HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Murphy's lawspeaker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2011/02/16 :  23:08:14  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Alla känner vi till Murphy's lag?

Själv gillar jag bäst den har uppkomsten, då det har lite med DIY att göra.

"..The Law's namesake was Capt. Ed Murphy, a development engineer from Wright Field Aircraft Lab. Frustration with a strap transducer which was malfunctioning due to an error in wiring the strain gage bridges caused him to remark - "If there is any way to do it wrong, he will" - referring to the technician who had wired the bridges at the Lab. I assigned Murphy's Law to the statement and the associated variations."

Edward A. Murphy, Jr. experimenterade med raketslädar i USA:s flygvapen på 1940-talet.

Så då börjar vi, historien har inte fått sitt slut ännu...
Jepp Murphy har varit på besök, mer än en gång....

//M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2011/02/16 :  23:13:06  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Hela historien som sagt började med att vi skulle köpa en sån här,


var dock tvungen att städa under sängen i gästrummet innan vi kunde hämta hem den, har inte riktigt fattat logiken där ännu, man jag funderar ännu...

Dock så under sängen så hittade jag följande saker, ett spöke...


och en kartong från DHL eller nää Europe Audio, den har nog stått där ett tag, ganska länge faktiskt..



I den så fanns det lite smått och gott, bland annat en (två)

och en (jaja två)


Så då ska vi se, basen är en Vifa TC14WG69-04, efter en stunds letande på Internet så visar det sig att det är samma element som TC14WG49-04 fast med (enligt Google Translate i alla fall) rumphuggen front. Kan se ut så här...


Från http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=896248

En av träffarna på WG49 modellen var EPS tråden från ett annat HiFi DIY forum, skoj nu kör vi tänkte jag, jo jag vet att jag inte har rätt diskant men för sjutton spånskivor finns ju i garaget och lite blandade rör, allt från vp16 till 110mm avloppsrör finns säkert i bra att ha lådan, ni vet den där som minst två ggr per år räddas från att hamna på tippen, så fanns det ett rör till central damsugaren på 50mm och även en bal 45mm gullfiber.

Så nu kör jag, tänkte jag.

Ja nu har alla som är vakna sett att detta inte är rätt EPS element, MEN eftersom vår vän har ett finger med i tråden, så missade jag den sista lilla siffran var en 4 och inte en 8


Sen såg jag detta i EPS tråden [quote="Naqref"]TC14SG49-04 är skärmad och en 4 ohmsversion om jag inte minns fel. Har inte samma tonkurva och inte samma parametrar så att basavstämningen blir inte rätt. [/quote]

Men då var den berömda lilla högen redan sågad och klar... åså en bild så klart


//M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2011/02/17 :  00:36:44  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Diskanten är Audax MT025f15

full size bild finns på http://dl.dropbox.com/u/5903997/tm025f15.jpg
Går säkert att använda till nått bra.

Nu skulle det snart bli en lördag då jag hade sätt till att ha ordnat sällskap till minsta killen, stora killen skulle vara iväg på handbolls match, så det skulle nog gå att lägga några timmar i garaget på att få till lådorna.

BuuHuu sa Murphy här är jag...
Så klart...

Så natten mellan torsdag och fredag så blev det en liten lavin på taket, det låter som om en lastbil åker genom huset, den tog så klart med sig en skorsten, bhuuu sa jag...

Så den lördagen gick åt till att laga tak, kunde varit värre...

Bild som inte säger så mycket. men här är den ändå, kan kanske vara bra för framtiden. Tätat och klart



Barnen skötte sig exemplariskt, här gör dom en labyrint gång, eller det var nog så att dom skulle hjälpa mig att gräva fram hammaren som åkte ner från taket... Jupp Murphy sparkade ner den..



Sen blev det så klart en äkta DIY lunch ute i snön



Men några lådor blev det inte den lördagen...

//M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/02/17 :  07:50:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Väntar med spänning på vad som kan gå fel

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/02/17 :  09:19:16  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Underbar historia!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/06/13 :  12:01:05  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
och vad hände sedan? murphy pajade datorn?

/filip




Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/13 :  17:16:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul reportage, men grabben med mackan verkar ha fått lepra eller svår acne ....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000