HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Rex Baldock Tricolumn, Paraboliska horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/03/30 :  20:33:29  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Bäste Broder Pix,

Mina följer helt orginalen men skalas ner till en 6,5" så de är 80 cm långa rör med 20 cm diameter, att de fanns med just den längden på Biltema eller Byggmax underlättade. Sedan har jag ett större bygge med 10" element 120 cm höga med 30cm diameter. Bilden nedan visar storleksförhållanden med en 46" TV. Orginal artikeln är ju koncentrerad på en 8/42 modell (8" driver 42" längd) men de byggde ju både större och mindre


Så här ser insidan ut, dämpvadd och den självhäftande skumplasten syns. Skulle jag göra om det skulle jag häfta dit filt om jag nu kommer åt. Klädseln är vald för ett ge ett stuk av sent 50 tal tidigt 60 tal. Utanpåliggande träben och mässingbultar anknyter också till den prioden. Att den gröna färgen är rätt nära den på Bruel & Kjear mätinstrument är ett sammanträffande!

Detaljstudie


Komponenterna från slaktade loppis-högtalare. Det är "gratis" och det är bättre än att lägga tusenlappar på plastfilmskondingar.



Har du provat en baffelkrets? Mina Philips har ju ganska rak frekvensgång 9710 har ju ett ordenligt lyft över 2 kHz så de borde var ljusa i klangen. Även de stora med 10" låter bättre med baffelstegskompensering
http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/

Nu sneglar jag på Decca Corner Horn. (snygga bilder kan googlas fram) I orginal är den i 9mm plywood och har inga som helst dämpmaterial i pipan! Dämpningen består av de sviktande väggarna Jag har en skiva fulplywood 15mm som jag skulle kunna använda och sedan peta in mina 9710 i dessa.

En mer realistisk variant vore med kraftigare väggar eller mer stag och en vettigare pipöppning kanske som en massloaded QWP. Något skall det bli för jag tror att mina MidiTrike passar bra som datorhögtalare och då blir jag ju tvungen att bygga något nytt
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/03/30 :  21:06:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Har du provat en baffelkrets? Mina Philips har ju ganska rak frekvensgång 9710 har ju ett ordenligt lyft över 2 kHz så de borde var ljusa i klangen

Nej inte ännu
Jag provade först 9710 i traditionella BF-lådor.
Då märks den stigande frekvensgången, och elemntet låter lite för påträngande eller "in your face" för min smak.
Att rikta den uppåt och sedan studsa i feflektorn gjorde dock susen
Än så länge är det bara en plan yta på reflektorn, men planen var att testa en krökt yta så småningom

Jag har tyvärr inga närfältsmätningar. Utan bara från lyssningsposition



Detta med mic-mätningar är inte riktigt min grej
"My ears are my tools" som det heter, och jag vet knapt vad jag skall titta efter
Jag gissar att detta visar mer om rumets akustik, än om högtalaren. Eller?



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/03/30 21:14:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000