HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 µFonken- smålådor med Fostex bredbandare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/20 :  20:49:10  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Så var det dags igen! Länge sedan sist, men detta är en fortsättning på tråden när jag skaffade elementen och byggde Fostex rekommenderade basreflex och testade en hel del varianter med dem:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79194


Nu har det äntligen blivit µfonken också - och de är fanérade och klara! RIktigt tjusigt blev det, tycker jag.

Ska bara städa undan så kommer bilderna...

Edited by - Leffler on 2011/02/20 20:51:27

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/20 :  22:04:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
dööhhh

Städa kan du väl göra en annan dag ...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/20 :  22:51:37  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Nja, jag tänkte ha allt i ordning tills tjejen kommer hem.

Men det är klart, så låt oss börja. Det som var överlägset jobbigast sist var att såga MDF i badrummet, inte minst när man håller på med billiga handverktyg och ska få saker helt raka... Denna gång gick jag till ett byggvaruhus bredvid jobbet och dirigerade sågande under en kvart, så var allt rakt, snyggt och färdigt. Det kostade nog knappt 100kr för materialet, väl värt pengarna!

Så här såg det ut när jag kom hem och torrmonterade, utmärkt passform! Bakom står en av de äldre som precis tappat sitt element.


Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/20 :  23:00:38  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag tog inga bilder under monteringen, men jag lovar att de är ihoplimmade. Jag tog en rasp och gjorde sådana där urgröpningar man brukar göra, och så kläddes insidan av lådan enligt instruktion.

Så låt oss hoppa till nästa moment, från vänster till höger:



Jag insåg att jag inte skulle kunna montera endast kontakterna utan jag började lura på att leta på lite aluminium i källaren (det blir alltid lite spill från förstärkarchassin) och sågade upp ett hål så länge. Tack och lova att man har en sticksåg...



Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/20 :  23:14:30  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag hade läst om en metod som bygger på att man i praktiken stryker på fanéret med strykjärn. Den lät passande för den här typen av bygge.

Jag strök alltså på ett tunt lager trälim på lådan, lade på fanéret och ett bakplåtspapper och pressade med varmt strykjärn.







Ibland är det dock bra att kunna lägga i press, och äntligen kommer tjejens inredningsintresse till riktig nytta!



Så har vi alltså kommit hit, bara att börja slipa, slipa, slipa, sedan olja, såga till en aluminiumplåt, och montera...



Högtalaren till vänster har alltså alla hål markerade med en nål, så slipper man få in slipdamm i högtalaren. En av dessa idéer som man kommer på lagom till högtalare nummer två...

Nu är det läggdags för min del, men fortsättning följer, i skrivande stund är högtalarna klara så när som på lite svart färg i portarna. Det låter bra!

Edited by - Leffler on 2011/02/20 23:26:17
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/21 :  07:48:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja OK, gick det så fort att städa så gick det ju nästan bra att vänta på bilderna.

Mer bilder, mer bilder

Jag tycker du har fått riktigt fin finish på lådan.

Själv verkar jag aldrig lyckas med att få till någon slutfinish på något av mina byggen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/21 :  18:46:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Värkligen impenerande! Kanonsnygga juh!

Jag glömmer släpa hem tvingar från jobbet varför mina lådor bara ligger i småbitar ... Måste också stämma av med grannen (på jobbet) som har lackverkstad.

Kan du kanske komma till DIY Gothenburg 2011??
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/21 :  19:01:54  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
You ain't seen nothing yet! Mera bilder med olja och monterad hårdvara kommer!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/21 :  19:12:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ormolja då?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/21 :  20:13:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad för olja?
Jag har använt någon olja som jag tror hette "Luberon". Den skulle smaskas på träet, torka in 15 minuter och sedan torkas av/poleras upp. Efter 2-3 behandlingarna hade jag en yta nästan som lack.
Jag har en förstärkarfront i ek jag ska olja in/upp.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/21 :  22:55:25  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Det är sent, men jag får iaf lägga in en bild så ni får se vad det är för finish jag pratar om:



Det är alltså finslipat och oljat teakfanér, jag letade efter valnöt, men det fick bli något som liknade. Det blev riktigt snyggt! Oljan är helt vanlig teakolja, faktiskt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/22 :  01:47:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
riktigt snyggt !

