HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 LarsG:s rule brittania system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/11 :  22:26:24  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
Har haft min Sugdenförstärkare A21SE ett drygt år och har länge varit nyfiken på den matchande CD21SE spelaren.Men hur än jag kollat på Internet så har det inte gått å hitta någon vettig recension, med tanke på hur bra kritik A21SE får så är det lite konstigt att CD:n inte finns med någonstans.
Så till slut kunde jag inte hålla mig längre utan köpte en begagnad på Ebay i England.Så nu har jag en helengesk anläggning. Högtalar och signalkablar från Van Damme, de kostar inte många hundralappar och ett billigt sätt att testa nya kablar. Högtalarkablarna kostar för 8m vad många andra kostar för 1m, så man har råd och bli besviken.
Tunern är förståss också från Sugden, en Bijou men den syns inte på bilden. Sedan har jag två andra museiSugden också. En T48 tuner och en A48 förstärkare. T48:an har jag använt sedan 1981 men nu börjar den bli glapp i kanalväljarna så jag köpte av den anledningen en ny. Hur CD:n låter får jag återkomma till, fick den häromdagen.
Men jag gillar Sugdens "rädda musiken från tekniken" som en vettig principiellinställning.



matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/02/12 :  11:36:19  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Tjusigt, här låter det kanon ser jag Är det Harbeth hl5 eller 7orna?

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2011/02/12 11:39:51
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/02/12 :  12:48:42  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Jag sneglar också åt det engelska hållet nu när jag har högeffektiva högtalare. Naim och sugden ligger bra till.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/12 :  15:38:34  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
Det är SHL 5
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/12 :  15:44:05  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
CD hyllan är hemmagjord, inspirerad till formen av en gammal sk karhylla där man satte upp tallrikar och skålar för i tiden. Handhyvlade profiler och hyllplan. Hyllan längst upp ska inte vara där egentligen utan jag missbedömde mitt behov av hyllor för div skrot. Egentligen behöver jag göra en till, men det tar tid och göra en så jag väntar på tiden.

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/13 :  13:41:41  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
En gång undrade en persom varför jag hade en batteriladdare i stereohyllan. Det tog ett tag innan jag kopplade men det var min Sugden T48 som personen trodde vara en laddare. Den ser väl knappast ut som en radio i varje fall. Stationsväljaren hämtade från en TV-tuner enligt en artikel jag läst och det är nog rätt troligt. Men det konstigaste är nog om man mot förmodan vill veta vilken frekvens som är inställd, så får man koppla in en voltmeter baktill och sedan konvertera volten till MhZ via en kurva i manualen. Enkelt och praktiskt....engelsmän.


Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/02/13 :  15:14:16  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Jag lyssnar ganska lite på radio, men det hindrade inte habegäret som just slog till med full kraft.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/14 :  12:11:18  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
köpte T48:an för £142 inklusive frakt år 1981, så den var inte billig om man räknar om det till dagens penningvärde. Å andra sidan har den fungerat i 30 år utan problem. Glappet jag nämde tidigare är på en kanal
och de andra fungerar som de ska.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2011/02/15 :  14:02:17  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Snyggt!

Brittiskt ljud är trevligt, själv kör jag med Meridian och Neat.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/02/15 :  15:31:36  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har hört denna anläggning ett antal gånger. Som låter mycket bra - diskant och mellanregister är top notch. Och förstärkaren låter magnifikt hemma hos mig. Liksom hemma hos värden. Och om det inte vore för Tannoy skulle jag gärna köra Harbeth.

Men det som imponerar mest på mig som äkta skrivbordsteoretiker är följande: När LarsG behövde en CD-hylla så börjar han med att gå ut i skogen och fälla lämpligt träd#8230;

Det var f ö LarsG som drog ner mig rejält i hifiträsket#8230;

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/15 :  17:00:46  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
jo det har varit en lång resa från min första AGA 2W monoförstärkare
som kopplades till en skivspelare med högtalare i locket, för vi(min kusin och jag) hade upptäckt att om man satte en tändsticka i en kontakt på baksidan på skivspelaren så fick man plötsligt STEREO. En kanal i locket och den andra via 2wattaren och extra högtalare. Testskivan var Monkees med pingpong stereo. Lätt att hitta rätt läge med tänstickan. Sedan blev det en Philiphs äkta stereoförstärkare på 2 x 4W för mig. Jag såg faktiskt just en AGA till salu på tradera för ett tag sedan och blev nostalgisk.
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/20 :  12:44:47  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
och min nuvarande radio. Eftersom den är brittisk klarar den inte av ÅÄÖ
på displayen. Gävle blr G vle. Jag kan leva med det.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/03/12 :  22:57:07  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Är det inte dags för en översiktsbild eller kanske bilder på högtalarna? Fortsätt gärna berättelsen om din hifi resa. Sånt är alltid kul att läsa! MVH

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:49:44  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
Hittade en gammal bild från tidigt 70-tal med min redan då övervägande brittiska anläggning
Högtalare är KEF kit # där jag satt in Celestion HF1300 och ITT 4001G superdiskant istället för Kefs egen T27. Antagligen utan bättre resultat MEN brittiska IMF var ett märke jag villa ha och de körde med Celestion och ITT. Dessutom fullt med sugrör i basporten som CELEF hade börjat med . Skulle ge bättre bas.... ibland köper man allt som sägs bara förpackningen är den rätta.
Ferrograph F307 förstärkare. Lenco L75 med Decca International arm och Decca London.

http://i1027.photobucket.com/albums/y332/lusse_2010/stereo1970-tal-LS.jpg
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:51:53  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
KEF Kit 3 var det
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/06 :  20:04:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Haft ett par KEF Reference 105.4 i min ägo, riktigt trevliga högtalare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/06 :  20:21:15  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Det var verkligen vackra ting. Älskar när det blänker.
Vad är det för ny radio(eller har jag missat det i texten)?

Verkligen en monolitisk fräst stenhård sak.
Hur ljuder denna spartanskt vackra manick?

psst Om man ser den uppifrån istället för framifrån ser det ut som en gamepad till 80-tals konsoler, kanske lite i alla fall ;)

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2012/03/06 :  20:36:07  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
Det är en Sugden FM Master, tillverkas inte längre. Köpt för 5000kr på ebay
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2012/03/06 :  20:56:40  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
alltid svårt att bedömma ljudet från radio, det finns så många variabler i sändningen, och sedan är det svårt med A/B jämförelse. Litar mest på Sugdens rykte som musikförmedlare i första hand och jag tycker ibland att resultatet är mycket bra på riktigt bra inspalade program typ live jazz i P2. även om jazz inte är favvomusiken
Go to Top of Page

Tykho
Starting Member

9 Posts

Posted - 2012/03/07 :  09:08:18  Show Profile Send Tykho a Private Message  Reply
Trevliga bilder och en fin anläggning.
Kan inte låta bli att reflektera över 70 tals kortet då jag själv har ett bar högtalare baserade på Kef Kit 3.
Numera i andra lådor och aktivt drivna. En av mina T27or gick åt skogen så nu sitter Linn diskanter i mina plus dubbla basar.
Original lådorna som min far byggde finns dock kvar.

Gillar också det brittiska ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000