HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 "Le Monstre" 15 W Klass A, Spelar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/11 :  11:14:53  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag har kommit över en sån här, ett tomt KRELL-cassie:





Det hade iofs varit trevligt om det urspungliga innanmätet varit kvar, men det är inte därför jag skaffat den...



Jag har en 160VA trafo med 2 x 12V, och 2st 47.000uF RIFA burkar liggandes här nånstans, så vad passar bättre än att bygga ett "Le Monstre" (topic) av Jean Hiraga, en clone då eftersom original trissorna är svåra att få tag på.
Batteridelen skippar jag, kommer den att behövas så får det bli då.

Väntar på posten...



/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2014/03/18 12:16:08

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/06/11 :  11:33:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Störtkul! I bilvärlden skulle man kunna kalla denna för "sleeper"! Eller nåt!
Ser med spänning fram emot fortsättningen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/06/11 :  18:05:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Häftigt med ett bildrepotage, lite klent med sådana just nu!

Men inte har du väl 12 X 2V?
misstänker att det är 2 X 12V du menar?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:54:37  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
mmmm, menar jag...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/06/12 :  10:12:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det går ju att seriekoppla lidningarna på den förste varianten så tankevurpan är ändå rätt .

quote:
Men inte har du väl 12 X 2V?
misstänker att det är 2 X 12V du menar?



När de hade ett byggreportage på Le Monster i en svensk tidning (80-talet) så var jag nära att bygga monstret men som vanligt så satte ekonomin en pinne i hjulet. Men idag skulle jag inte tveka på att leta rätt på "rätt" trissor och annat som är svårt att hitta trots att ekonomin är normal.

Jag kollade lite på nätet om Le Monster och fann att det fanns lite andra versioner som Jean Higara har konstruerat vilket gjorde att jag gick i spinn med en massa funderingar men det får stanna vid det.

Jag kommer att följa tråden då det är fortfarande en av de mest imponerande konstruktioner jag känner till, helt kompromisslöst med andra ord helt i min smak.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/12 :  12:06:06  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Jag kollade lite på nätet om Le Monster och fann att det fanns lite andra versioner som Jean Higara har konstruerat vilket gjorde att jag gick i spinn med en massa funderingar men det får stanna vid det.


Ursprungligen var det STAX som pressenterade idén, Hiraga ändrade bara lite i kretsen och vipps så var "Le Monstre" född...
Tidningen du refererar till var nog AV, det var iaf där jag läste om den, i slutet av 70-talet...och jag hade precis byggt mina första SENTEC 77:or...
Det här ska bli en 15W Klass A version.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/06/12 21:44:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/12 :  22:36:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
När de hade ett byggreportage på Le Monster i en svensk tidning (80-talet) så var jag nära att bygga monstret men som vanligt så satte ekonomin en pinne i hjulet.

Folket som sålde Hiragas prylar hade vett att ta betalt minns jag. Femton spänn för ett tantalmotstånd och detta var på 80-talet (1986). Fostexelementet de sålde till miniaudiofilen kostade väl en 800 spänn men när HiFi-kit började sälja det kostade det 300:- hos dem ...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/06/12 :  23:13:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Intressant då jag gillar det Stax har gjort tyvärr var priserna då det begav sig höga och de var inte var mans hifi. Man kanske skall bygga sig en 30W version så kan skryta med att det är en halv Stax .

quote:
Ursprungligen var det STAX som pressenterade idén, Hiraga ändrade bara lite i kretsen och vipps så var "Le Monstre" född...


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/15 :  15:56:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Femton spänn för ett tantalmotstånd och detta var på 80-talet (1986)


Jag köpte filmkondingar direkt från l#180;Audiophile, Frankrike och då var priserna, tack och lov, inte alls på den höga nivå som gossen i Hägersten ville ha.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/15 :  18:34:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här är originalschemat:


Och här är förstärkarkopplingen med alternativa trissor:



Jag slänger upp lite Hiraga-länkar för att ge lite bäckgraond informasjönn:

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-3.htm

http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Class-A-Amplifier/ - här finns alternativa transistorer!

http://www.solaris.no/electronics/pwramp.html
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/16 :  08:26:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nix, Magnus!
I orignalartikeln finns originalschemat.

http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/27/8WATTS/8WATTS.html

Här är övriga originalartiklar:

http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/29/8W/8W.html

http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/31/PARLE/PARLE.html

http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/36/MONSTRE/MONSTRE.html

Jag har Hiragas böcker "Initiation aux amplis ā tubes", "Les Haut-Parleurs" och "L'électronique" i bokhyllan. I den sistnämnda behandlas både Le Monstre och Class-A 20W samt ett flertal rörkonstruktioner. Dessutom finns nästan alla årgångar av l´Audiophile. Bra referensböcker! Om någon behöver ngt så kan jag ev. scanna av till självkostnadspris.

