HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos Mostlydiy
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/04/18 :  16:48:46  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Hej,

Ny på forumet och tänkte lägga upp lite bilder på det som jag har pysslat med sista månaderna.

Jag har måttlig kunskap om många saker som jag behöver göra för att optimera det system som jag byggt, så jag kan säkert behöva hjälp av er som är experter på sånna här grejer. Eftersom elektroniken inte är införskaffad ännu så tar jag även gärna in förslag på bra grejer. Jag har en SET300B som jag har tänkt använda till diskanterna men det är det enda som jag har bestämt mig för. Tänkte något i stil med ett par PP rörmonoblock till mellanregister och klass D till TH, men midbashornen vet jag inte riktigt ännu. Möjligtvis även här ett klass D.

För tillfället ser systemet ut på följande sätt.



Diskant: Aurum Cantus G1
Mellan: JBL 2441 i 320Hz tractrix horn
Midbas: JBL 2220A i ~110 Hz exponentiellt horn
Basar: Eminence Definimax 4012HO i ~30 Hz TH

Till en början hade jag Altec 416-8A i midbasarna men det funkade inte så bra. Försökte få dem att spela bra men fick inte till det, så jag bollade lite ideér och simuleringar med Mårten (more10) och kom fram till att 2220A eller E130 vore bra att prova. Som tur är så kom jag över ett par 2220A för ett par dagar sedan och har bara kunnat prova lite som hastigast men det kickar på bra mkt bättre än med altecarna så jag har förhoppningen att det ska lösa sig med midbashornen. Kommer förmodligen även att prova JBL K130 vid tillfälle.

Nästa steg är att stämma av bakre lådan på midbasarna så att ljudet och resonansfrekvensen blir bra. (efter att jag bytt diskanternas membran som jag redan lyckats paja, nån som har bytt membran på G1 tidigare som vet hur man gör?).

Har problem med resonanser i midbashornen, ringer i öronen en hel del. Hörs speciellt mkt när man kopplar bort allt utom midbashornen. Jag tror att jag eventuellt kan ha hittat problemet. Locket till den bakre kammaren är bara ett lager 22mm MDF och det vibrerar en hel del, så det kan vara det som hörs. 2220orna är lite grundare än altecarna så det går nu att limma på ett lager till som förhoppningvis minskar resonanserna. Någon annan som har nån idé om vad som kan va knas eller hur jag ska minska resonanserna?

Bortrest några dagar nu men I will keep you posted...

För er som vill se lite mer bygg bilder så kan ni kolla på

http://www.minhembio.com/mostlydiy/317875/

So long
Marcus

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/18 :  17:44:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Välkommen till forumet Marcus!
Det ser ut som en mycket trevlig anläggning du har
Mitt tips när det gäller elektroniken
Keep it simple!
Komplexa lösningar låter (nästan) alltid sämre
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/18 :  18:01:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du tycker att midbashornen låter konstigt så är det nog så att de stora hornen ringer som stora kyrk-klockor. Du borde stärka upp de sista 10 - 15 cm av hornmynningen påtagligt! 20 cm mer material runt om borde vara en bra början. Ett annat alternativ är att köpa glasfiberband, mätta dem med lamineringsepoxi och linda på ett antal varv längst ut. Några cm tjock och 10 cm bred förstärkning av mynningen skulle nog göra underverk.

Snygga byggen! Imponerande!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/04/18 :  21:05:21  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Ja, jag har tänkt på det också. Antar att det finns en anledning till att kyrk-klockor ser ut som de gör, nackdelen med runda midbashorn kanske eftersom man inte ser så många (kan ju vara storleken också iof). Tror jag börjar med bakre kammaren och ser om det blir någon skillnad. Kollar man på hur Guldmunds prylar ser ut, så verkar de per default ha någon form av mekanisk "grounding" i alla sina högtalare. Tycker man borde kunna laborera lite med det kanske. Vill ju helst inte göra så mkt ingrepp på hornen, men måste man så måste man. Det finns inga genvägar! ;)

/Marcus
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/18 :  21:47:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snygga byggen! Välkommen

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/16 :  08:54:18  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply


Nu när vi flyttat firman så har jag ingen plats för biosystemet. Sidohögtalarna får därför extraknäcka som kontorshögtalare vilket de passar ganska bra för. Det händer inte så mycket under 60Hz vilket är ganska populärt bland de som trots allt försöker jobba i andra delar av lokalen :)

De låter faktiskt ganska trevligt. Men det är inte så konstigt då de är riktiga hifihögtalare med bra komponenter i delningsfiltret mm. Scan speak diskanten är väldigt fin faktiskt.

När bassystemet nu ska bytas ut i hornsystemet kan jag tänka mig att de tappade skulle passa dessa alldeles utmärkt. Måste provas!

(Mintax ser ganska koncentrerad ut, jag tror han sitter och funderar på om inte en 300B triod ändå skulle få systemet att vakna till lite)
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/11/17 :  11:29:29  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Kul med dina bilder och kommentarer här Marcus! Ser som sagt precis ut som det är det taxen funderar mest på!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/01/18 :  20:02:56  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Nofrills roddare är på gång igen.

Var det verkligen så här mina 2226 burkar skulle va?

Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/01/18 :  20:12:20  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/01/18 :  23:27:01  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Hmm...

Det fattas något där till vänster, kanske låter bättre om man lägger ner luftguran och meckar lite...

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/19 :  00:49:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Juste stereobänk, finns den på Ikea?


/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/01/19 :  11:02:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nofrills roddare är på gång igen.

Jösses, har vi varit där också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/01/19 :  11:30:17  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
The Plant is everywhere.........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000