HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 fONKEN med HiVi B3N
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  14:52:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag antar att många glada människor i Yttre DIY-träsket lägger ut en röd tråd (eller en röd kabel) vilken man följer från ena änden till den andra; och helt utan avvikelser.
Sedan finns det vi andra som aldrig i helsicke kan köra rakt, inte ens på en 10-filig motorväg. I sann krokig DIY-anda köpte jag ett par HiVi B3N av Mickeman, häromdagen. Bara det beslutet tog en dryg månad eller tre att fatta. Och tanken att dessa 3-tummare ska användas till en sub åt mina mindre 2-tummare av samma fabrikat är plötsligt som bortsuddad. Det var nog de minutrarna när jag låg kliniskt död här hemma som raderade sub-tankarna ...
Vad ska jag då med ett par eländiga treor till då?? För det första är de inte eländiga, de ligger så fint i handen; lagom stora, lagom tunga och ganska tjusiga.


Treor behöver ju inte alls vara fel. Minns alla småhögtalare med 3-tumselement som dykt upp på DIY-träffarna och har egentligen något lått direkt illa. Far from it, som man säger i Bulgarien (det betyder "skippa skitsnacket och skicka mig paprikakorven!").
Lite halvt oengagerat smurfande leder till det här projekten:
http://zaphaudio.com/audio-speaker18.html.
Detta beskriver ett bygge med B3S, men det nämns och B3N varför länken är klart användbar.
Men slutna lådor och i viss mån basreflexlådor är lite trist för att inte säga småreaktionärt. Därför var det inte helfel att återvända HIT. Här finns ju beskrivet en minifonken, byggd på Fostex FE87. Nu är ju Fostex långt ifrån några lyxlirare, varför en HiVi vore ett mer spännande val i den här lilla lådan.
Abret, det måste ju finnas ett sådant, är att jag har fått hoppa över höstens slöjdkurs pga av sjukdom och när vårens kurs börjar är oklart än. Det kan alltså ta lite tid innan jag kommer igång. Men jag kan ju fundera och hämta viss inspiration och om det dräller inte lite småpengar kan jga ju köpa mig några plattor 12mm MDF och kanske fyssla lite hemma.

Eftersom jag haft ett bild i mitt inlägg, och den är ämnad att bli en byggtråd (DIY) lägger jag den under kategorin Bildreportage - Teknik & DIY.

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  15:43:57  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Vad tycker du om dem elementen? För jag köpte 4 tummarna av Mickeman och vet itne exakt hur dem låter.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/22 20:10:09
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  16:14:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
De ligger, som jag skrev, bra i handen. De känns rejält rejäla. Jag har ju ett gäng två-tummare och ett par åtta-tummare av samma fabrikat.

Jag tycker det är klart spännande att jobba med komponenter, oavsett vad det är, som har en del naturliga begränsningar, om inte annat så i pris.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  16:20:03  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Okej. ja jag kan knappt vänta tills jag får mina. Vill se hur dem presterar jämfört med mina monarch element. dem ligger också bra i handen bra vikt och spelar med ordentlig kraft men är inga fullregister tråkigt nog:(

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  18:39:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Monarch är väl ... Monacor??
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  19:58:44  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Tror också det. köpte dem på min praktik på just monacor. men fanns ingen info kvar om dem. allt var upp till vad mina öron. tråkigt nog råkade katten förstöra ett av elementen så köpte därför dem andra av Mickeman.

Ska bli en kul jämförelse för det är rätt bra kvalitet på både Monarch och HiVi elementen.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  11:28:38  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Fick mina element ida. viktmässigt är ju mina Monarch överlägsna men det är allt dem är överlägsna med. fy vad mina Monarch låter rent ut sagt skit. Inte en chans mot HiVi elementen. kanske till och med kommer slå min styvfars Infinity reference mk2 sen när mina är klara;)

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/23 :  12:03:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad har du för låda?
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/11/23 :  12:27:19  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Kul dom kommer till nytta

Handimporterade från Japan vill jag tillägga, köpta på "Kimura Musen" i Akihabara.

http://www.tnt-audio.com/tours/akihabara_e.html

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  13:15:17  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Har en färdigbyggd låda just nu som hottats upp med lite små fix. typ asfaltsmattor stagning kontaktr ja allt utom ny låda i princip. men sitter o klurar på en nu.

Kommer en tråd när mdf är inhandlat.