Jag funderar som bast pa vad jag ska gora med mina fx120 element, tack for inspirationen, och hur later de ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/22 :  06:39:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
martinsson: Du hittar kanske något här - http://www.planet10-hifi.com/fonken.html.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/27 :  08:39:16  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Det blev lite mycket jobb förra veckan, men en liten fortsättning:

Detta är alltså hårdvaran, i linje med idén inga filter alls:



Anslutningarna blev riktigt snygga! Att såga ut dem var nog nästan det svåraste på hela detta lilla projekt.



En understrykning av skillnaden i finish och storlek mellan gamla och nya lådorna...



Och bara ett par bilder till i största allmänhet:






Hur låter det då?

Det jag tycker om med just detta elementet som jag inte upplevt med andra bredbandselement, är att det låter inte som ett mellanregister som kan spela diskant och bas också, utan det låter mer som en riktig diskant som kan spela ända ned i basen. Med det menar jag att det låter inte beslöjat i toppen som jag tycker exempelvis Tangband W3-871S låter jämförelsevis, upplösningen är verkligen skyhög! Rum och perspektiv är oerhört bra, detaljer kommer fram tydligt men framförallt så finns det en spelglädje lite som horn - de slänger ifrån sig musiken med grym känsla för timing och de är allt annat än "laid back", vilket är mitt i prick för mig.

Dock kan de vara ett uns för mycket i toppen, essighet på sämre inspelningar och "mikrofonsound" kan vara framträdande, men när det är bra material så låter det fantastiskt - så långt som dessa små element orkar med. Ställer man dem som ett par vanliga högtalare utan eq så blir det förstås tunt i botten. Jag har testat lite med min sub, och då fylls det i och blir riktigt bra - men man måste dela ganska högt, just nu är de bara inslängda med samma inställning som mina vanliga högtalare just nu, delning vid 60hz, och då saknas det "kropp" i musiken, midbas helt enkelt. Jag tror att det allra bästa hade varit att dela vid säg 150-200hz till ett baselement per sida, gärna något med spelglatt 70-tals sound... Det är någon som byggt öppen baffel med dessa och ett par gamla JBL-basar, det borde låta extremt bra!http://www.enjoythemusic.com/diy/0310/diy_open_baffle.htm

Men dessa är ju inte tänkta som något annat än små smidiga och snygga datorhögtalare med bra ljud till liten peng, och till det är de mycket bra! Det ska bli ett aktivt filter och en eller två små subbar också är det tänkt, så jag har anledning att återkomma!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/27 :  08:51:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lefflermannen: Vet inte var du bor, men OM du kunde komma till DIY-träffen i Göteborg skulle vi kunna jämföra dina Fostex-ONKAR med mina HiVi-ONKAR.
Jag ska (försöka) spackla mina så de kan slipas och lackas senare i veckan.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/27 :  09:59:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt jobbat. Var stolt!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/27 :  10:11:47  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
PetterPersson: Tack!


soundbrigade: Klart jag kommer till DIY igen - ser fram emot en jämförelse! Det är märkligt hur mycket välljud man får ur så här enkla konstruktioner! Jag saknar bra, enkla och icke-rackmonterade aktiva delningsfilter på marknaden, då kan man lyfta dessa koncept!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/27 :  10:12:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du fundering på någon sorts sub till de här?
Jag har en fundering på att plocka in en eller ett par 4" i en liten låda som matchar fonkarna.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/27 :  11:04:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul reportage och intressanta lysningsintryck.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2011/06/09 :  17:44:51  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message  Reply
Hur skulle dessa fungera som bakhögtalare i surround? Tänkte bygga ut mitt system hemma. Har ett par HFLS-1 som frontar just nu.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/09 :  18:21:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Snyggt och vackert fanerarbete. Grattis

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/06/10 :  02:04:52  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Enkelt och hur snyggt som helst. Grattis!!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/06/10 :  06:39:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Riktigt snyggt !

