HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 12" bredbandare Qts=1.33 i 512 L låda ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/05/29 :  20:42:56  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message  Reply
Hej!
Jag har fått tag i lite grejer gratis som jag skulle vilja bygga verkstadshögtalare av med så liten ansträngning som möjligt.

Jag har två Senon YD 1256 U bredbandare & två lådor a 512 liter av 19mm spånplatta. Problement är att jag skulle vilja förutsäga något sånär hur de kommer bete sig basmässigt. Har testat ett par Online kalkylatorer men de gillar inte värdena jag matar in ...

Nån som har lust att ge en hjälpande hand? Det enda jag egentligen vill veta är om det kommer funka "hyfsat" d.v.s om jag ska förvänta mig "nada" bas eller entons discobas deluxe. Tanken är att de ska väggmonteras...

Lite info:
Thiele-Small Parameter(Herstellerangaben)
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 8/6,9 Ohm
Resonanzfrequenz: 46 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 4,34/1,93/ 1,33
Äquivalenzvolumen(Vas): 99 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 550 cm²
Schwingspulenüberhang(Xmax): 1,5mm



Om detta inte verkar funka är jag öppen för andra förslag.

/Per

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2011/05/31 :  08:53:36  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
I en låda med den ungefärliga volymen 512 liter kan elementen arbeta i en Chebysheff konfiguration av typen C5. Denna ger dig en F-3dB omkring 31 Hz, lådan behöver vara avstämd till ca 36 Hz. Du behöver också ett första ordningens filter före högtalaren, en drossel eller kondensator, kommer inte ihåg vilken just nu.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2011/05/31 :  11:07:51  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Med "vanliga" element så har man ofta lådor mindre än Vas vilket innebär att resonansfrekvens och Q värde höjs av lådan. När lådan blir mycket större än Vas så närmar sig resonans och Q värdena Fr och Qt. Detta element med så högt Q värde kommer alltid att behöva dämpning. Med flödes resistans eller seriekondensator. Då Vas är så pass lågt så kommer Q värdet inte att ändras så mycket även om du halverar lådstorleken
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/31 :  11:19:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Såga upp två fina runda hål i väggen till förrådet bredvid och montera elementen där.
Det blir nästan oändlig baffel, det tror jag skulle funka ganska bra.
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/05/31 :  22:18:57  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message  Reply
Peter: Det där lät intressant. Nu var det så länge sen jag höll på med högtalarbyggen, så ursäkta i förväg för en massa dumma frågor jag kommer ställa. Som till exempel: chebysheff c5 är det sluten eller basreflex Hur mycket krångel är det att beräkna? & var hittar jag mer info? Googlade lite snabbt men tyckte inte jag hittade nåt matnyttigt...

Kan tänka mig att elementen får kämpa lite extra med underavstämd låda, men det kommer iaf inte spelas några disco-volymer. -Man måste ju kunna jobba oxå
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/05/31 :  22:25:07  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message  Reply
DrBoar: Är Qts så högt på mina element att det blir en ordentlig peak i basen oavsett hur stor lådan skulle vara? Vad var Fr & Qt? (Är minst sagt ringrostig på det här). Går det att göra en enkel beräkning var i frekvens peaken borde hamna?
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/05/31 :  22:28:11  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message  Reply
Mickel-Mackel: idén är bra men inte så bra för mig av två skäl: 1: väggarna består av korrugerad plåt. 2: Fastighetsägaren blir nog mindre nöjd om jag börjar såga i väggarna :)
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2011/06/01 :  09:07:43  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Du behöver montera elementet i lådan samt ta upp ett hål som har ytan 534 cm^2 (231 x 231 mm^2) så ska lådans materialtjocklek bli tämligen rätt för att Fb=36. Chebysheff C5 betyder att du har ett system som ger dig ett högpass filter enligt Chebysheff av 5:e ordningen. Alltså ett visst ripple eller vågighet i frekvenskurvan. I det här fallet omkring 1-2 dB. Elementet behöver inte arbeta särskillt hårt. Filtret kan du göra som en enkelt RC-länk ex.vis 47 uF i serie med elementet om jag räknat rätt.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/01 :  09:54:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Frall-Farfar, du måste komma ihåg att uppdatera oss sen med info om vald lösning och hur det låter.

Gärna en diy-bild-tråd.



Jag ska också givetvis fixa en garagestereo så småningom.
Just nu ligger det på lut lite färdiga prylar, Expert-högtalare (den serie som Olle Mirch designade åt Expertbutikerna)
En Reciever.
Denna uppsättning har levt i garaget en tid, men agerar just nu byggstereo istället.

Men jag har mycket skrot i gömmorna, så det blir eventuellt något mer hembyggt också.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/06/01 09:57:57
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2011/06/02 :  17:29:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

1,33 låter lite väl högt för det elementet med den magneten eller har dom gjort gapet stort för att kunna kasta in konerna i monteringen

Du skulle kunna limma på en magnet till på resp element för att få ner Qts.

Det kräver ju förstås att du kan mäta elementets ts parametrar före å efter montaget så att du kommer så nära önskat värde som det går.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/06/05 :  01:00:05  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message  Reply
Peter: Det där ser ju ut som en enkel match :). Ska gräva i "bra-o-ha-högen" efter kondigar. Sen blir det att gå lös med sticksåg i veckan.

Mickel-mackel: Det blir självklart bildtråd! :-). Kan hinta om att kulören på lådorna kommer vara halv-ovanlig ;-) & en garagestereo borde alla ha. :)

Imperial: Jo d är väldigt högt Qts & jag har iofs inte brytt mig i att fixa mätningar. Men elementen var väääääldigt billiga & det tycker jag ofta brukar innebära högt Qts...

Edited by - Frall-Farfar on 2011/06/05 01:02:25
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/06/15 :  15:41:13  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Om du ändå tänker testa lite ?!

Sätt elementet i en 100 cm bred och 100 cm hög Öppen Baffel byggd med 50 cm bred front och två 25 cm vingar. Lämplig höjd 80 cm i elementmitt. Så här simulerar detta:



Det behövs nog en förstärkning i diskanttoppen men annars borde det duga i verkstaden.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000