HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljudsystem till festlokal
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/03/19 :  14:16:11  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Hej

Den här lokalen:



Behöver ett ordentligt ljudsystem. Lokalen har plats för ca 350pers stående men får bara ta in 200. Systemet måste vara nog dimensionerat för att kunna överrösta en full lokal och fylla ett dansgolv.

Budgeten är begränsad till 10.000:- men jag har lite grejer sedan tidigare bla slutsteg och två olika typer av toppar. Ett par 1"+15"(känslighet-100dB) och ett par sådan här (känslighet-105dB):

EV-topparna är ganska gamla och slitna, skrikorna låter vasst och det är problem med ena basen. Annars är de ok, mellanregget låter mycket klart och fint. Jag har bara råd att använda ett par av topparna räcker det med 1"+15" eller måste det till mer?

Sen behövs det BAS! Men hur mycket bas behövs? Hur mycket stöd kan man förvänta sig av rummet, väggarna är bara plank.

Jag har sneglat lite på diyaudio och jbells båda tappade horn.
Stadium hornet:


single sheet (ss15):


SS15 vekar vara en mycket trevlig låda, lättbyggd och billig men den går inte så djupt. Vad kan man förvänta sig av 4st sådana i en lada.?
Eller räcker det med två stadium-horn? De är stora och fula men går djupt. Kommer de få tillräckligt stöd av rummet för att kunna matchas med tex EV-lådorna?

Man skulle vilja ha någon mellanvariant eller ännu hellre en låda som klara av spela både djupt och starkt.

Många frågor mycket att lära men det är sånt här som är kul!

Tack på förhand.
/Anders

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/03/19 :  16:01:36  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Rumsstöd lär det inte bli mycket av. Dock så verkar man kunna tillgodoräkna sig lite riktverkan.

Vilken typ av musik kommer att spelas? Behöver du verkligen output ner till 40Hz?

Ska det skaka om magen är nog 4st en bra idé.

I sporthallen så räckte 2st av mina horn gott och väl till lagom volym. (sök på sporthall)
Dock skulle jag nog välja B&C 15PS100.
FaitalPro 15FX530 ser också ut att fungera utmärkt. Hör med Ingvar Ahlberg vad dom kostar.
Går nog tillräckligt djupt för allt annat än dubstep.

Martinssons THAM15 är också ett bra alternativ. Båda våra är mindre än SS15

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/19 :  16:31:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag hade kört på dubbla Martinssonare på varje sida. De hornen låter
väldigt bra och slår hårt med B&C 15TBX100. Ska det sparas pengar
skulle jag spana in denna driver istället. Halva priset ungefär:

http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd1550.htm

Fyra sådana är små, lättflyttade och kommer spela bättre än man kan tro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/03/19 :  18:44:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Absolut Martinssons THAM15. De räcker till med god marginal och kommer pga deras riktverkan inte behöva mycket stöd från väggar å sånt. De har en härlig attack och frihet från dist, framförallt vid höga ljudtryck. De blir bara högre och högre när man pressar dem. Man tror inte att de bankar ut sådana våldsamma ljudtryck då man "saknar" loudness-disten. En spl-mätare och de våldsamma vibrationerna i väggar visar på nått annat. Vid ca 20 watt till varje låda staplade på Martinssons garageuppfart så slog de i bröstkorgen på 8 meters avstånd. Basen var fysisk och mycket väl definerad. Jag får ibland mardrömmar om vad 1000 watt till varje låda skulle innebära.

Det finns dessutom 2 st till salu på hififorum. Det borde vara ett snabbt och lättsamt alternativ då de finns för provlyssning (tror jag).

Jag är såklart partiskt som få, då jag var med och bollade ideer och diskuterade förslag och ändringar under deras tillkomst. Ta mina råd med en nypa salt samtidigt som det innebär ju att jag känner till dem väl och talar utifrån erfarenhet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:26:24  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Färdigbyggda till det priset är det inte mycket att snacka om.
Med material och allt lär du inte hamna långt ifrån i vilket fall. Oavsett vad du väljer.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:44:53  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Jag hajjar vibben... martinsson bygger bra lådor helt enkelt.
Jag byggde ju hans lilla låda härom veckan och det blev mycket lyckat! Det ända kruxet är att 4st Tham15 med PD.1550 och plyfa kommer spräcka min budget. Jag måste ha ett delningsfilter och tänkte köpa en behringer dcx-2355 eller vad den heter och den kostar 2300:-. Sen var det ena basen på EV-lådorna som också kan behöva lite omsorg.

