HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 FForsmans J-BOX, en MLTL stativare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/12 :  22:59:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
FForsmans J-BOX, en MLTL stativare


Jag måste bara få dela lite idéer och funderingar. MJKs arbetsblad har varit framme igen och jag har lekt fram och tillbaka med en liten idé. Jag vet inte om detta heller kommer att resultera i något bra bygge men det behöver det nödvändigtvis inte göra heller. Vi får se, det är lärorikt att klura och simulera.

Jag skriver såklart saker som är självklara för många men jag hoppas att det finns fler som mig som tycker det är intressant att brodera ut lite. Framför allt för att förstå själv och få feedback på det man missuppfattat men även för att kanske kunna bidra lite till någon annans intresse också.

Jag köpte ett par Peerless bilbasar av en forumkompis och tänker att de kan man alltid experimentera med och kanske hitta på något kul utan att ruinera sig.

Det kanske är hål i huvudet att använda bilelement till hifi men det kan vara kul att pröva. Vad som skiljer Peerless bilbasar från deras övriga element i samma storleks- och prisklass vet jag egentligen inte.

Konen är i plast med en konkav dammkåpa med en " jättesnygg " logga i mitten ;-) Kantupphängningen är i gummi och inte skum. Själva korgen är av bockad plåt och känns mest som Peerlesselement brukar, ganska rejäl för att inte vara gjuten.





Något som jag gillar med elementet är dess höga känslighet 91 db/2,83 V. Tyvärr är impedansen ganska låg (4 ohm) vilket kanske inte är optimalt för alla förstärkare. Det verkar kunna gå att bygga en ganska liten låda till den också.

Efter att ha simmat elementet med MJks arbetsblad fick jag fram en ganska intressant SPL-kurva som skulle kunna vara användbar i ett relativt litet kabinett.

Jag tror att jag vill ha en mjuk avrullnig i basen så att SPL-kurvan blir så rak som möjligt när rumsbidraget väl adderas. I en MLTL får man ofta den effekten när man går ner i tvärsnittsarea på pipan. Minskad tvärsnittsarea har ett par nackdelar. Det ena är att man förlorar lite djupbas (beroende på rummet man ska ställa dem i kan det i och för sig vara en fördel vilket jag försöker dra nytta av här). Det andra är att man får ett stökigare register under ca 1 kHz.

Port och element på oändlig baffel, ekofritt:



Det verkar finnas en medicin mot svajet vid 1 kHz och det är att flytta porten uppåt en bit i pipan. Efter lite experimenterande landade porten på ca. 9 cm. ovanför botten på pipan och då får vi den här trevliga kurvan istället:



Nu kan man fundera över om det finns någon bas alls i den här burken men följ med så lägger vi successivt på lite reflexer.

Om vi lämnar den oändliga baffeln och tittar på hur element och port uppför sig tillsammans med en låda om ca 220 mm bredd och 376 mm höjd. Då får vi den här kurvan i ekofri miljö:



Det ser faktiskt ännu mindre uppmuntrande ut men titta nedan vad som händer när vi lägger till rumsbidraget bit för bit.

Lådan står nu på ett 50 cm högt stativ och lyssningsavståndet är en meter, Som föregående med golvreflex:



Som föregående med bakväggsreflex:


Som föregående med baffelstegskompensation om 6 db vid 300 Hz:


Som föregående med sidoväggsreflex:



Om jag tolkar den här simmen rätt borde denna burken kunna spela ner till 30 Hz (-3 db) med en känslighet om 85 db med rumsbidrag . Det är väl inte så dumt

Avståndsförhållandena till bak- och sidovägg är godtyckliga och det finns garanterat bättre varianter men jag har tagit dem för att ha någonting att räkna på.

De djupa dipparna i sista simmen kommer från negativ interferens från bak-, golv-, och sidväggreflex och minskas genom akustikbehandling av rummet. Dessa tror jag inte är specifika för den här konstruktionen utan gemensam för de flesta typer av högtalare. Tillverkare brukar bara bjuda på samma simmar som de två första i tråden. Det vill säga elementen och basport placerade på exakt samma punkt (!) på en oändlig baffel, ekofritt.

Ökar vi avståndet till sidoväggen minskar också den negativa interferensen från reflexerna. Vi förlora några db i basen men dipparna blir mycket mindre:



Som föregående men 1,3 m till sidovägg istället för 0,8 m.
Nu ska man också komma ihåg att vi lyssnar ganska nära på en meters avstånd. Sätter vi oss längre bort får vi en SPL-kurva eftersom reflektionerna blir annorlunda där.

