HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur ser det ut på erat skrivbord? (desktop)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/08 :  10:21:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Såklart man måste installera FreeBSD 9.0 innan officiell release. Ingen rc utan den skarpa versionen.

Trevlig som f_n trots att det bara är i en virtuell maskin.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/01/08 :  10:32:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snyggt, påminner en hel del om karmic koala.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/08 :  10:57:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är en enkel standard Gnome 2.3...? desktop utan nån blingbling av något slag.
Jag ville mest visa den pga vad som ligger och mullrar under motorhuven.
Det finns lite mystiska buggar när man kör FreeBSD 9.0 i KVM. Den stänger av den grafiska miljön om jag försöker starta Opera webbrowser?!?
Annars känns den snabb och trevlig. Mycket bra program som standard i Gnome. Den är responsiv oavsett vad jag plågar den med (utom Opera), trots att det är en virtuell maskin med 1280 MB ram.

Det blir en installation på min stordator i eftermiddag. Jag ser fram mot det.

Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/08 :  22:26:01  Show Profile Send omar a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/01/09 :  13:37:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Nu är det installerat på min stordator.
Som vanligt är det en del krångel innan allt funkar.
USB och CD/DVD automountar inte, och det skall styras upp när jag har tid. Det märks att FreeBSD är ett server-OS i första hand. Inget blingbling alls och man måste uttryckligt tillåta en massa saker bara för att få igång den grafiska miljön och ljud.
Skönt med en central "systemwide" config-fil, /etc/rc.conf vilket även Arch Linux använder.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/01/25 :  21:21:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
http://i.imgur.com/TBBxR.png

Edited by - Labbe on 2012/03/07 12:09:25
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/07 :  14:06:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Labbe, det där ser ut som linux mint (japp tog det på menyn :) (tänk vad kaxig man är om det nu itne stämmer) :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/03/07 14:06:57
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/07 :  14:59:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Du har nästan rätt.

Det är Awns mintmenu app.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  21:26:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Helt vanlig W7 utan att göra nått personligt av det alls.
Pga min bärbara dators Floss-fientlighet så ville jag testa med det som fanns i den vid köp. Urk!!!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/19 :  07:54:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack för den såhär på morgonkvisten... satte kaffet i halsen, jag börjar bli allvarligt oroad nu, det har varit väl mkt mainstrem på sistone, tro inte att jag missat det, jag ser nog vad du kör för OS i simuleringarna som dyker upp här och där :)

Labbe : lessen att jag inte svarat dig än, måste rensa i min mailbox först bara.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  09:42:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
jag börjar bli allvarligt oroad nu

Jag försöker verkligen undvika att leva som jag lär.
De högtalare jag lyssnar mest på är basreflexlådor.
Det OSet jag använder är W7/XP.

Ingen Unix. Inga horn. Ingen glädje.

Mitt liv är ett totalt misslyckande!

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:16:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Martinsson: Ingen fara, jag ser ju när det blinkar i inkorgen.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/20 :  07:01:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

För att lugna ned Martinssons nerver så satt jag uppe några timmar i natt. Nu är det ett ädelt OS i min bärbara dator. Så nära Unix man kan komma utan att det heter "Unix".

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/20 :  09:14:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Efter en svängom på Jamendo för lite nedladdningar så sitter jag här och lyssnar på Anitek. Måste säga att Exaile är en trevlig spelare.
FreeBSD är som det alltid är. Snabbt. Helt omöjligt att få segt. Jag kan tvinga den att slava med kompilering, rippning av CD, installation, nedladdningar och en massa Firefox-fönster och den bara röjer som en vettvilling. Ingen typisk Windows-koma bara för att man närmar sig 10% processor-användning.

Men som vanligt så funkar inte saker som att resuma efter att ha stängt locket på den bärbara. Vill inte automounta USB än. Måste ställas in.

Lite att göra. Ett sant DIY-OS i bästa anda.

J.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/21 :  21:29:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply

AWN och Awoken.

Edited by - Labbe on 2012/03/21 21:31:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/21 :  21:42:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vad fruktansvärt snyggt Labbe!!!

Sådär vill jag oxå ha det!

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/21 :  21:50:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Riktigt enkelt att få till.

Kan lägga upp en komplett lista av vad jag har använt och gjort, om det finns intresse.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9059 Posts

Posted - 2012/03/21 :  22:21:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/22 :  11:42:09  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Lägger upp en bild på polares skrivbord, för att visa att det går att modda W7 rätt kraftigt.

http://i.imgur.com/Mb8UI.jpg

Panelen till höger i bild (dold när den inte används)
Rocketdock sitter nederst på skrivbordet.
Rymdskeppet är windows mediaplayer.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/22 :  12:47:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hittar en otroligt vacker men samtidigt dyster bild från ett av jordens giftigaste hål, Aralsjön. Den fick bli skrivbordsunderlägg på stört.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/22 :  17:50:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Å så är jag tillbaka till Debian igen.

Varför skall jag alltid ha så svåra problem med BSDerna??

J.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/22 :  18:43:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
circlo: kan trösta dig med att nu kan du klona mitt skrivbord enkelt, eftersom du kör med gnome, på din debian dist.

Edit: snavning

Edited by - Labbe on 2012/03/22 18:43:43
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/22 :  19:11:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
kan trösta dig med att nu kan du klona mitt skrivbord enkelt

Det hade varit skoj!

Hur gör du???

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/22 :  19:19:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
underbart att skåda, ber om ursäkt för min sviktande tro ers överstepräst-het :)

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/03/22 :  19:47:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Circlo: börja med att installera Avant window navigator.

sudo add-apt-repository ppa:awn-testing/ppa && sudo apt-get update
sudo apt-get install avant-window-navigator-trunk avant-window-navigator-data-trunk python-awn-trunk awn-settings-trunk awn-applets-python-core-trunk python-awn-extras-trunk awn-applets-python-extras-trunk awn-applets-c-core-trunk awn-applets-c-extras-trunk

Därefter installerar du DockbarX

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8 && sudo apt-get update
sudo apt-get install dockbarx

Starta AWN, och välj dock settings (alt högerklicka på dockan)
Markera starta automatiskt. (glömmer du det, så blir det problem)

öppna gconf-editor med terminalen, och öppna desktop > gnome session
klicka på required components. värdet där det står gnome-panel, byter du ut mot avant-window-navigator.
stäng gconf-editorn
Dubbelkolla så att du markerade så awn startar vid login.
Logga ut och sen in igen.

Sen är det bara att börja modda.

orsaken till att det är så viktigt att fylla i att awn startar automatiskt vid inloggning, är att alt+f2 kommandot försvinner när du plockar bort båda panelerna.

Edit:
Ikontemat som syns på mitt senaste skrivbord är Awoken. Brukar växla mellan det och Faenza/Faience.
Vet dock inte riktigt vad du har för smak, så färgkominationer och ikoner får du välja själv.

Edited by - Labbe on 2012/03/22 19:52:15
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000