Men om man tänker så här: Dela basen vid 250hz (läste att martinsson hade prövat detta) och amputerar 18"arn från EV-lådorna och köper en minidsp istället för en behringer. ?

Vad jag är orolig för är att minidsp inte har tillräckligt med delay.

P.S
hade varit roligt att köpa martinssons lådor och priset är helt ok dessutom bor han på rätt sida landet. Dessvärre har jag i så fall bara råd med ett par subbasar:(
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:49:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sådana här grejer är inte billiga. Jag skulle råda dig att spara lite
extra pengar och köpa bra på en gång istället för att försöka få ihop
ett budgetsystem som iallafall inte kommer bli tillräckligt bra. Det
är bara pengar i sjön. Vänta hellre ett par månader än att försöka
kompromissa. Lådorna låter bäst delade vid 120 Hz.
Go to Top of Page

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:02:40  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Det är ett klokt råd men det är inte jag som betalar. Grejerna ska till en kompis som startar café. Det är premiär på valborg och då ska det helst finnas ljud. Sen kommer det att rulla på med bandbokningar och musikkvällar under vår, sommar, höst. Man ska även kunna hyra lokalen om vill ha fest eller tex gifta sig.

Så just nu finns bara dessa pengar, kanske 2000:- till om man tjatar. Men om verksamheten går bra så blir naturligtvis budget större med tiden. Det är därför jag lånar ut lite av mina grejer. Som förövrigt inte gör någon nytta

Men om man börjar på något litet som man sen bygger ut fungerar också. Det kanske inte blir det superstora ljudet på en gång. Men tids nog.



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:19:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kolla med Martinsson om vad han säger angående tillräckligheten av två lådor. Jag tror att om du vill överrösta 300 pers så räcker nog hans två subbar bra. Vill du ha njurbälteskrav vid tillställningarna så vräker du på med 4 eller 8 st. 2 x 1200 watt ihop med ett par THAM-15 borde kunna klara av 300 pers inomhus utan problem. Det såklart om inte målet är orgelmusik och full amplitud vid 16 Hz och +140 dB ljudtryck..

Jag tror att en THAM-15 kan ersätta en 218 låda i allt ovanför 40 Hz.

Edited by - Circlomanen on 2011/03/19 20:21:40
Go to Top of Page

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:41:45  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply
Skulle behöva prata lite med martinsson helt enkelt och se vad han säger. Har man tur kanske han snubblar in här.
Ok tack för alla råd hittills, ska räkna lite på budget igen och se vad som får plats.

Men en sak kan man slå fast och det är att man behöver en behringer och att det inte räcker med minidsp?

Mvh
/Anders
Go to Top of Page

Anders Johansson
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/03/25 :  12:58:15  Show Profile Send Anders Johansson a Private Message  Reply


Jag tänker vidare.... men har i alla fall bestämt mig för att använda EV-lådorna. Dock skulle de över tid behöva frächas upp. Bland annat skulle diskanten behövas bytas ut. För tillfället sitter det ett par eminence http://www.eminence.com/pdf/PSD2002.pdf på det här viset:


som förra ägaren har limmat fast var av ett nytt diskanthorn nog också vore på sin plats. Vad jag reagerat över är olikheten mellan eminencen och orginal drivern.http://www.electrovoice.com/sitefiles/downloads/DH3_2010A_eds.pdf
Så nu vill jag såklart ha tips på en fin driver och ett trevligt horn som kan tänkas passa.

Nästa fråga behandlar den allmäna ståndpunkten gällande 4ohms element och i synnerhet 4ohms element i bashorn? Det ser man inte så ofta, varför då? De ger ju 3db mer i kännslighet.

Avslutar med ett par bilder av innanmätet:



Hälsningar
/Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000