OK, då har jag en simulering jag är nöjd med. Då ska vi packtera den i en låda också.

Interna mått:
  • Höjd 108 cm
  • Tvärsnittsarea 200 cm2 = 1,4*sd
  • Elementplacering från toppen (stängd ända) 21,3 cm
  • Portplacering från botten (öppen ända) 9 cm
  • Portlängd 14 cm
  • Portdiameter 3,64 cm
  • Antal portar 2 st.
  • 50 g dämpning jämnt fördelat i de övre 2/3 delarna av pipan


Det här är ju inga problem att göra en trevlig liten golvare av det här och det är nog det vanligaste att man gör så. Då kommer vi fram till ett par klurigheter och det är element och portplacering. Portarna är 14 cm långa och de ska få plats i kabinettet. Gör man kabinettet tillräckligt brett för att få plats med elementet blir det svårt att få in portarna utan att kröka dem på insidan om de ska ha en chans att andas där inne och inte hamna klots an mot den bakre innerväggen. Elementet ska också hamna 21,3 cm från toppen. Portarna vill jag gärna ska mynna så nära elementet som möjligt för att allt ljud ska komma från samma punkt och minimera interferenser som uppkommer när ljud från olika ställen på högtalaren har olika långa väg för att nå örat. Vilket vi hade fått i större utsträckning och vi byggde en golvare med porten nere vid golvet (kanske). Men nu när vi har en så pass liten pipa med en ganska liten tvärsnittsare kanske man kan rulla ihop den till en stativare. Ett sätt att få det att funka är att utifrån tvärsnittsarean anpassa bredden så att den interna längden bibehålls när man rullar ihop pipan.



En Mass Loaded Trasmission Line på stativ som spelar bas ner till 30 Hz (-3 db) med det relativt lilla omfånget 38*38*22 cm. Nästan samma storlek som HFLS1.

Jag har försökt att hålla portarna så stora som möjligt för att undvika flåsljud och tittar vi på luftens fart i porten ser det ut så här:



MJK rekommenderar att Port Air Velocity/Speed of Sound bör hålla sig under 0,03 och det gör vi med råge. När blåsljuden uppkommer kan jag inte på rak arm säga men att fräsa en mjuk radie runt portmynningarna både på utsidan och insidan av lådan är nog ett bra sätt att skjuta SPL nivån där man riskerar blåsljud uppåt. Längden och storleken på portarna är matchade mot lådans interna djup.

Så här ser Group Delay ut:



Woofer displacement:



Här ser vi att lådans resonans är avstämd till ca 38 Hz. Med tanke på att membranet rör sig ganska kraftigt för toner under 35 Hz skulle det nog sitta fint med ett aktivt högpassfilter vid ca 30 Hz kanske. Som det är nu når elementet X-max vid ca 10 W effekt i lågbasen.



Om vi föreställer oss att vi med ett aktivt filter skär bort de lägsta registret där elementet rör sig som mest och bara tittar på toppen vid 60 hz kan vi mata på med 80 W innan vi når Xmax.



Nu är detta ett hypotetiskt resonemang för det visslar nog om porten som en gammal orgel för länge sedan och vi säkert en massa termisk kompression i spolen också (tror jag).

Så här ser SPL-kurvan ut för 80 W ineffekt.



Återigen hypotetiskt för så starkt kan vi inte spela under 40 Hz tror jag.

Vad ska vi dela den här till då? Låt oss ta en titt på SPL-kurvan för Peerlessbasen.



Som synes spelar den riktigt fint med jämn spridning upp till strax över 1 kHz. Sedan händer det grejer med både spridningen och frekvensgången. Jag har ingen erfarenhet av hur allvarligt en sådan här frekvensgång är och hur noga man bör vara med att dela innan den. Det är kanske inte helt självklart att hitta en billig diskant som går att dela vid 1 kHz heller (billigt är viktigt för detta är ett experiment). Ett sätt runt detta kan vara att stoppa i en liten bredbandare typ TB W3-871 eller liknande. Eller så köper man att det svajar lite från 1,5 kHz och använder en ordinär diskant.
Såg att Troel Gravesen delar SEAS CA18RNX så högt som 3 kHz och det är ett element som har liknande SPL och spridningskaraktär om man får tro databladet.



Troel skriver att han valt att inte kompensera för puckeln strax under 1 Khz. Han prövade men fann ingen förbättring av ljudet utan var nöjd ändå.

