Optonica RP 9100 H. Helautomatisk och programmerbar med fjärrkontroll och skip funktion som en cd-spelare. Mycket välvårdad av tidigare ägare. Pickupen är en Ortofon Concorde 10. Ingen favorit pickup, så förr eller senare så ryker nålen eller hela pickupen. Kanske nån vet om OM 20 eller högre passar rakt av? Används nästan uteslutande till 7" vinyler.
Till höger om Optonican står min gamla trotjänare, en Superoak med Ortofon 2M blue pickup som vanligt spelande tillsammans med Holfi Ellipse RIAA't. Båda finns på bild här i presentationen sedan tidigare.
Förstärkeriet är numera som följer: Min trogna Audion Sterling med en Rotel RC-870 BX som ingångsexpander. Roteln används även som RIAA till Optonican. Quad 33/303 årsmodell 1973 som är uppgraderade och renoverade och lite lätt modifierade med ett kit från dada-electronics. Har även en tidig Quad 44 med passande 405'a som är orenoverade. Hade en duell mellan dessa två kombinationer och 33/303 kombon vann tveklöst på alla punkter.
Kablarna är en salig blandning, från Biltema till lite mer exotiska. Gillar dock Supra's anti-voodoo inställningen så deras kablar dominerar i kabelhärvan. Använder också ett nätfilter från Supra som mirakulöst tog bort ett rytmiskt knäppande som plågat nästan alla min äldre förstärkare inklusive Quad 33/303.
Jag har själv en Concorde liggandes och den har jag spelat med både original nålen och även med en OM-20 nål, inga bekymmer. (Naturligtvis med förändrad anliggningskraft, COncorde Pro vill ha runt 4gr och OM20 runt 1.5gr) MVH /Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd