HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Intern kablage
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/02 :  10:04:03  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Hej!

Om man ska bygga ett litet slutsteg, vad rekommenderar ni för kablar att använda invändigt?
Ska man köra olika typer för signal och spänning eller kvittar det ?
Ska man ha skärmat kablage till signal och skall skärmen då anslutas till jorden i apparaten?

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/02 :  11:01:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag använder konsekvent röd kabel till plusmatning och svart till nolla. I förekomande fall använder jag blå kabel till minusmatning och (ofta) lila till glöden (till rören).
Från ingång till omkopplare/volymkontroll och i förekommande fall vidare till första förstärkarsteget använder jag skärmad kabel där skärmen ansluts till systemets (stjärn)jord.
Jag har börjat labba med att montera ingångsväljare/volympot i närheten av ingångarna och har jag då bara någon cm kör jag vanlig kabel (vit).
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/02 :  11:32:35  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Låter väll rimligt :]

Var köper man skärmad kabel billigt?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/02 :  23:41:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag köpte min hos lokala radiohandlaren.

Jag gillar PTFE-isolerad kabel men den är grisig att skala. Å andra sidan smälter inte isoleringen när man löder.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/03 :  06:47:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag fick tipset att köpa denna kabel till mitt förstegsbygge:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-459-91&toc=20158

Och det kommer jag nog att göra också, den verkar vettig tycker jag.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/03 :  09:21:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Opetic: Lite kostsam bara. Jag har köpt en del PTFE-tråd från BHIAB men jag blir alltid så knasig på AWG-storlekarna, där priserna ligger runt tian/metern.

Det finns en del (ibland jag) som när vi bygger våra rörbyggen "i luften" använder lackad koppartråd eftersom den liksom lägger/ställer sig där man placerat den = den "slirpar" inte runt som en plastad mångkardelig kopplingstråd gör.

Edited by - soundbrigade on 2011/06/03 09:22:56
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/03 :  18:50:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu var jag lite menande i mitt första svar. Det finns nästan lika många åsikter om internkablage som externkablage och jag ska inte ösa något bränsle på den diskussionen. Kan berätta att jag har ett par ryska slutsteg med Isodakablage som dessutom är "riktad".


Vad för slutsteg funderar du på?

Edited by - soundbrigade on 2011/06/03 18:52:07
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/03 :  19:08:26  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Jag bara grubblar lite, har inte några erfarenheter av att bygga något direkt mer än 1st. gainclone som typ funkar .. :]

Lackad koppartråd tycker jag verkar smidigt att jobba med, måste man putsa bort lacken innan man löder (Så inte lacken blandar sig i lodet) eller spelar det ingen roll ?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/06/10 :  16:17:27  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Har du rätt sorts lackad koppartråd kan du köra den genom en kula smält tenn på lödkolven för att skala änden på tråden, vilken som är rätt vet jag tyvärr inte.

Hjelm
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/10 :  16:52:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vill minnas att det var Resonans som körde med en brännare (sådan där turbo-cigarrettändare) på ställen som skulle "skalas" och sedan körde ner tråden i rödsprit.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/10 :  17:10:03  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Det läste jag också här någonstans på forumet när jag letade :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/06/12 :  14:23:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag har en liknande fråga som trådskaparen.

Någon som kan tipsa om en signalkabel för intern koppling.
Lite spec: Enkardelig koppar el silver. Två ledare. AWG 26-27-28? PTFE/Teflon klädda ledare. Skärm. Samt en diameter på kabeln så tunn som möjligt, 3mm?

Skall användas för att koppla lite känsliga IC-kretsar över kretskort.

Nån som har något hett tips?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/06/16 :  17:05:31  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Semirigid skulle jag använda.

Hjelm
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2011/06/17 :  20:16:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Den här skall vara bra, enligt initierade källor.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-908-15&toc=0

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000