När vi ändå pratar om denna SEAS så är det faktiskt så att den verkar funka riktigt bra i denna låda också.



Inte riktigt samma mjuka avrullning men heller inte samma behov av stöd från väggarna.

Om man nu inte skulle tycka att basen räcker till så kan man kanske ragga upp ett par gamla KEF B139 och bygga ett par MLTL-subar också ;-) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82469&

Jag tänker mig att eftersom pianots basigaste tangent spelar 27,5 Hz (om jag minns rätt) känns det som en ok kompromiss om denna lilla låda kan spela någorlunda rakt ner till 30 Hz eller strax där över.
Gillar man SEASens kurva bättre kan man lätt likna den utan att byta element. Ökar man bara den interna bredden i burken med 2,5 cm får vi följande resultat:



Vilket kanske kan passa för en med fristående placering. Totalbredden på burken är nu 24,3 cm, inte alt för brett än för min smak i alla fall. Avstämningen kanske har blivit lite för djup men det går att kompensera med något större portar.

Då var det där " lilla " med diskant och delningsfilter också men det får vänta tills en annan dag. . .

Kritade ner lite mått på ett papper och satte av till brädgårn men de hade ingen 19 mm MDF hemma tyvärr. Jag fick vänta någon dag men när jag kom för att hämta bitarna hade förpackat den så fint så. Vakuumpackad högtalarbyggsats Det nätta paketet väger 19 kg!





edit: bildtext

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/02/13 20:33:44

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/12 :  23:19:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jäkligt snygg och smart veckning och placering av portarna.
Hatten av!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/12 :  23:45:58  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Kraftfullt inlägg! Snyggt upplagt. Ska läsa det från topp till tå.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/13 :  05:29:37  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Frågan är om man inte måste lära sig hur MathCad funkar trots allt.... Du får ju till för j-kla snygga diagram, det riktigt vrålsuger i byggtarmen ju
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/13 :  08:52:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Som synes spelar den riktigt fint med jämn spridning upp till strax över 1 kHz. Sedan händer det grejer med både spridningen och frekvensgången. Jag har ingen erfarenhet av hur allvarligt en sådan här frekvensgång är och hur noga man bör vara med att dela innan den. Det är kanske inte helt självklart att hitta en billig diskant som går att dela vid 1 kHz heller (billigt är viktigt för detta är ett experiment). Ett sätt runt detta kan vara att stoppa i en liten bredbandare typ TB W3-871 eller liknande. Eller så köper man att det svajar lite från 1,5 kHz och använder en ordinär diskant.

Hej.
Det jag nu skriver är inte sanning, men lite hur jag tror det brukar funka.

Oroligheterna i frekvensgången kan indikera punkten där konuppbrytningarna börjar.
Och ibland tlltar en del missljud här, lite beroende på hur tillverkaren har bemästrat uppbrytningarna.
Effekter som inte riktigt går att se eller utvärdera ifrån data och parametrar eller SPL-diagram.
Om tillverkaren har ett vattenfallsdiagram så kan man i alla fall uttala sig lite mer.

Jag lägger också märke till att puckeln är ca 5dB hög och börjar vid ca 1500 Hz.
Om du har 6dB branthet på filtret och låter det ha en -3dB punkt på ca 1800 Hz så har du -9dB vid 3600 Hz.
Jag vet inte om detta är någon lösning. Fortfarande måste du hitta en diskant som osedvanligt djupt.
Det är även risk att du inte tillräckligt dämpar bort skräp och fulheter som basen har för sig
högre upp i frekvens.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/13 :  12:55:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för de positiva kommentarerna
quote:

Frågan är om man inte måste lära sig hur MathCad funkar trots allt.... Du får ju till för j-kla snygga diagram, det riktigt vrålsuger i byggtarmen ju

Jag är ganska förtjust i MJKs arbetsblad och hans Yahoo-grupp där man kan få mycket hjälp och tips. Martin är själv massa delaktig där och delar villigt med sig av teorin bakom och ger gärna gröngölingar som mig råd utan att vara nedlåtande. Bara det tålamodet är beundrandsvärt
quote:
Oroligheterna i frekvensgången kan indikera punkten där konuppbrytningarna börjar.
Och ibland tlltar en del missljud här, lite beroende på hur tillverkaren har bemästrat uppbrytningarna.
Effekter som inte riktigt går att se eller utvärdera ifrån data och parametrar eller SPL-diagram.
Jag är rädd för detta. Själv har jag ingen erfarenhet av att pressa ett element ur sin " bekvämlighetszon " men det är nog som du säger att olika tillverkare löser detta på olika bra. Utgångsläget " bilbas " är nog inte det optimala men det får jag ta.

