HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2 subbar låter mycket bättre än en 1 till musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/02/20 :  21:29:36  Show Profile Send poppen a Private Message
2 subbar låter mycket bättre än en 1 till musik

Efter att inskaffat en Canton As 65 sub på trader letade jag länge tills jag hittade en ny för 2500.

Väl inkoplad upplevde jag att basen blev mer konur fast och mindre bublig och brölig.

I alla fall fick jag en bättre stero bild.

Har jag fel ?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/02/20 :  21:38:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Fel? Näpp!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/02/20 :  22:37:14  Show Profile Send poppen a Private Message
varför det lät mer bas i vänster sida förut. Nu låter den jämt på båda sidor.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/02/21 :  00:53:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
Helt rätt. Jag har fyra, osymmetriskt placerade i förhållande till hörn mm. men så att vägskillnaden mellan alla högtalarna, inklusive topparna är mindre än en tiondels våglängd vid delningsfrekvensen, i förhållande till sweetspot, så att de verkligen spelar i samma fas och inte motarbetar varann.
Jag tror att steget från en till två subbar ger mest för pengarna om man ska köpa färdigt.
Jag har köpt ett klass-D slutsteg som driver alla fyra (i mono) och ett bra delningsfilter, men byggt högtalarlådorna själv.
Då blir det betydligt billigare att bygga sig många så många slutna små baslådor man anser sig behöva

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/21 :  07:24:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vilket antal subbar är mest kostnadseffektivt om man bygger Tappade horn?
Någon som testat med 1, 2 och 4 st och kommit fram till något?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:48:43  Show Profile Send mangs a Private Message
Egentligen vet inte jag om detta bara är sant för musik. tror även att filmupplevelsen blir bättre vid en jämnare basåtergivning. Jag har alltid eftersträvat att ha två eller fler subbar. Mest för att det blir enklare att möblera, ljudet kommer både från vänster och höger och inte domineras av ena sidan. Tycker det är oerhört mycket svårare att integrera en enda sub än två. Skulle jag vara tvungen att begärns amig till en sub skulle jag placerat denna symmetrsikt mittemellan framhögtalarna men detta är ju egentligen inte en optimal placering då man ju tappar en hel del rumsbidrag.

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/21 :  13:20:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Asså jag har ju nu bara en subb och om jag nu ställer subben åt ena eller andra hållet så kan man ändå höra var subben står, då delar jag vid 50Hz. Nu står subwoofern i mitten mellan högtalarna och något framför med tanke på löptiderna.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/21 :  15:36:34  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag tycker det är lite vanskligt att hävda att det alltid är bättre med dubbla subbar. Själv nöjer jag mig med en subb. Har visserligen aldrig provat med två men känner inget sug efter det heller. Min subb är placerad kraftigt åt ena sidan och volymen är väldigt försiktigt inställd. Jag är belåten med hur det låter. Men det är mycket möjligt att jag har låga krav...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/02/21 :  20:39:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor mellan en och 2 subbar trots att jag visste att det borde bli bättre.
Jag kör aktiv delning och fördröjning mellan alla register. Högtalarna står staplade på varandra och trots det så går det inte att lita på måttband. Basarna är fördröjda 0,1m, mellanregister 0,833m och diskantdrivrarna är fördröjda 0,94. De faktiska avstånden är i runda tal mellanregistren 0,09m basarna 0,13m och diskanterna 0,3m. Jag påstår inte att jag är klar men de fysiska avstånden är bara en pusselbit. Allt ändrar sig ihop med valda filter och deras fasgång. Om man läser lite pa litteratur om speaker alignment så påstår dessa tekniker/ingenjörer att den viktiga biten är att inte mäta fasgång vid en spedifik frekvens utan att man försöker tidsfördröja och fasförskjuta så att området där elementen överlappar varandra och spelar i takt skall vara så stor som möjligt.
Jag visade för Bernt tidigare hur det gick att få väsentligt fastare bas av att fördröja diskanten lagom mycket trots att det ju är mellanregistret som mer spelar ihop med basen.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/21 :  20:57:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Ett papper jag tycker kastar lite ljus på saken.

Low Frequency Optimization Using Multiple Subwoofers* - TODD WELTI AND ALLAN DEVANTIER

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/02/21 20:58:01
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/02/22 :  00:16:31  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, det är ett bra dokument som jag har läst tidigare. Det är väl i någon mån en partsinlaga. Dessutom, som nästan alltid, avhandlar man symmetriska rum. Det har inte jag och då krävs lite mer eget tankearbete, lyssning och mätningar.
Jag säger inte att det är omöjligt att integrera en sub med ett par toppar för vanlig stereo i ett vanligt rum, men jag har hittills inte hört någon som lyckats.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000