HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lådor?!?! Hur bygger Ni Era lådor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/05 :  20:00:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Vad finns det för enkla knep att bygga "snygga" lådor själv?

De är ju ändå sex sidor som ska "lira ihop".

Har Ni några "patentare"?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2011/04/05 :  20:09:37  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tja, har bara byggt 2 par "riktiga" högtalare. Det som blev bäst (och som blev klart iaf, hehe) är den som byggdes lite annorunda. Nåja, en och annan bygger på liknande vis:

Bestäm lådans form & storlek, samt innervolym. Såga sen ur lämpligt antal MDF-skivor (eller annat mtrl), limma dessa tills det blir en lådstomme. Sätt dit sidor (eller topp-botten/fram-baksidor beroende på hur du lagt skivorna) och du har en stabil lådda!

På detta vis kan du även enkelt ge innervolymen en lite oregelbunden/icke-fyrkantig form, vilket borde gynna undertryckandet av inre reflexer etc.

Bofogar länk med några bilder på hur det kan se ut, mycket bluddrande från mej där men en bit ner hittar du lite foton:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72839


En länk från starten av bygget, lite mer bilder på den ofärdiga låddan:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28179&whichpage=1

Just det, "snygga" var det ju du skrev, det är ju en sak för sej, men nog KAN det bli snyggt att bygga på beskrivet sätt...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/04/05 20:30:29
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/04/05 :  21:16:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Knepen är målbild, eftertanke(före),planering, noggrannhet...

Jag har ju ett antal byggtrådar, tillsammans med namnen i början på min system-tråd ( se nedan i foten ) ingen av dessa alster kan väl dock sägas bestå av enbart 6 st sidor.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/05 :  21:55:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Mina "Droppar" har bara 3 sidor

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:25:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du nöjer dig med "snygga" lådor så kan jag rekommendera mdf som stomme och plywood som finish. Mycket enklare än faner, men inte lika fin finish.

Limma och skruva mdf, glöm inte interna stag för att dämpa stående vågor. Sen limma björkplywood. Överhandsfräs med trim för att ta bort överskjutande kanter är hur bra som helst. Runda plywood med överhandsfräs. Betsa plywooden till valfri kulör.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/04/06 :  05:28:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag håller med föregående skribent lite, överhandsfräsen är min vän =)

Jag ser alltid till att såga bitarna några mm större än vad lådan skall vara och låter några mm sticka ut vid alla ändkanter, sen är det bara att fräsa av.

Då blir det enklare att dölja om någon limmning blivigt lite sned.
Sen brukar jag i största möjliga mån undvika att skruva och spika, i 9 fall av 10 så duger limmning och ev. pluggning eller kexning av något slag.

på detta vis så slipper man spackelarbetet i största möjliga mån, sen gillar jag att fräsa av kanterna, antingen avrundade eller med 45 graders vinkel.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:19:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tycker det är kul med anorlunda byggsätt, och där man tänkt "outside the box" i dubbla bemärkelser.
Jag har provat lite olika varianter, men den här var i vart fall mest jobb bakom



Först en fräsfixtur som förde skivorna i en lagom svängd båge.
Sedan en vecka i garaget med MDF på och i kroppen..



Efter betts och ca 20 lager klarlack, så tappade jag sugen. Undrar var dessa tog vägen sen ?

En känd Hifi-profil myntade en gång på 70-talet
"det sämsta man kan göra med 6 spånskivor är en högtalare"

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:31:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack för Er input.

quote:
Knepen är målbild, eftertanke(före),planering, noggrannhet...


Det låter ingenjörs-mässigt...."målbilden" är mer eller mindre
klar.......jag befinner mig i "eftertanks fasen" och söker "vidade
vyer".

Trådarna jag kollat på beskriver, i mina ögon mycket proffsiga
snickeri-arbeten. Jag lirar nog i "div V östera götaland", om Ni
förstår.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:59:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
quote:
Trådarna jag kollat på beskriver, i mina ögon mycket proffsiga
snickeri-arbeten. Jag lirar nog i "div V östera götaland", om Ni
förstår.


korgboll? jag lirar inte ens i din div

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/04/06 :  12:20:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Om du nöjer dig med "snygga" lådor så kan jag rekommendera mdf som stomme och plywood som finish. Mycket enklare än faner, men inte lika fin finish.


Nu förstår jag inte alls. Är det något fel på ytan hos BB-plyfa av den finaste ytkvaliteten, den som används till bl.a. köksinredningar och möbler och diverse andra produkter??? Inga blemmor där inte!