Jag har två spår att gå antingen en vanlig dome-diskant SEAS h0457_25tff som suttit i en QNL Signature eller en liten bredbandare TB W3-871 . Seasen tror jag blir svår att dela lägre än 3 kHz. Bredbandaren bjuder på mycket större valfrihet men å andra sidan vore det kul att pröva vanlig diskant också . . . ååå alla dessa svåra val

Om inte annat ska det bli spännande att se om det fungerar att undertrycka ripplet strax under 1kHz genom att flytta upp porten 109 mm från botten på pipan. I teorin ska det fungera på en rak pipa men vad händer när man veckar den?

Liten skiss innan fräsning:



/mvhff

edit: teckenpaj

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/02/13 20:33:01
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/13 :  13:08:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Fast basen har enligt dig 91 dB/w
och tangband W3-871 har 87 dB/w

Inte helt lyckligt ...

Aktiv delning och förstärkning är kanske det som gäller då?

Vilken känslighet har den där diskanten?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/13 :  20:30:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har funderat på det där med att ha en känsligare bas än diskant. Normalfallet verkar nästan undantagslöst vara att ha en mycket känsligare diskant än bas. I mitt fall har den SEASen jag har tillgänglig en känslighet om 91 db/2,83V.

Om jag fattat det rätt så anges känsligheten i 2 pi. Det vill säga monterad på oändlig baffel. I och med att jag måste kompensera basen för baffelsteget blir dess känslighet ovanför baffelsteget 91-6=85 db/2,83v vilket är 2 db lägre än TB W3-871. Då har jag två db att dämpa bort från bredbandaren.

I min hjärna verkar detta fungera trotts att bredbandaren har en lägre känslighet men jag kanske har fått det om bakfoten?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/13 :  20:52:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Så här simmar TB W3-871 i en pytteliten burk om ca 1/2 l.



Jag vill hålla burken så liten som praktiskt möjligt för att inte stjäla volym från pipan.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/02/13 :  20:58:45  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Bygg en testbaffel med TB W3-871 och mät/lyssna. Den som inget vågar får inget veta eller hur säger man? =)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/13 :  21:11:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jaha, nu har vattnet gått. Inte på mig men på hustrun. Misstänker att det dröjer innan jag får tid men högtalarpyssel igen .

Håll tummarna, nu åker vi till BB.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/13 :  21:31:56  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Vi håller alla tummar vi har!!!!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/14 :  08:22:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ska hustrun in till BB?

Men vad perfekt då, ensam hemma ett tag och gott om tid att bygga ihop lådbyggsatsen i lugn och ro.

Men jag får väl på teatervis säga "Break a leg".
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/02/14 :  12:24:38  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Grattis får jag säga till både dig o frugan!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/14 :  20:02:37  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Minsann! Lycka till alla tre!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/19 :  23:19:59  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej igen

Vi fick en frisk liten pojke.

Alla mår bra men fritid har blivit hårdvaluta då vi har en underbar liten dotter på två och ett halvt också, nytt liv helt enkelt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/02/19 :  23:22:47  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Så där ja, nu är barnet fött, dags att fokusera på det väsentliga!
Skämt åsido, stort grattis!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/20 :  08:47:34  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Grattis!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/02/20 :  09:18:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Grattis!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:13:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Gratulerar.
Ja med två så blir det inte dubbelt så mycket göra iaf, som tur är.

Passa på nu under första året, sen kommer dom börja bråka med varandra jättemycket så mycket tid går åt
till övervakning så dom inte slår ihjäl varandra.
Vi har nästan ett år tätare mellan dom. Numera leker dom jättebra med varandra ... ...ibland ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/20 :  13:04:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Grattis!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/23 :  23:20:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för alla grattningar, det är fantastikt att få bli pappa igen

De där 10 pappadagarna är inte så dumt när allt kommer omkring heller. Man kan hinna med både att ta hand om familj och få lite egen tid i verkstaden när alla lagt sig . . .

