HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 6L6 OddWatt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/25 :  13:31:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är ingen vän av 40-kilos förstärkare som ger en bråck och ischias vid blotta tanken på att de ska flyttas runt. Jag förstår inte glädjen med komponentlistor som får Interstate 80 att te sig som en parkeringsruta i jämförelse.
Tvärtom är jag övertygad om att enkla konstruktioner har bästa förutsättningarna att låta bra, eftersom de (ofta) inte är konstruerade för att kompensera för brister hos ingående komponenter eller delar av konstruktionen. Det ska dessutom, anser jag, vara fullt möjligt att kunna sno ihop ett fungerande bygge på några dagar (om man ligger i).
Det här bygget uppfyller i princip alla mina krav och önskemål: det är himla enkelt, det är förhållande billigt, och det byggs av standardkomponenter på några dagar. Bygget är en undda konstruktion som benämns OddWatt, och avser ett pushpull-steg där utgångsrören utgör fasdelaren. Jag tror reVintage-mannen hade en någon annan benämning på det hela.
Konstruktionen finns nog lite överallt på nätet men DIY Audio Projects är nog den plats som har mest info och bästa beskrivningarna. Här (där) finns det scheman för alla storlekar från EL84 till KT88. Om det nu är ett krux, så är det att konstruktionen per automatik tvingar rören att arbeta i klass A, vilket innebär lägre uteffekt. Men klass A är ju klass A.

Projektet började som ett generellt PP-steg med 6L6 (egentligen ryska 6P3S) med 12AT7 eller 6N1/2P, minns inte.

Ett tag var jag inne på att köra "hybridiskt" med en fasdelare med MPSA42.


Men det blev till slut en OddWatt.




Jag kan slänga ut lite mer porriga bilder strax men lite om bygget. Källan är byggartiklarna på DIYAP men schemat jag använder är ett lite annat: MING DA MC34B.
Rören är ryska 6L6 (6P3S) och 6N2P. Transformoter kommer från Edcor och Welter Electronic (DE) varifrån drosseln kommer.
Chassit, som ursprungligen var ämnat för en Luxman-klon, är en enkel ram i bok med en platta i koppar.

Edited by - soundbrigade on 2009/09/25 13:31:50

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2009/09/25 :  15:29:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska bli intressant att höra ditt utlåtande om utgångsjärnen sedan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/25 :  15:48:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kan ha en åsikt redan nu. Den är delvis ärvd, men jag kör med ett par XPP-trafar i ett 10W-steg och det funkar fint.
Ser att många snubbar utomlands gillar Edcor. De har ett fint pris och anses ha mycket goda data ("låta bra" på audiofelspråk) och är lätta att montera och ser inte ut som skit (Lundahl) och de är liksom inte heller speciellt hajpade.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/25 :  15:51:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så nu är allt i princip monterat. Slängde in några motstånd som kom från BHIAB. Undrar hur man gör med återkopplingen. har lite ont om skärmad sladd om jag inte slaktar någon signalkabel jag har liggande, emn jag behöver ju dem. Kan man tvinna ett par vanliga kopplingssladdar?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/25 :  20:48:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Ser riktigt snyggt ut!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/25 :  21:47:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle slängt ion en Luxmanklon i lådan, men efter jag hamnat med (troligvis) något trasigt rör i min triod-kvartett har den idén hamnat i malpåse, eller vad man säger.
Så här var tanken att det skulle se ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/26 :  15:52:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ser trevligt ut men varför i herrans namn ska man behöva applicera NFB i en triodkopplad förstärkare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/26 :  16:01:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den är väl inte triodkopplad! Ser du inte UL-kopplingen?!
Jag sitter just och löder in feedbacken, men det går ju att labba med att bryta bort den.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/26 :  20:58:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Skärpning Magnus! Du säger att du använder Ming-schemat och där är det definitivt triod. Motkopplingen kan ev. behövas för att linjärisera drivern.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/09/26 21:04:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/26 :  21:23:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
JA! Nu ser jag det. Fast jag har UL-kopplat rören ...

Tillägger: skulle meddelat att jag egentligen tittar på OddWatt-ritningarna på DIYaudioprojektforumets sida men bygger efter Ming-pjäsen, därför vet jag hur de andra stegen ser ut men inte det jag bygger.
Någon, Perka, Lodis eller Rimbo-Lasse, hade åsikter om SRPP-kopplingen en gång i tiden och denna åsikt följer med än i dag. Se så lätt det är att lyssna på och ta intryck av "de som vet mer".

Edited by - soundbrigade on 2009/09/26 23:01:32
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/27 :  18:10:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mao slipper vi se en SRRP i din koppling?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/27 :  18:57:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det sitter en 6N2P med de två trioderna parallellkopplade.

Jag är inte militant varan, utan kan säkert tänka mig att slänga in en SRPP månstans nångång. Dock ställer en sådan koppling vissa krav. Bland annat måste man hissa upp glöden.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/27 :  19:33:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Med hjälp av Azazello/Nikola, min bulgariske polare fick vi igång maskinen lagom till Göteborgsträffen.
Det gjordes en del smärre justeringar:
Nätdelens 100K-motstånd byttes mot 4K7.
100K-motståndet på anodsidan (6N2P) byttes till 56 ... 68K
Tror vi bytte 1K-motståndet på katoden till något större (1K5) för att få ca 2V på katoden.
Beställde 6S3P-E men fick vanliga 6S3P ... Har inte kollat om dessa är bättre matchade än mina fyra i original, men det återstår att kolla.

Funderar annars på att flytta fadelaren (LM317) till ingångssteget efter en helt annan idé.

Forts följer ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/28 :  15:51:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
För att klargöra vad jag far efter, här är ett schema:
http://www.pastisch.se/EF/PP6L6.JPG

Här är ett annat schema som lockat och pockat en del, det är dessutom en variant av original MingDa-schemat:
http://www.pastisch.se/EF/Ming%20Da%20MC34B%20schematic%20mod%201.gif
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/05/30 :  11:15:42  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Kul att du fått ihop prylarna, själv har jag inte hittat tummen...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Azazello
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/06/03 :  19:51:28  Show Profile Send Azazello a Private Message  Reply
Plate voltage 93 v is low for normal work of 6N2P. It sounds good with +U = more 150-160v /linear area/ and we changed 100 kohm in PSU to 4,7 kohm. Also we changed and plate resistor 100 kohm to 56 kohm /I don't remember 56 or 62 kohm/ for increasing Ucathode to 2 v, for avoid cliping of 6N2P if output signal from CD or DVD player is 1.5 - 2 volts for CD-s with very high level, and for increasing plate current 6N2P for better sounding /more current - better sound!/. After
changes amplifier sounds for a level better!
Output power for ODDWATT 6P3S is about 8 - 10 watts per channel, but sound is very close to SE cl.A!! /sorry for my bad English....!/

Hi-End is back proportional to the number of composite parts!

Edited by - Azazello on 2011/06/03 23:29:00
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/03 :  23:09:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Thanks for info, Azazello. I will make changes in the schematics. I also found the same kind of errors in the other Ming Da amp with 6N1 and 6N2 as input/splitter/driver.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000