HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Harmony Design DA9 (ett litet dac-test)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/02 :  14:47:58  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har en DA9:a hemma på lån och tänkte låta delge lite av mina intryck från den.

Uppställningen är som nedan,


Alltså en SB3:a (inklusive nätdel från Harmony Design) matad från min server (flac -> pcm)
En gammal dac från Cambridge som fått hoppa in efter att jag sålde min ECD1:a från Electrocompaniet.

Ej i bild är vidare:
Mitt DYI försteg. Helbalanserat och buffrat NLE (även känt som DACT) med nätdel även den från Harmony Design.
Förstärkningen tas om hand utav ett steg från Dynamic Precision, DP6.4:a.
Högtalare: Respons Grand från -88(-89?)
Kablar från FadelArt kopplar samman elektroniken.
DYI nätkablar från elskåpet och fram till stereon.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2011/03/02 14:49:07

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/02 :  14:51:07  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Så här långt är intrycken mycket goda. Naturligtvis kan inte min gamla Cambridge dac hålla fanan upp när det gäller sådant såsom upplösning och renhet. Den gamle låter instängd och "murrig" och det hörs lätt och direkt, oavsett musikslag. Dock så finns det musikaliska inslag (läs inspelningar) som kan må bra av dylikt...

Mer kommer ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/02 :  22:04:40  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Röståtergivningen..! Och jag tyckte min ECD1:a var bra på röståtergivning...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/02 :  23:55:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Något som jag tyckte var svagheten på min ECD1:a var "drivet" i musiken. DET saknar jag inte på DA9:an!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/03 :  10:02:23  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
En intressant detalj är hur än mer avslöjande min anläggning blir med denna DAC från Harmony Design! Skillnader mellan olika inspelningar/pressningar har aldrig tidigare varit så uppenbara.... Även ingående "detaljer" såsom vilken nätkabel som körs har avgörande påverkan på slutresultatet!

(Inte för att nätkablar inte har påverkat tidigare, men ibland "glömmer" jag bort dem och dess påverkan... Nu blev jag påmind igen! Med besked...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2011/03/03 10:08:32
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/04 :  11:52:43  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Nackdelen är att sömnen blivit lidande dessa dagar. Kan bara inte slita mig från att lyssna på platta efter platta! Jag swappar mellan tyngsta metallen till lättaste visan! Och mycket där i mellan..

Högtalarnas placering har fått flyttas runt en del då da9:ans detaljeringsgrad i hela registret (och då speciellt i basen) uppmärksammar att jag ännu inte lagt tillräcklig tid på akustik å placering i rummet... (Inte bott i nya lägenheten tillräckligt länge ännu är min dåliga ursäkt. En annan ursäkt är att jag mer gillar att lyssna på musik än att justera å testa...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/10 :  13:37:33  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Efter att botaniserat runt i min skivsamling så kan jag inte annat än att konstatera att denna dac är utomordentligt välljudande!

Oavsett hur komplex musik jag pressar så presenterar da9:an det helt obehindrat med en öppenhet som jag tidigare inte hört. Skivor som jag tidigare tyckt vara på gränsen grötiga är nu helt enkla att följa (nu snackar jag om tung rock/metal). Äldre inspelningar är extra kul att lyssna på då det nu låter bättre än någonsin!

Baksidan (om det nu är en sådan?) kan vara att inspelningskvalitén och pressningen hörs genom på ett så avslöjande sätt att det till en början nästan blir lite mycket av det goda... Jag har helt enkelt behövt vänja mig vid att ha fönstret så öppet som det blir med da9:an! Men jag känner att det bara blir allt svårare att gå tillbaka till min gamla dac vartefter jag tar till mig hur det kan låta...

Men i all denna hyllning till da9:an så måste jag även tillägga att jag inte har lyssnat på andra motsvarande dacar av nyare snitt i samma prisklass. Men samtidigt så värdesätter jag mer hur en apparat påverkar musiklysningen över en längre tid för att känna av hur jag verkligen trivs med återgivningen och om jag upplever förbättringarna tillräckligt markanta. Jag har lyssnat å trixat med hifi såpass länge att jag har en inre uppfattning på hur jag vill att det ska låta samt inte låta...

Mer kommer... :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/14 :  12:12:39  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
En intressant helg har passerat där det bla testades en hel del med olika nätkablar till dacen. På besök hade jag bla en "gammal räv" från studiovärlden som både påtalade DA9:an välljudande förbättring i min anläggning samt fick erfarenheten utav hur mycket en nätkabel kan påverka...

Tror snart att en DA9:a kommer få fast boplats i anläggningen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/16 :  23:09:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vill åter igen påtala hur förbennat bra denna dac är i min anläggning! Nu har jag plågat den med allt från Eva Dahlgren och Marie Fredriksson till Hedningarna till In Flames och Opeth, mellanlandat på Thom Rotella, Pink Floyd, Infected Mushrom osv osv. Efter att jag fått till det med nätkablage å allt så vet jag vilken dac som kommer hamna i hyllan!

Enda felet är att jag nu bor i lägenhet å inte kan lufta örongångarna på samma sätt som i min fd källare... :-(

Ha det bäst!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/16 :  23:13:26  Show Profile Send CC a Private Message  Reply

Ovan bild från,
http://www.harmonydesign.se

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2011/04/09 :  10:43:10  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Rologt att du är nöjd och det hoppas jag också bli inom kort.