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/24 :  00:20:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Fräsa ut elementhål har jag hyfsad koll på och chansen att de ska bli bra känns ok. Däremot var jag mindre säker på hur jag skulle få till det med basportarna varför jag började med dem. Man skulle förstås bara kunna borra hål i baffeln, limma och trycka i röret och saken hade varit klar. Jag vill dock ha en liten radie i mötet mellan rör och baffel för att undvika blåsljud eller i alla fall skjuta den punkten så högt upp i volym att jag inte kommer i närheten av den på de volymer man normalt spelar. Den radien kan man ju fräsa trots att röret sitter i flush med baffeln men jag tror det blir snyggare om röret tar vid innanför radien. Röret har en ytterdiameter om 40 mm och en innerdiameter om ca. 36,8 mm. Tanken är att såga ett 40 mm hål från baksidan på baffeln och fräsa fram rätt radie och diameter som matchart innerdiametern på porten.

För ändamålet tog jag en 40 mm hålsåg och märkte upp med eltape hur djupt jag ska såga.



Här har jag sågat mig ner ca 10 mm i den 19 mm tjocka MDFen





För att få ner fräsen behöver jag ett lite större hål än vad jag har borr till så jag använda minsta hålsågen på ca 25 mm.



Det var inte helt hundra att borra från samma håll för det korvade upp sig på sågen.



Kör man för fort i MDFen verkar den bränna och kleta ihop sågtänderna. Fick stanna och göra rent flera gånger. Minus 10 i verksaden och andedräkten stod som en rökpelare tills jag såg att det var borrmaskinen som rök#8230; fick lätta på trycket lite så gick det bättre.



Nästa basportshål i baffeln gjorde jag lite anorlunda. Samma 40 mm såg från baksidan men körde 25 mm sågen från framsidan i stället. Fungerade smidigare, ingen korvning på sågen.





Rören till basportarna är gammalt hedeligt avloppsrör. Jag kan inte rekomdera begagnat då det kan medföra viss odör som upplevs störande av HiFi upplevelsen.
När jag simulerar lådor har jag räknat fram vilken area olika rör har och viken den sammanlaggda arean av två rör blir. På så sätt får jag sex olika areor att llaborera med på bara tre olika grovlekar på rör.

Här kapas basportarna till. Alla göteborgare är välkomna att skämta om #8221; raka rör #8221;



Elementet vill ju ha ett hål i baffeln förstås och då tar vi fram fräsen. Min fräs är en gammal ELU jag köpt begagnad på Blocket. Inte så bildskön kanske men väldigt fin precision helt utan glapp och vingel.



När jag började intressera mig för att göra saker själv visste jag inte vad en överhandsfräs var och ännu mindre hur den används. Det där med att göra försänkta hål var en gåta men genom att läsa massa trådar och inlägg fick jag till slut en idé om hur man kan göra. Det finns såklart bättre och smidigare sätt men här är ett.

Med en enkel bit plyfa med hål för frässtålet kan man göra sig en enkel men funkis fräsjigg.



Efter att ha skruvat fast giggen i fräsen mäter jag upp radien jag vill fräsa från frässtålets ytterkant och in på plankan. Där borrar jag ett litet hål och skriver upp avståndet till frässtålet.



Sedan borrar jag ett ett lika stort centrumhål i baffeln där jag ska göra min fräsning. Borret låter jag sitta kvar i stycket jag ska fräsa i och trär det hål jag borrade i jiggen över borret i frässtycket.





Djupinställning har jag gjort innan så det är bara att mjukt föra runt fräsen i den cirkel jiggen ger oss.



Det där var försänkningen av elementet. Nu fortsätter vi med själva hålet. Nytt hål på nytt avstånd borras i jiggen. Samma centrumhål i frässtycket används förstås. Djupinställningen måste såklart justeras till nytt önskat fräsdjup. Önskar man kan man fräsa en liten bit i taget per varv. Själv körde jag nästan hela vägen igenom och lämnade någon mm.



På insidan av baffel vill jag ha en fasning så att elementet kan andas lite bättre där inne. Istället för att köra hela vägen igenom och riskera att det blir lite vobbligt när jiggens fästpunkt i mitten lossnar körde jag med en vilkelfräs. För att få ner den tog jag hålsågen till hjälp igen.

Från insidan.



Frammifrån



Baksidan med fasning fräst för elementet.



Skruvhålen markeras



Här ser vi var skruvhålen hamnar när de är borrade. Mitt i fasningen och där blir det svårt att sätta en mutter.



Fram med fräsen igen och skapa en liten platå för islagsmuttern.





I efterhand hade det nog varit lämpligare att inte fasa hela varvet runt utan lämnat ställena för islagsmuttrarna ofasade. Det hade troligen blivit en ännu stabilare konstruktion.

