HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 London, något man bör se eller köpa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/03/23 :  16:35:11  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Ska åka till London över påsken, är det någon butik man bara måste kika in i när man ändå är där? Eller kanske köpa något som är ruskigt billigt jämfört med i Sverige/Finland?

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/03/23 :  17:42:29  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Du kan väl kolla in mitt reportage "På vinyljakt i London"! Kanske finns här nåt som kan vara av intresse!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/03/23 :  18:16:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har ett ltiet tips på ett ganska unikt ställe om man vill köpa musik, det kanske inte är din genre men jag kör på ändå.

BM soho, i just det, soho, ligger på darlby st. mellan oxfords st. och picadilly circus, förmodligen en av europas bästa musikaffärer om man är inne på det senaste inom electronisk musik som D&B och alla de varianter därav som kan finnas. (liquid, intelligent, minimal, osov...)

Fråga efter Rachel, den blonda (det finns två), mkt hjälpsam och kunnig, ett tips är att fråga efter svenska SEBA som släpper underbara melodiska och ambienta stycken, kvalité från första till sista tonen, mkt mkt svår att få tag i hemma i sverige konstigt nog.

Mkt vinyl givetvis, men även en del cd realeser.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/03/23 :  20:31:39  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Gå in på Sister Ray ( http://www.sisterray.co.uk/ ) i Soho, det är en mycket bra vinylbutik för indie/alternative osv.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Eric H
Starting Member

9 Posts

Posted - 2011/03/23 :  22:11:51  Show Profile Send Eric H a Private Message  Reply
Letar du efter apparater, och i synnerhet skivspelare med kringutrustning bör du kika in hos Walrus (www.walrus.co.uk). Missa inte källarplanet där godbitarna finns. Butiken ligger ett stenkast från speakers corner i hörnet av Hyde Park.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/03/23 :  23:28:00  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Camden Market! Där finns allt och lite till, Inklusive lite musik.

mvh
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2011/03/23 :  23:56:26  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Walrus, amen!!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/03/24 :  07:44:05  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Fyll på bränsle på M.Manze.

Pie and Mash på 87 Tower Bridge Road SE1 4TW.

Samma ställe sedan 1902.

Fish & Chips, Bahh!
Här har du klassiskt engelskt käk.

M

http://www.manze.co.uk/


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/03/24 :  08:24:04  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Här var det mera respons än vad jag trodde! Tänkte väl inte leta efter något specifikt egentligen men man vet ju aldrig vad man trillar över och bara måste få med sig hem :)
Verkar ju finnas endel Vinyl att kika på iallafall, även om jag kanske inte är vinyl frälst så tycker jag ändå det är underhållande att titta och lyssna på lite vinyl när jag får chansen.

Pie and Mash har ja faktiskt aldrig testat så det stället ska jag absolut försöka hitta till, givetvis med några öl efteråt :)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/24 :  11:04:05  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tottenham Court Road.

Där ligger hifibutikerna på rad.

Edited by - huzze on 2011/03/24 11:05:43
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2011/03/26 :  12:30:16  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Kanske bäst att tillägga att "ruskigt billigt" inte är något man normalt förknippar med London. Självklart finns det ett större utbud här, och visst kan man göra fynd; men som regel är allting tämligen dyrt

Sen vette sjutton om Tottenham Court Road är någon höjdare för hifi, visst finns det gott om elektronikbutiker där men det är mest kedjor (Currys etc, likar mest SIBA) och märkesbutiker (Sony, B&O etc); jag tror inte någon av de bättre butikerna finns där.
Faktum är att det är ganska tunt med intressanta butiker oavsett typ på de stora affärsgatorna, det är mest de stora kedjorna som har råd med butiker längs Tottenham Court Road, Oxford street etc; däremot kan man hitta roliga saker på sidogatorna och inne i Soho (om man ex. gillar gitarrer så är ju ett besök på Denmark Street givet).




Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/03/26 :  17:13:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Kan hålla med om Tottenham Court Road att mest det antal gånger jag varit i London haft affärskedjor och ingen direkt högkvalitativ hifi.
Dock så har jag hittat väldigt fina affärer på sidogatorna.


Ett ställe som jag tycker att man bör besöka är HMV på Oxford Street. Detta är bevisligen världens största musikaffär.Allt enligt Guinness Rekordbok.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/03/27 16:22:10
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/26 :  22:25:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Är ju 15-20 år sedan då jag gick från ena Hifibutiken till andra på TCR, det har alltså ändrats en del.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/03/27 :  08:34:07  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag har inga butik- eller köprekommendationer men jag tycker du ska kolla något eller några av alla fantastiska muséer som finns i London.
Mina personliga favoriter är Natural History Museum och Imperial War Museum. Bredvid Natural History Museum ligger dessutom Science Museum men det finns mycket att se i museerna så att boka in två på en dag är väl ambitiöst enligt min erfarenhet.

http://www.nhm.ac.uk/
http://london.iwm.org.uk/

Ha det så kul!

