HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rörbygge för amatör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Ryssen
100.000-klubben

8901 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:36:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ta ur det andra andra små röret ECC81 och starta upp.Se om det blir nån skillnad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/20 :  20:46:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Magnus, det är tvinnade trådar enligt instruktionen.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/01 21:11:50
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/20 :  20:48:22  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ryssen, det surrade mycket högre!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8901 Posts

Posted - 2011/06/20 :  21:43:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tja ,vet inte om jag blev nåt klokare av detta.
Och du hadde provat att kortsluta ingångarna?

Learning by burning..
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/20 :  21:56:04  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Missade detta med kortslutningen. Testade nu och det vart mycket tystare. Från ett surr till svagare hum, alltså lägre i frekvens och volym.

Kan detta hjälp till i felsökningen??

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/06/21 07:55:49
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/20 :  22:46:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kan nätkablarna påverka om de inte skärmade. Har nästan 20cm oskärmad kabel från ingång till kortanslutning.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8901 Posts

Posted - 2011/06/20 :  23:09:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nätkablarna ska väl inte kunna störa om de är runt trafon och det området.
Jag hadde nog lött på en kabel på RCA kontaktena minus/jord pol och med den andra änden kollat om jag kunde hitta en jorpunkt som brummar bindre.
Antingen chassie plåten eller nångon jordpunkt på kretskortet.Men kolla
så att det verkligen är jord på koret och inte nån annan kretskorts bana.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2011/06/21 :  05:04:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hade nog tvinnat nätspänningsförande kablar och andra kablar som leder växelström med mer än minimal strömstyrka (glödmatningen t.ex.) Växelström genom otvinnade/oskärmade kabelpar skapar brumfält som lätt kan plockas upp av högimpedanta rörkretsar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/21 :  23:03:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu är samtliga AC-kablar tvinnade på ena enheten. Ingen förändring av surret. Det enda som minskat surret hittills var kortslutningen av ingången.

240AC ingång.

6,3v AC glöd

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/06/21 23:05:54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/22 :  08:49:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det enda som minskat surret hittills var kortslutningen av ingången.
Då kan vi utesluta nätdel och glöd som källa till problemet. Brummar det så mycket att det hörs i lyssningsposition?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/22 :  17:10:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för det Bernt. Min hörsel är ju inte som en ynglings men surret hörs knappt på två meters avstånd och i sweetspot hör jag det inte alls.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2011/06/22 :  17:17:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Varför inte googla lite och se om andra har haft liknande problem !

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/22 :  17:58:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
surret hörs knappt på två meters avstånd och i sweetspot hör jag det inte alls.
Inte så stort problem alltså.

Förresten så tycker jag att ditt bygge ser bra och snyggt ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/22 17:59:15
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/22 :  18:25:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bubbel: Frågade i tråden här om någon här har stött på samma problem men det verkar inte så. Som sagt, får väl vara glad att de funkar i alla fall. När Harry Boy slår in så blir det en "riktig" rörförstärkare.

Bernt: Nej, det är inte ett stort problem, mest psykologiskt, att veta att det finns där hela tiden. Trots hög volym och min sorts musik som jag utsatte dig för en stund som du tappert stod ut med Beröm

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/06/22 18:27:24
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8901 Posts

Posted - 2011/06/22 :  18:35:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det där med att byta jordpunkt för ingången har hjälpt mig några ggr.
Antingen blir det sämre eller oxå bättre.

Learning by burning..
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/22 :  18:42:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ryssen, jag har ju kortet jordat till chassit och har testat att bypassa C1 direkt till chassit men det hjälpte inte. Mer jord finns inte utom i mina rabatter där ogräset ständigt måste bekämpas som ett irriterande surr

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/06/22 19:30:23
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2011/06/22 :  20:42:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tror att vi är på olika plan Stig men jag blev nyfiken och gogglade lite om dina förstärkare det enda jag fann vid en snabb sökning var detta http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=2&t=132&start=0&st=0&sk=t&sd=a kanske har du sett detta men om inte kan det kanske vara till hjälp.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/22 :  21:30:18  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Bubbel, men inget där löser detta.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/01 :  19:01:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu när jag säljer mina monorörblock tänkte jag göra ett sista försök att dämpa surret. Så jag satte mig och lindade in alla kablar till ingångstrafon med alufolie. Lite dämpade det faktiskt.

Vet inte hur det gick till men jag skiftade sida/plats för trafona och helt plötsligt lät det mycket mindre.

Dock fick inte utgångstrafon plats ( det var därför jag satte dem så ) så det blev till att fixa plats. Fram med Fein Multimastern och såga bort lättmetall och ek.

Och så satt den där.

Så i med trafona enligt monteringsmanualen ( varför ska de alltid ha rätt).

Säljer dem nu då jag tröttnat på alla i och urkopplingar när det ska skiftas mellan rör och transistorer.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8901 Posts

Posted - 2011/09/01 :  19:08:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Synd att du ska sälja dom som du jobbat med dom.En lösning är ju att montera nättrafona i egen låda utanför stärkar chassiet.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/09/01 :  20:06:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Nä sälj dom inte!

Det är nu den stora "surrjakten" börjar.
Det är detta som kallas "teknikutveckling"
och är lärorikt och "skitkul".

Logiskt, systematisk upp-mätning och analysera.

Frågor att besvara; kan jag provocera fram ett
starkare surr?
Vilka/vilken komponent är inbegripen?
Hur ser surret ut? Vilken frekvens, sinus eller
"brus"?
Kan jag se hur det ser ut, var i förstärkare-
kedja uppträder surret?
Är det möjligt att koppla surret till en eller
flera komponenter med hjälp av "A och B" test?

Kontentan är att; ju mer du "vet om surret", desto
större är möjligheten att lyckas eliminera problemet.

Nä ge inte upp! Detta fixar Du, "FixarStig", det är jag 100 på!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/01 :  21:11:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har alls inte gett upp. Det lilla surret som nu hörs om man sätter örat intill högtalaren kunde jag gott leva med men jag är nöjd nu. Det var kul att bygga men numera lyssnar jag knappt på dem pga in o urkopplandet så nån annan får ta över.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/01 :  21:27:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det var kul att bygga men numera lyssnar jag knappt på dem pga in o urkopplandet
Vad menar du med in o urkopplandet?
Hur upplevde du ljudet från stegen?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/01 :  23:09:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
När jag ska lyssna på rören får jag dra fram bänken för att koppla om högtalarna från LX71:an ( surroundsystemet) till rören och vice versa.
Ljudet är jättebra. Hör egentligen ingen skillnad mellan rören och transistorerna. Men min hörsel är ju inte längre 100%.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/01 :  23:28:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
När jag ska lyssna på rören får jag dra fram bänken för att koppla om högtalarna från LX71:an ( surroundsystemet) till rören och vice versa.
Okej, då förstår jag!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000