Edit: Glömde rekommendera att alla hörnkanter sågas 45 grader om det inte redan nämts. Då är det lättare om man pluggar/kexar så att skarven inte "drar iväg" när man skall sätta bitarna under press.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2011/04/06 12:23:43
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/06 :  16:32:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
quote:
Om du nöjer dig med "snygga" lådor så kan jag rekommendera mdf som stomme och plywood som finish. Mycket enklare än faner, men inte lika fin finish.

Nu förstår jag inte alls. Är det något fel på ytan hos BB-plyfa av den finaste ytkvaliteten, den som används till bl.a. köksinredningar och möbler och diverse andra produkter??? Inga blemmor där inte!


Jag monterade plywooden så att man kan se lamineringen i hörnen på lådan. Det kan säkert göras bättre om man är mer noggrann än vad jag var.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/06 :  18:51:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Som folk skriver - var noggrann! Hitta en firma som sågar dina skivor i MDF med "fispassning".
När du sätter samman kan du skruva dit pluttigrunker som styr upp bitarna så du inte får massa falser att slipa bort. Får du massa kanter som ska bort kan du köra ner dem med en pinnfräs med kullager.
Hål för högtalarement fräser du med fräsjigg. På Faktiskt.se finns ett par bra trådar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=388303
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=454579

Gör en radie på alla hörn (3-5 mm) eftersom det är lätt att de slås sönder vid flytt.
Putsa och grunda och putsa igen och kanske mer grund. Lägg på sprejspackel (eller heter det sprutspackel).

Ett sätt att komma från MDFens nackdelar (synliga skarvar)är att använda massivträ till baffeln och MDF till lådan och klä lådan i något fint material; jag har använt läder men sammet och andra tyger kan säkert gå hur fint som helst.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/06 :  19:02:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Först en fräsfixtur som förde skivorna i en lagom svängd båge.
Sedan en vecka i garaget med MDF på och i kroppen..

quote:
En känd Hifi-profil myntade en gång på 70-talet
"det sämsta man kan göra med 6 spånskivor är en högtalare"


Du måste i alla fall haft 44 st spånskivor.

Men "design" kostar! Arbete alltså!
Men det är väl det som "DIY:an" är riktigt bra på. Skulle man köpa
en liknande "design" över disk för man nog räkna med att betala
"lite extra".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/04/06 :  19:50:13  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Någon som vet av en träslöjdsförening eller något liknande i GBG? Behöver nån stans att kunna arbeta... :P
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/06 :  21:01:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag har skippat målningsobjekten. Det bara skiter sig om man inte låter virket torka i inomhusmiljö några månader annars får man de mest konstiga intorkningar eller sprickor. Håller just på med att slipa om mina "Droppar" som åkt på detta. Mitt nya bygge blir oljad stavlimmad bok. Skulle det skita sig lite kan man fuska lite med plastik trä i samma kulör. Hoppas dock att jag slipper detta

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/04/09 :  07:14:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Jag monterade plywooden så att man kan se lamineringen i hörnen på lådan. Det kan säkert göras bättre om man är mer noggrann än vad jag var.


Japp, det går att göra genom att göra baffeln något mindre och där istället limma på bitar av massiv björk längs kanterna istället, som sedan fräses ner till nivå med lådan.

J. Ullberg
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/04/09 :  08:37:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
quote:
En känd Hifi-profil myntade en gång på 70-talet
"det sämsta man kan göra med 6 spånskivor är en högtalare"


Du måste i alla fall haft 44 st spånskivor.



Totalt 88 "bananer" för bägge högtalarna
Måste vara RIKTIGT dåligt

Skall man bygga en traditionell låda (6 sidor) tycker jag man kan betala lite extra för att få hjälp att såga upp bitarna.
Man kan ju förbereda en "kap-ritning" och tänkt igenom i vilken tur-ordning bitarna skall kapas upp, för att det skall gå så smidigt som möjligt.
Gör man t.ex front, baksida, topp och botten i samma bredd. Och sedan låter sidorna fungera som lock, så kommer de första fyra bitarna ha exakt samma bredd, vilket förenklar kapningen.
Måttnoggrannheten på sidorna försvinner då också, eftersom ut-stick från dessa enkelt kan slipas bort, när lådan limmats klart.

För att få bra passning med sidolocken, mot "mellandelen" så kanske lite slipning är nödvändig.
En vanlig slipkloss funkar inte, utan slipklossen måste vara större än sidan den skall slipa.
När jag byggde mina HFLS-1 för många år sedan limmade jag slippapper på en 200 x 500mm mdf-skiva, med två rejäla handtag på baksidan.

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/04/09 08:56:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000