I med en gnutta lim och dit med islagsmuttrarna.



Denna bild visar att trots att baffeln är 19 mm tjock kommer den inte att hindra elementet att andas inne i lådan.



Portarna ska passera första delen av pipan för att mynna ut i sista. Därför är nästa steg att ta hål för portarna i första mellanväggen inne i lådan.

Här började jag såga utan mothåll bakom fast kom på i tid att det kanske kommer att fläka sönder sig när sågen går igenom.



Snabb justering och ett mothåll bakom och ingen fläkning.



Kör man för hårt ryker det som sagt inte bara om andedräkten och MDFen utan även om borrmaskin. Elbrand luktar illa . . .



Med baffel och första mellanvägg färdigborrade pressade jag dit portarna medrikligt med lim. Trälim fäster över huvud taget inte på avloppsrör. Självklart säger många men jag hade hoppats på att det skulle fästa lite grand i alla fall. Hur som helst, Epoxilim fixar biffen.



De vertikala MDFbitarna är bara där som distanser så att avståndet ska bli rätt.



När limmet torkat trimmas portarna i flush med MDFen.





Jag tror det är lika viktigt att skapa en radie på insidan också för minska risken för blåsljud. Här på insidan är det estetiska förstås inte viktigt så här brydda jag mig inte om den lite omständigare varianten som jag använda på framsidan av baffeln.





På framsidan av baffeln gick det inte direkt. Min plan att köra ner en radiefräs i hålet fungerade inte särskilt bra. Jag hade sågat lite för snålt och fräsens kullager kom inte riktigt ner till röret varför fräsningen av hålet inte funkade och det blev helt enkelt ett för litet hål.



Fram med en trimningsfräs och ner med den i porten.



Så här blev resultatet.



Efter ett nytt försök med radiefräsen blev det mycket bättre.



Den 19 kr tunga MDF högen fick nu smaka trälim och tving.





En sak är positiv, resultatet är slående likt ritningen





Efter fräsningen för försänkningen av elementet var ytan ganska luddig. MDF har tyvärr lite av pressat papper över sig vilket enligt mitt tycke kan göra den lite tråkig att arbeta med. För att få en yta som är tät och går att slipa för att få bort luddet så att packningen ska täta, målade jag med utspätt trälim. Detta ger en mycket hård och lättslipad yta.



Då var lådan i stort sett klar. Inom familjen har vi olika uppfattningar om vad som funkar bäst som dämpmaterial men efter lite experimenterande kom vi fram till att det blir nog någon form av ull när allt kommer omkring.



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/02/27 11:29:31
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/24 :  09:19:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Åhhh va kul att du fått tid att bygga vidare.

Åhhh nästan klart t.o.m ...

Åhhh va trevligt byggreportage, allt från planering, simulering till själva bygget.
Massvis med små tips och inspiration att ta till sig.


Det ser riiiktigt bra ut det där!

Edited by - Mickel-mackel on 2011/02/24 09:19:31
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/24 :  09:45:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det här glömde jag att kommentera tidigare:
quote:
Jag har funderat på det där med att ha en känsligare bas än diskant. Normalfallet verkar nästan undantagslöst vara att ha en mycket känsligare diskant än bas. I mitt fall har den SEASen jag har tillgänglig en känslighet om 91 db/2,83V.

Om jag fattat det rätt så anges känsligheten i 2 pi. Det vill säga monterad på oändlig baffel. I och med att jag måste kompensera basen för baffelsteget blir dess känslighet ovanför baffelsteget 91-6=85 db/2,83v vilket är 2 db lägre än TB W3-871. Då har jag två db att dämpa bort från bredbandaren.

I min hjärna verkar detta fungera trotts att bredbandaren har en lägre känslighet men jag kanske har fått det om bakfoten?

/mvhff

Ja det låter helt klart vettigt.
Då sätter du alltså delningen vid baffelsteget, och det är ju inte så dumt att sen slippa elda
bort effekt och slösa på komponenter i en dämpning vid beffelsteget.

Att dämpa W3 någon dB tror jag inte blir något problem, då den är skuren relativt långt från
sin resonansfrekvens.
Jag har för mig att de stora problemen med att dämpa med ett seriemotstånd kommer främst
tillsammans med elementets resonansfrekvens.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/24 :  12:26:32  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Bilden med fasfräsning och montering av islagsmuttrar för elementet skall jag lägga på minnet, har aldrig tänkt på att man kan göra så, bra!!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000