dessutom blir det inte märken i det så fort man andas på det ...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2010/03/03 :  20:18:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

quote:
Gläder mig att det inte inkommit några allvarliga anmärkningar mot konstruktionen som sådan.


Jag tycker mig se en viss likhet i formspråket mellan ditt och mitt projekt.
Det blir en jättesöt högtalare!
Lycka till



Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/04 :  07:15:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du komplett (vad det nu innebär) snickarstuga?
Jag köpte ett antal plankor björke av en lokal snickare.
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2010/03/04 :  15:54:09  Show Profile Send Nesta a Private Message  Reply
Du skulle kunna såga ut formen i mdfskivor och limma ihop " på platten " sett från fronten. Jag använde en CNC men med en bra mall och lite nogrannhet så tror jag att det går bra.

Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=27220&SearchTerms=embla

Lycka till med lådorna ser spännande ut!

//Magnus

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2010/03/04 :  20:18:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Fast det ser häftigt ut, hur får du plats med detta?

Jag har lite mer än 24kvm + en mycket förstående fru

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2010/04/04 :  16:17:40  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Lite motgångar hör till (tyvärr)
Kul att du är igång, lycka till!

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/04 :  21:18:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul projekt!!!
Abiträ i göteborg har Björkplank. www.abitra.se

Vilket epoxilim använder du?

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2010/04/04 21:19:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/05 :  09:44:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.batepoxi.se/index.php?surf=sortiment_epoxi&my=sortiment


7,5 KG dunkar... Bara att blanda och förtjocka men NM filler 51 till önskad tjocklek.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2010/04/05 :  10:27:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

NMs sortiment är grymt enkelt att jobba med! Jag har byggt en del med 275A. Enda haken är att man får vara väl förberedd innan man blandar expoin. När det väl är blandat får man jobba på ganska kvickt om det inte skall härda i byttan...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/05 :  11:05:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du behöver en våg och bra handskar. Du vill INTE ha lamineringsepoxi på huden. Epoxi är väldigt fett-fobiskt. Inga fingrar på limmytorna efter du har slipat och tvättat dem med aceton. Drar du ett torrt finger över fogytorna innan du applicerar epoxin så har du tagit bort 70% av styrkan i fogen. Lamineringsepoxi är inte samma som Araldit/PlasticPadding. Det finns inga lösningsmedel i, de har kortare molekyler som fäster bättre på alla möjliga matrial, men de kräver mer av användaren. Fett är ett perfekt släppmedel, så det skall bort innan du limmar nått. Köp mer aceton än epoxi.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/05 :  18:35:09  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ser väldigt mycket fram emot resultatet och vägen dit!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:13:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Snyggt jobbat. Sådant där precisionsarbete skulle göra mig nervös.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/23 :  20:44:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Riktigt coolt, hejja fixarstig!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/04/25 :  12:01:08  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Ser ut att bli mycket snygg finish på dem, Snyggt jobbat

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/25 :  12:02:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Finns det nån som har nån bra lösning?


Pensla ett tunt lager med lamineringsepoxi. Det tränger in bra i sprickor och det är självutjämnande. Det ger en hård och slitstark yta för vidare ytbehandling.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/25 :  16:43:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Epoxin har riktigt bra draghålfastighet och den stoppar fuktrörelser. Mätta även insidan av träribborna så kommer ev fuktförändring gå så långsamt att det inte blir nått problem. Lägg gärna på flera lager epoxi på utsidan med några timmars mellanrum. Det skall penslas på när föregånde lager är segt nog att inte bli förstört av penslingen, men inte mer än 5 timmar eller så. Epoxin "svettas" när den härdar och det skicktet fungerar som släppmedel. Skall du limma eller ytbehandla epoxi så skall den tvättas med förtunning eller aceton och slipas innan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/25 :  16:44:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygga byggen förresten!!! Ser fram mot att dessa skall dyka upp på nån diymässa.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/25 :  16:47:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/29 :  22:50:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.nilsmalmgren.se/

Sväng förbi där. De är trevliga och gillar du att snickra är en flaska lamineringsepoxi en guldklimp att ha stående. Perfekt spackel, lim, ytbehandling mm. Oblandad epoxi står sig länge. Säkert bortåt 30 år.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:58:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Gruvar mig lite för att få ihop filterbygget snyggt. Visserligen syns de sen inte men man vill ju att det ska va snyggt hela vägen.
Bra inställning. Ska´re va så ska´re va-principen.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/05/11 :  00:06:46  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ett litet tips när det gäller lamineringexpoxy. Lägg en plastfilm över den yta som bestrykits, ta sen plastbit, jag brukar ta ett gammalt kredtkort, och spackla ut epoxyöverskottet. Värt att nämna här är att lamineringsepoxy inte är ett spackel, vill man ha fyllande egenskaper måste man blanda i microballonger. Man får då ner epoxyn i ojämnheter och plasten lämnar en jämn yta. Plasten skall sitta kvar under hela härdningsprocessen. Vill man vara riktigt noga använder man tjock byggplast som stryks med släppmedel innan den läggs över epoxyn. Resultatet blir en spegelblank yta. Man kan sedan slipa lätt med 1200 korn våtslip innan lack. Lackar man med sprayburk så funkar det fint att lacka utomhus vid 4 tiden på morgonen, inte ens småflugorna är vakna den tiden

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/05/11 00:14:01
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/13 :  12:41:01  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Otroligt fint arbete på de där...

Ang. ditt tips hur man konar portrören, så använde jag mig av idén i mitt eget projekt, med lyckat resultat.
Tack för det...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/13 :  19:02:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill omedelbart komma in och svara lite på det där med potlife.

Potlife är inte baserat på tiden det tar för epoxin att bli seg, utan på hur länge den har tillräckligt små molekyeler för att tränga in och binda sig bra med olika matrial. Även om epoxin är flytande efter 80 min, så har den helt enkelt länkat ihop sig i så stora molekyler att den inte längre fäster speciellt bra. För vårat bruk här på forumet kanske det inte är så viktigt, men om man räknar med hållfastighet som tex master och skrov på en båt så skall man vara nogrann och petig med temp och potlife.
Vill man ha lång potlife så skall man köpa NM 650 istället. Den har 180 min potlife vid 20 grader celsius.

NMs grejor är bra. Jag har skickat många människor dit.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000