Jag var på besökt hos Mathias på Harmony Design i Kungsbacka.
Vi lyssnade lite på Jazz som inte är "my cup of tea".

När vi gick över till Pink Floys "Dark side of the moon", tyckte jag mig höra ljud som jag inte hade lagt märke till tidigare.
Det är svårt att avgöra hur bra någonting låter när man inte är i en van miljö. Men jag tyckte att jag kände musiken i hjärtat så jag kunde inte motstå att beställla en svart DA9 med 2 st RCA och USB.

Jag måste även konstatera att högtalarna som Harmony Design bygger är riktigt rejäla och stadiga doningar.
Det skulle vara roligt att någon gång få läsa resensioner av dessa i någon Hifi tidning.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/09 :  14:08:36  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
DA9:a med ingångsväljare (tre RCA + USB) står nu i hyllan å värms upp. Till kvällen blir det musik! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/04/10 :  07:09:54  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Kul! Alltid roligt när man får ett lyft i anläggningen.
Vilka nätkablar körde du med i utvärderingen? Skulle vara kul att få ta del av dina erfarenheter om nätkablar till DA9.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/11 :  08:13:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Framförallt diverse DIY-nätkablar jag hade hemma vilka var, bortsett från originalkablen, en variant av Ölflex, Jormakabel (av äldre snitt) samt en grå som jag inte vet namnet på just nu men vilken jag har en uppsjö av olika konfigurationer utav (olika kontakter, inbyggda filter osv). Sedan så var också en specialare utvecklad (tror jag) av han som bygger Respons vilken var riktigt riktigt bra...

Original var (i jämförelse) inget vidare. Lite "dassig"...
Ölflex var okej. Bättre men fortfarande inte så bra som,
"den grå" vilken (som vanligt) gör det mesta bra utan att "spela över" (!). Denna kabel köpte jag från Wolfgang på Creative Audio för några sedan. Tydligen populär i Norge. Uppbyggd med bla en extra fet jordledare och dubbla skärmar. Denna har jag sedan lite olika lösningar med olika typer av filter och kontakter vilket kan ge gråa hår...
Slutligen så hade jag hemma en fet nätkabel tillverkad av mannen bakom Respons vilken visade att det finns mer att hämta i form av än mer kontrollerad bas med mer stuns i samt ett ytterligare mer öppet/renare ljud. Vad jag saknade denna testomgång var bla FadelArts egna nätkablar vilka brukar göra bra i från sig, men nu snackar vi om kablar som kostar mkt mer än elektroniken och det är svårt att förklara logiken... så jag fortsätter med att laborera med DYI i strävan att hitta en budget-variant av de bättre köpemodellerna.

Konklusionen var att jag kommer leta vidare då det finns mycket att hämta...

annat som jag (åter igen) noterade är vikten av att vara noga med hur jorden går i systemet. DA9:an är ju jordad internt (som så många andra apparater) och av någon orsak (som jag inte kan förklara) så låter det inget vidare om mer än en apparat jordas i nätuttaget! Resten av anläggningen jordas via signalkablaget. I mitt fall via slutsteget vilket innebär att jag måste koppla bort jordledaren i mina nätkablar som går till resp apparat (bortsett från slutsteget då).
Skumt detta med jord och dess betydelse. Men intressant!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2011/04/30 :  20:50:50  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Jag instämmer i hyllningskören till denna DAC.
Nu har jag äntligen fått hem den och kan bara konstatera att musiken känns i hjärtat igen.

Det har åter igen blivit roligt att lyssna på squeezeboxen.
Jag hör detaljer som inte funnits med tidigare, tycker mig märka mera svärta, djupare bas och större dynamik.

När jag kör en skiva från min Oppo BDP 83Se som har mycket bra DAC:ar inbyggda, så kan jag höra förbättringar med DA9:an inkopplad.
3D perspektivet och detaljrikedomen har helt klart ökat.
Tyvärr så hinner jag inte lyssna i lugn och ro i den utsträcking som jag skulle vilja (familjelivet har högre prioritet), men trots detta har jag redan konstaterat ovanstående.
är supernöjd.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/09/23 :  20:00:56  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Har haft en DA-9 DAC och den hade klart högre utnivå än de spelare jag jämförde med. Att nivåjustera så man får samma utnivå är en förutsättning om man vill jämföra annars är det lätt att tycka att den med högsta utnivån låter bäst.

S
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/09/24 :  00:01:07  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Sant å riktigt det där om nivåjustering SW. I alla fall om man gör direkta jämförelser sida vi sida. Men i mitt fall så hade mina gamla dacar högre utnivå än DA9:an så där åkte den inte snålskjuts. Samt så gör jag i princip väldigt få A-B tester så det spelar egentligen ingen roll... Jag lyssnar på olika ljudnivåer (beroende på humör och familjesituation) och bedömer helheten över en längre period med mycket blandad musik.

Fast jag måste erkänna att jag oftast inte orkar hetsa upp mig för ljudmässiga skillnader på en så låg nivå att jag kan låta mig luras på nivåerna på ljudet ut... Är det inte större skillnader än så så kan vara för min del.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000