HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Twisted Pear Buffalo II och B22 hörlursstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/04/14 :  15:44:31  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Det här är ett bygge jag gjorde åt en kille i Finland.



Det är en Twisted Pear Buffalo II DAC inklämd mellan en AMB B22 balanserad hörlursförstärkare och PSUn till den. Tyvärr hamnade hålet för strömbrytaren snett på DACen för att det var firmafest på Front Panel Express. Ny panel kommer.




Det här är innanmätet på DACen. Buffalo II med IVY III I/V. Strömförsörjning, USB receiver och en SPDIF mux. Det finns förutom USB även två optiska och en elektrisk ingång. Det sitter en AMB e24/s24 krets för strömbrytaren här.




Strömförsörjningen för B22an. Två stycken S22or tillsammans med två Twisted Pear nätdelar för att mata volymkontrollen samt switchar och LEDar.




Förstärkaren innehåller förutom B22 korten även en Joshua Tree volymkontroll, en ingångsswitch och ett egendesignat kort för att växla mellan hörlurar, högtalare och preamp utgång.



Baksidan.



Edited by - MrMajestic on 2015/01/27 08:48:22

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2011/04/14 :  21:38:10  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Shit vilka snygga byggen...jag gillar de försänkta skruvarna till kontakterna, krympslangar, kabelstrumpa. Vilken ordning!!!

Jag köpte trafo till min buffalo32 från Twisted Pear men tyvärr brummar de lite. Vad jag kan se har du nåt kretskort med 2 trafo från Toroid. Kan du berätta vad detta är, var köpa, vilka spänningar?

Fronterna går ju inte av för hackor heller...har du fixat dessa (screentryck?) själv?

Nu vet man var ribban ska ligga, puhh.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/04/15 :  19:17:52  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Tackar :)

Kortet för transformatorerna har jag gjort själv. Toroiderna är köpta på Elfa, men numer kör jag med Amveco som inte finns i Sverige tyvärr. Till dom har jag också gjort kort för övrigt. Jag kanske har ett toroid kort kvar för Elfa transingarna om du behöver ett.

Frontpanelerna är köpta från Hifi2000. precis som lådorna, men all bearbetning som håltagning och gravyr är gjort hos Schaeffer i Tyskland.

Edited by - MrMajestic on 2011/04/15 22:01:48
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2011/04/15 :  21:12:56  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Ok, tack för tipsen och erbjudandet om trafokort.
Jag kommer behålla mina trafos så länge. Man hör dem bara när man är nära, så jag kan leva med detta :)

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/04/15 :  22:03:09  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Ah, jag trodde att det brummade i DACen, men du menar att dom fysiskt låter. Då kanske en DC trap kan funka annars. Finns på http://sjostromaudio.com/pages/hifi-projects/36-hifi-projects/109-dct02-the-dc-trap-high-end-style?start=5 Har dock inte provat själv.
Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2011/04/29 :  16:16:48  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Fantastiskt snyggt bygge!

En nyfiken fråga bara. Varför låter du inte Hifi2000 göra håltagning?

TeM
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2011/04/30 :  14:15:53  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Jäklar vilka snygga byggen!

Köper du frontpanelerna från Hifi2000 och skickar dem till Front Panel Express (Shaeffer)? Jag har funderingar på att beställa från FPE och sen lämna in dem här hemma för anodisering men om man kan skicka dit färdiga paneler kan det säkert bli billigare/smidigare.

Var köper man de snygga fötterna som du har under lådorna?

/Roger
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/05/01 :  00:46:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Snyggt värre.
Det enda jag skulle bytt ut är volymkontrollen som är av icke stegad typ
I övrigt så är det mycket roligt att titta på

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/05/01 :  00:47:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hoppsan verkar ev ha lite fel där på volymsidan

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/05/01 :  20:51:56  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:

Snyggt värre.
Det enda jag skulle bytt ut är volymkontrollen som är av icke stegad typ
I övrigt så är det mycket roligt att titta på


Jodå, den är stegad, fast med reläer. 128 steg av klickande härlighet :)
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/05/01 :  20:54:08  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:

Fantastiskt snyggt bygge!

En nyfiken fråga bara. Varför låter du inte Hifi2000 göra håltagning?


Tackar :)

Jag låter inte Hifi2000 göra håltagning för jag har hittills inte sett många exempel där dom inte har klantat sig. Språkbarriären verkar vara oöverstiglig i detta fall. Dessutom så gillar jag Schaeffers programvara som gör det hela mycket enklare.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2011/05/01 :  20:58:21  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Jäklar vilka snygga byggen!

Köper du frontpanelerna från Hifi2000 och skickar dem till Front Panel Express (Shaeffer)? Jag har funderingar på att beställa från FPE och sen lämna in dem här hemma för anodisering men om man kan skicka dit färdiga paneler kan det säkert bli billigare/smidigare.

Var köper man de snygga fötterna som du har under lådorna?

/Roger


Återigen tack :)

Japp, jag köper dom från Hifi2000 och skickar dom till Schaeffer. Hifi2000s egna paneler är helt enkelt snyggare än dom som Schaeffer gör. Schaeffers ser inte borstade ut, utan det blir nån slags tafflig matt slät yta som inte duger till en front. I silver går dom an, men inte i svart. Schaeffer kan göra allt möjligt annat kul, som t.ex. pulverlack om man så vill.

Fötterna är köpta på ebay i bulk, men ungefär samma finns hos http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000