HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nu är jag trött på...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/23 :  19:49:41  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
...detta brum som kommer när jag höjer volymen.

Jag har ett DIY passivt försteg. Har haft en Alps Blue-pot tidigare som brummade. Antog att det var den som hade fått sig lite mycket värme från lödspetsen. Nu har jag bytt till en Audio Note-pot. Men oljudet är kvar ändå.

Når jag har noll i motstånd, alltså då volymen är på max, blir det helt tyst. Jag inser ju att jag inte har gjort riktigt rätt med jorden. Jag har höger jord på de högra in/ut-gångarna och den vänstra jorden på de vänstra. Antar att man kan brygga jorden på vänster och höger...eller? Det gjorde jag på Alps-poten, men det brummade ju där med.

Så...har ni några tips?

ps. har inte jordade uttag!

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/23 :  20:38:24  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Ok...jag ska läsa visst läsa igenom LennArts jordfakta först såg jag. Men är det någon som har tips så skriv!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:31:32  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har du provat att stjärnjordat?
Alltså dra alla jordar till en och samma punkt?

Sen kan man ju fundera om det kanske inte är i försteget brummet uppkommer, det kan ju även vara tidigare i signalkedjan, i ditt fall skulle ju det bli källan, cd/dvd/dator/eller annat!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:59:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Glapp kontakt i nån signalkabel kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/24 :  09:29:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är lådan skärmad? Skruva av locket och dra med handen över. Blir det värre? Gör likadant med mobiltelefonen när du har ett samtal.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/24 :  13:10:07  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Tack. Skall testa lite mer ingående ikväll.

Vad gäller lådan så är den i teak och plast. Byggde så för att slippa just jordproblem
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/03/24 :  15:47:28  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Brum=nätdelen
Brus=förstärkarsteget

oftast iaf
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2011/03/24 :  21:45:28  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Förstår jag dig rätt?
Du har inget brum när volymen är på min och inget brum när volymen är på max, men brum där i mellan?
I så vall skulle jag nog titta på ingångssteget på effektförstärkaren i stället eller satsa på en buffert så att du får ner utgångsimpedansen från försteget.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/25 :  06:42:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Vad gäller lådan så är den i teak och plast. Byggde så för att slippa just jordproblem


Hur sjutton tänkte du då??? Utan skärmning så är det självklart att du får brum. Det finns en bild på Bernts försteg, han har trälåda med insidan klädd med kopparfolie.

Poten bör inte vara över 10k.

Spara Alps-poten, den har inte orsakat dina problem.

Det är oerhört svårt att få jordningsproblem med passivt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/25 :  09:25:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Utan skärmning så är det självklart att du får brum.
Inte alls självklart, men en risk.

Jag utgår ifrån att ditt passiva försteg i praktiken är en "kabel med volympot"? Jag har råkat på ett liknande problem som löstes när jag jordade själva huset volympoten sitter i (Alps blue). Har du fler grejer inkopplade på samma försteg? Orkar din signalkälla driva steget?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/25 :  12:56:02  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Jag ska ta era synpunkter i beaktning. Tack för dessa!

Har lött om alla kablar. Ska köpa kopparfolie och fortsätta med att experimentera.

Trevlig helg!

Edit:
quote:
Hur sjutton tänkte du då???
Haha...ja du, det kan man fåga sig

Edited by - modernman on 2011/03/25 18:17:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000