HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Källarvinden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/08 :  19:39:13  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej och god afton!

Vi håller på att bygga en ny övervåning på "källarvinden" som skall få lite ljud i sig.
Den är byggd för att husera en restaurang och jag tar tillfället i akt att planera för att kunna visa film. Kul vore att kunna samlas i nån slags filmklubb en kväll i veckan eller nå't.

Ljudet skulle kunna bestå av ett par linjekällor inbyggda i sidorna av fönstren på ena gaveln och en center emellan.
Bak och sidohögtalare infällda i taket. Subbor vore bäst med ib framme i golvet men det går nog inte krögarinnan med på så det blir till att hitta en annan lösning.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2014/12/09 00:46:51

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/08 :  19:40:21  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bilder kommer när jag lagt barna...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/08 :  20:16:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Så här ser frontgaveln ut:

Man ser där två fönster skall sitta. De har storleken 1x1,5 m. På sidorna av dem är då ett par fack mellan reglarna i storleken B 5 dm, H ca 22 dm. Reglarna är 1,45 dm djupa men utåt hade jag tror det blir 19 mm fukttrög spånskiva (hade först tänkt en 18 mm björkplyfa men prisökningen är inte relevant här) så där försvinner ju lite djup men inåt tänkte jag lägga på en 70 mm regel. Så djupet blir väl cirka 1,96 dm. Volymen blir då ca 216 liter innan stag etc..

Edited by - Mathias på Öckerö on 2014/12/09 00:35:45
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/08 :  20:39:45  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag har ju sex halvmeterslånga Transmission Audio diskanter till frontarna och en Beyma TPL-150 som skulle kunna passa att fälla in i mitten. Som basar till frontarna och kanske även till centern finns det 24 st mds 8" av lägre kvalitet att börja med, men jag siktar på 8 st 8" till sidorna och kanske 4 st 6" att fälla in i väggen runt centerdiskanten.

Några som är intressanta är, speciellt med tanke på volymen:

https://www.supersonic.se/product.html/beyma-8p300fe?category_id=17

Och deras lillasyskon...

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1556 Posts

Posted - 2014/12/08 :  21:23:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hur häftigt är inte detta?

Kul att du delar med dig, jag ska följa med stort intresse!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/09 :  00:43:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kan det vara en god idé att ha en 18" i sluten låda i facken utanför de facken där frontarna är tänkt att sitta? Volymen lär väl räcka till men hur fungerar det med en så platt låda?

Iofs har ju Sunfire en väldigt platt subba i sitt sortiment...

http://www.sunfire.com/productdetail.asp?id=28

Om det skulle behövas kommer vi att ha en liten vind över köket och badrummet som är vid andra gaveln så där kan man ju komplettera med ett par till 18" i slutna lådor...

Edited by - Mathias på Öckerö on 2014/12/09 00:45:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/09 :  09:15:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tror det blir bra med 18" i närmsta facket utanför, mindre tidsfel. Här ska man väl inte sitta i nån exakt position utan utrymmet byggs som restaurang.

Kul att se hur det ser ut, du har ju pratat om det på telefon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2014/12/09 :  10:05:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Att bygga från början är det nog många som drömmer om, men det är inte många som har möjligheten. Det här blir intressant att följa!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2014/12/30 :  12:11:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Fett...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2015/02/07 :  19:23:13  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
6 halvmeter långa TA diskanter låter intressant. Det måste bli ett riktigt hifibygge. Eller ge mig dem.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000