Jodu Mickeman elementen är omtyckta och är bara hastigt provspelade utanlåda och jag hållandes i kablarna.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/23 :  13:41:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mina projekt tillkommer på väldigt olika sätt. Antingen grubblar jag flera år; den o-ortodoxa publicerades 2004 och påbörjades förra året - alltså 4 års betänketid medan annat tillkommer mer av ett tillfälligt ögonblick av clairvoja .. klarsyn köper jag in prylar som jag instinktivt känner har STOR potential.
I det andra fall kan dock två skaer hända; jag bygger snabbt och lustigt (nästan) klart det jag kommit på, eller jag segar på och suger på projektplanen och kan låta den helt avsomna. Sedan kan den här prylen jag köpt plötsligt poppa upp och jag kommer till ny klarsyn och snor ihop något helt annat med den än vad jag tänkt från början.
Mickemans högtalare hamnar någonstans mitt emellan; det tog mig någon månad eller två att fatta beslut om köpet och jag visste å ena sidan ganska klart vad jag skulle använda dem till, fast så fort jag slet upp paketet och såg dem, ändrade jag mig snabbt och insåg att de skulle komma till stor nytta i en Fonken-låda.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  13:44:29  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Samma här. tänktes först som en uppgrade i nuvarande låda. men inatt efter ett par timmar med sömn problem,spanandes på nätet så kom iden på en egen låda. grublat lite smått på iden innan men inatt så sa d bara BINGO vet exakt hur den ska byggas och vilka diskanter som ska användas .

Fattas egentligen bara mdf.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:32:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hälsade på hos gubbarna i snickerigruppen; jag fick göra uppehåll då jag inte ville få hjärtsnörp över planhyveln och sedan haft begränsad rörlighet (får inte störa elektroderna från pacemakern för mycket).

Kikade runt och hörde mig för lite om byggmaterial. Fonkenlådan jag grubblar på är ju inte stor och ska snos ihop av 12mm skivmaterial.


MDF är ju givetvis ett förstahandsval men massivträ vore ju väldigt grannt. Jag hittade bitar av al och björk. Kan nog bli himla tjusigt; gerade hörn och massor av den dyra specialoljan jag köpt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:33:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Själva lådan ser ut så här:


Med lite (suddiga) mått:
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/25 :  12:12:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ursäkta att jag går lite off topic.

Det är inte så ofta man ser något bygge från Planet 10s sida men här är nu ett. Har du någon uppfattning om övriga projekt som Dave presenterar där? Jag tänker bland annat på The Frugral horn och Ron Clarkes Austin 166. Ormolja eller vetenskap?

mvh
/FForsman

edit: teckenfel

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/11/25 12:14:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  12:19:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inte en susning. Jag såg någon kommentar någonstans om någon som byggt ALLA högtalare där och funnit dem vara mycket bra.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/25 :  12:28:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- tack
quote:
Jag såg någon kommentar någonstans om någon som byggt ALLA högtalare där. . .
- snacka om engagemang

Ser fram mot fortsättningen på Fonkenprojektet!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  12:37:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ska spana lite mer efter massivträ att bygga med. Hittade lite stockar i hobbylokalen men hur kul är det att klyva och planhyvla tunga träklumpar?
Att köpa färdigt kan bli dyrt men det åtgår ju inte så mycket material.Någon planka på 30-40 mm tjocklek är ju lättare att hantera.
Dock blir det inget förrän vårkursen startar den 26 januari.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/25 :  17:27:07  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Tänkte bygga den andra modellen på sidan. den me portarna på sidorna :)

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/09 :  23:06:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag ägnat mig åt lite torrsim; säger man 'dry run' på utrikiska??
Skar ut lite bitar i kartong och tejpade ihop och satte dit ett element - Ss här stora blir de på riktigt. Får plats på mitt databord.

Bild på kartonglådan:

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/09 :  23:11:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Skön mockup!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/09 :  23:18:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är sällan jag gör en mockup (så säger vi om korsettprover). Speciellt små saker som förstärkare skulle må bra av att mock-upas för att se om det man tänkt ser harmoniskt och bra ut i slutänden.
I det här faller var jag oerhört nyfiken på att veta hur står en 2-literslåda skulle bli.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/09 :  23:49:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skulle meddelat en idé jag fick. HiVi-elementet går inte ända ipp, varför jag fick den vansinniga (?) iden att svarva ett trärör och fästa in en sådan här diskant.


Den kan ju fästas ovanpå fonken-lådan med banankontakter och anslitas till ett delninsgfilter på kanske 5 kHz.


Edit - särstavning.

Edited by - soundbrigade on 2009/12/10 17:19:58
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/10 :  17:13:46  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Exakt samma idé som mig. fast ska göra min ( förhoppningsvis) i aluminium och fästa på ovansidan alá B&W stil.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/23 :  23:52:30  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
hur går det för dig? själv har jag hittat diskanterna jag ska ha. väntar bara på att man ska ha råd med.

heter den andra modelen den med bas portarna på sidan också fonken? I alla fall det är den jag ska bygga med ett par förbättringar:)

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/24 :  01:22:56  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Massivträ låter ju trevligt, mycket roligare att jobba i dessutom.
Al är ju en favorit för mig, lättjobbat, blir ju grymt läckert med olja också. Hoppas du får ihop det.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000