# Jon
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/03/27 :  16:10:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Förutom det jag skrev tidigare så är även London Dungeon värt ett besök. Det är en tur om 900 år eller hur länge det nu var, av tortyr i engelska rättssystemet.

Man får bl a se streckbänkar.Men ingen Iron Maiden
http://varldenshistoria.se/fraga-oss/hur-manga-manniskor-dog-i-jarnjungfrun
MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/03/27 16:24:18
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/03/27 :  19:39:03  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Ett ställe som jag tycker att man bör besöka är HMV på Oxford Street. Detta är bevisligen världens största musikaffär.Allt enligt Guinness Rekordbok.MvhKristofer


Sorgliga Nyheter HMV på Oxforf Street besökte sonen och jag den 26 April.

Skulle titta in igår, Butiken är nerlagd!!

HMV har problem med cashflow. De ska bl.a. försöka sälja Waterstones bokhandel.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/03/27 :  19:50:31  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Den stora HMV butiken på Oxford street ligger kvar. Jag var där för 2 veckor sedan.
Lika stor som alltid, dock har man börjat sälja mer o mer spel och datorer. Mindre skivor
Trots allt ett fantastiskt utbud och mycket plattor till bra priser - t ex 2 för 10 pund
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/03/27 :  20:42:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nu var det några år sedan, men jag har varit ganska mycket i London och jag är svag för alla museer, teatrar, afternoon tea* mm. Det senare har jag druckit ett stort antal av på Fortnum & Mason (St James's), och de har riktigt te och inte dessa förbenade tepåsar... Deras "Food Hall" i bottenvåningen är för övrigt något man nästan bör ha sett. Vill du käka på en rejält engelsk restaurang är ju Simpsons in the Strand en klassiker. Bättre klädsel rekommenderas. Jag misstänker att bokning kan vara en bra idé om man är intresserad...

När det gäller museerna beror det ju helt på vad man är intresserad av. Jag nördar ju gärna in på krig, teknik och flyg; men det finns mycket annat som är intressant också. Kew Gardens kan vara ganska skönt att driva runt i, men det är kanske inte superlustigt vid påsk. Teater är ju också i allra högsta grad beroende på intresset...

Har du Nikon så kan du gå och dregla lite hos Grays of Westminster.

Alltså, det är ju jättesvårt att ge några råd när man inte vet intresse och förutsättningar. Det finns nästan hur mycket som helst - London är inte direkt någon fjuttstad. Stor-London har fler invånare än Sverige...

* Var nyligen och köpte te ā 5 hg + 5 hg + 2 hg + 2 hg + 3 hg. Hon som har affären sade någonting om att man borde kunna göra kemiska experiment på mitt blodomlopp. Jag svarade med att jag häller på lite kaffe också. Apropå det så kan man alltid köpa lite te i London, om man gillar sånt. Tidigare nämnda Fortnum har några sorter som jag tycker är intressanta nämligen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/03/27 :  21:27:45  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Den stora HMV butiken på Oxford street ligger kvar. Jag var där för 2 veckor sedan.


Ja inte har de rivit byggnaden.. Men affären är nedlagd Du kan glädja dig med att du var en av de sista besökarna

Stängd igenbommad is no more....

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/03/27 :  21:59:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Mja, det förefaller som om de bommat 360 Oxford Street, men inte 150 Oxford Street.
http://www.musicweek.com/story.asp?sectioncode=1&storycode=1043327&c=1

(150 Oxford Street är fortfarande listad på HMV:s hemsida.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/03/28 :  08:31:08  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Precis som ztenlund säger har det funnits flera HMV på Oxford street. Den stora är fortfarande aktiv
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/03/28 :  17:24:12  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ja Oxford Cirkus-butiken får vi väl hoppas överlever

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2011/03/28 :  18:05:11  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

quote:
Den stora är fortfarande aktiv

Jag var där i söndags,så nog kör de fortfarande.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2011/03/30 :  15:18:44  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Och jag cyklade förbi den för en timme sedan på väg tillbaka till jobbet efter ett möte och då fanns den fortfarande kvar.

Min fru var med och jobbade på HMVs IPO för ca. tio år sedan, hon agerade för en amerikansk bank. Det var ett jäkla resande över hela världen i ett antal månader. Efter många om och men sattes kursen till 192p, jag misstänker att den aldrig har gått över det efter introduktionen. Frugan fick i slutändan söka nytt jobb.....
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2015/04/06 :  22:21:22  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Walrus hade utförsäljning som började redan i januari. Verkar inte lovande alltså.

Nån som sett eller hört från brewitz på sistone?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/04/10 :  12:08:24  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
martinsson: Tack för grymt bra tips!

Kolla också efter PRYDA, svensken Erik Prydz artistnamn, han gör en del grym musik i den genren, t.ex denna:
http://www.youtube.com/watch?v=ZK798CFKiMo

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000