Håller som bäst på med ett par små själv, har ingen aning om det kommer funka och ser det hela mest som ett galet litet experiment.

Det är en pytteliten låda med FX120 framtill och perless 3,5" slavbas bakåt, yttermåtten är 156x156x156, denna tråden tjänade mkt som inspiration, kommer även att bygga dem i lägenhet :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/06/10 :  18:59:30  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag skulle tro att det blir grymt bra med den här sorten av högtalare som bakhögtalare - det är egentligen tanken med dessa (men jag har inte testat än). Ljudet som är högupplöst, framåt och bra på 3d borde passa bra till effekterna som kommer bakifrån! Ska testa och rapportera så snart jag får tid...

You go, martinsson! Vi får ta en liten shootout sedan.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2011/06/10 :  19:23:19  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message  Reply
De verkar lättbyggda och fina. Vad går elementet på? Om jag bygger ett par själv så kommer jag ha dem med ena sidan hängandes mot väggen och på så sätt rikta ljudet rätt in mot soffan som står mot väggen. Kan det vara något problem eller dämpar man bara upp med att ha någon trasmatta hängandes på väggen?

[Edit]
Har lite svårt att hitta FF85k på nätet. Duger FE87e eller FF85WK lika bra? uFonken verkar ju vara gjord för FF85k.
[/Edit]

Edited by - Flogiston on 2011/06/11 06:58:38
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/06/11 :  11:34:31  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
quote:
De verkar lättbyggda och fina. Vad går elementet på? Om jag bygger ett par själv så kommer jag ha dem med ena sidan hängandes mot väggen och på så sätt rikta ljudet rätt in mot soffan som står mot väggen. Kan det vara något problem eller dämpar man bara upp med att ha någon trasmatta hängandes på väggen?

[Edit]
Har lite svårt att hitta FF85k på nätet. Duger FE87e eller FF85WK lika bra? uFonken verkar ju vara gjord för FF85k.
[/Edit]


Egentligen är alla dylika smålådor lika lättbyggda om man bara håller sig till en låda med 90° vinklar. Några tips: köp färdigsågat material. Köp en "riktig" hålsåg, MDF äter sågar till frukost! Jag har ett kit med en mängd fasta storlekar, sådana som är ett flexibelt blad på en hållare funkar inte. Storleken till elementen är i princip helt slut nu, men funkar ännu någon gång tror jag. När man skall fanéra som jag gjorde, så skall man tänka på att inte slipa kanterna för mycket - om man exempelvis lägger "locket" först, så är det lätt att slipa så kanterna går in lite, och då kan det bli lite svårare att få dit sidbitarna utan att det blir en liten slits emellan. Låda nummer två är mycket snyggare när det gäller det, men lite svårt att förklara... Med så här små lådor är det också svårt att nå inuti, så tänk till när det gäller dämpning och anslutningar innan.

När det gäller placering av bakhögtalare så tror jag inte det är så kinkigt egentligen - och i teorin skall ju ljudet från bakhögtalarna gärna spridas lite, så det gör nog inget om de sitter mot en vägg. Man kan nog också testa att spela mot väggen för att diffusera, eller spela upp från golvet eller...

FF85K verkar ha slutat tillverkas, mina element gick på 950kr med frakt. Visserligen är µFonken gjorda för just FF85K, men Soundbrigade har byggt med andra element, dock har jag lyckats missa att höra dem. För ett par bakhögtalare tror jag att de flesta små bredbandare skulle kunna funka bra, även om jag personligen som sagt tyckte att de vanligaste (och allra billigaste) var lite slöjade i ljudet - men det tyckte å andra sidan inte de flesta andra på DIY-träffen förra året... Martinssons idé låter riktigt lovande också! Min ursprungliga plan till bakhögtalare var att bygga en liten, 10x10x10cm låda öppen baktill med mycket dämpmaterial i. Jag konstaterade sist att en sluten låda inte är bäst, eftersom man upplever en portad eller iaf öppen låda som effektivare. Har dock inte testat ännu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000