HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Förstärkare ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2011/03/25 :  23:28:34  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Hej har precis blivit med Tannoy Cheviot HPD 315a och undrar vad för förstärkare dom trivs med,har en HK 990 som jag provade men det lät sådär tycker jag, så är det någon som har några bra förslag så är det tacksamt.
Bert

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/03/26 :  09:47:19  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag rekommenderar XTZs slutsteg - det fungerar ypperligt tillsammans med Arden, som är storebror till Chevioten. Som ju är en mycket trevlig högtalare, jag hade ett par innan jag köpte Arden - och var mycket nöjd!

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/03/26 :  10:08:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade en träff här hemma förrförra sommaren då vi provade olika slutsteg på Arden, Berkley och Cheviot. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74728. Prebens lilla EL34-slutsteg funkade fantastiskt bra ihop med alla tre högtalarparen.

Själv kör jag fortfarande mina Berkley med zapsolute 2x48W Klass A slutsteg. Det funkar bra till det bio-ljudet jag använder det till.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/26 :  11:12:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Prebens steg som nämns ovan är en riktig klassiker från 60-talet, Radford STA25.
De är eftersökta objekt idag och inte gratis.
Stegen var riktigt fint byggda och utgångstransformatorerna var Radfords specialitet.

http://www.radfordaudio.co.uk/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2011/03/27 :  18:38:24  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Tack för snabba och rediga svar.
Bert
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2011/03/28 :  22:30:25  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Kör nu med min Dared I30 och det låter kanon,jag gjorde även stativ så dom kommer upp en bit ifrån golvet.
Bert

Edited by - bugared on 2011/03/29 09:11:52
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/03/29 :  10:21:51  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Liiiite OT. Jag hade inte råd med Tannoy när jag köpte den första riktiga stereon, så det blev ett par Radford 180 Monitor! Tror att de har åldrats mindre varsamt än deras slutsteg.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/04/03 :  22:31:56  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
och vem byggde de högtalarna då?
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/04/04 :  09:02:46  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
En viss LarsG. Hur tror du att vi skulle uppfatta högtalarna idag?

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:11:22  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
min granne hade ju ett par av samma typ fast med mellanregisterdomar, tills han skaffade Cheviot, men antagligen ett något färgat mellanregister. Åldrande kantupphängningar gjorde väl inte saken bättre heller. Någonstans har jag bilder på dina Radfordlådor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000