I stort sett alla l´Audiophile-artiklar finns här:

quote:
http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/ARTICLES.html


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/16 :  18:37:50  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tack för de länkarna Lars.

Chassiet kom idag, i delar...och det är SÅ JÄVLA FETT!
Det är inte begagnat, utan flong nytt, och fronten,(som är 15mm tjock) är inte i champagne kulör, utan nån sorts koppar...fräckt som faen.
Jag misstänker att det är ett chassie som ej kom i produktion hos KRELL, då jag inte kan hitta nå´t om den modellbeteckningen på nätet.

Jag skiter också i att tullen ville ha 451:- i tull & moms, det är värt varenda krona..

Trissorna och mönsterkort kom i förrgår...


/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/06/16 20:21:19
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8261 Posts

Posted - 2011/06/16 :  18:59:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Var det ebay du sa..?(Vill ha..)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/16 :  22:16:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Varifrån kommer korten, sa du?
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/17 :  02:03:05  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Varifrån kommer korten, sa du?

Det sa jag aldrig!
Men de kommer från Jim´s Audio, Tim Stanton.

Frågan är om trissorna är ESD känsliga, för jag kan inte hitta mitt armband, faen...'
Här är iaf kretsen:




/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/07/04 12:48:13
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/17 :  06:47:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lägg in ett koppargolv i rummet och anslut det till ett järnspett nerkört i den skeouåånska meouyllan och löd ihop delarna barfota ....
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/17 :  08:08:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Q3 och Q7 är FET-ar och troligen mer eller mindre ESD-känsliga.
Resten bör vara hyggligt robusta grejer.

Är det väldigt dyra transistorer eller svåra att få tag på skulle jag själv vara lite försiktig.

Tryck transistorbenen genom dubbla lager aluminiumfolie och sen tar du bort alu-folien med pincett
när allt runt transistorerna är färdiglött.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7524 Posts

Posted - 2011/06/17 :  08:28:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Q3 och Q7 är Jfetar och sådana ska vad jag förstår inte vara ESD-känsliga. Frivilligt att lita på mig på den punkten, dock...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/17 :  11:41:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om jag kollar schemat med alternativa trissor så är ju alla de bipolära trissorna av typer som inte anses speciellt känsliga.
Där skulle jag själv lödit på rätt obekymrat.
Man behöver ju inte utmana ödet så mycket som möjligt, utan t.ex. försöka löda allt klart på en gång utan vara upp och springa
och ladda upp sig då och då.
Så koka en kanna kaffe och bred några mackor att ha bredvid

Skämt åsido så är det ju inte många komponenter, det lär ju gå fort.

FETarna har jag ingen aning om, men fuling kan givetvis ha rätt, själv har jag verkligen noll koll.
Är dom dyra eller svåra att få tag på skulle jag nog själv köra med alu-folie eller en tunn koppartråd runt mellan benen eller
något sådant, som sen tas bort när kortet är klart.
Kanske en liten "tuss" av sådan där konduktiv skumplast mellan benen.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2011/06/17 :  13:35:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Oj vilket spännande bygge!

När det kommer till ESD;
Bäst att handha alla komponenter som ESD-känsliga.
En ESD-skada visar sig sällan direkt, utan efter en tid.
Eller så visar den sig som nersatt prestanda hos komponenten.
Därför vet man ofta inte att/om man har en ESD-skadad komponent, om den inte alltid hanterats som ESD-känslig.

När det häller ESD-armband, finns de som virar en blanktråd runt handleden och ansluter i jordutaget (eller i elementet)
Detta är inte bra, utan kan skapa än mer ESD-skador.
Jag jobbar lite med IPC-A-610 -standarden, vilken säger 1M Ohm +/- 10+% resistans mellan armband och jordanslutning.
Detta gäller då även för arbetsunderlägg, som armband.

Mvh
/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/06/17 13:43:44
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/17 :  20:50:57  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Hmmm, verkar vara en vettig tanke, Pix
Kan ju löda motståndet i stickproppen(när jag hittat ESD-armbandet).

Det finns en massiv stjärnpunkt som (0) på kortet, av detta antar jag att "jord" på in- & utgång ska vara flytande och isolerad från chassiet.
I Hiragas ursprungliga layout går nollpunkten till jord, där han körde med två bilbatteri på vardera 45AH med noll till jord.
Och på den senare transformatorkopplingens primärsida finns ingen jord på ingången.

Jordade uttag fanns tydligen inte i Frankrike då...?!

Känns lite modigt att köra med ett ojordat chassie som har över 1F i kondensatorbanken...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/06/17 21:39:33
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/18 :  11:25:37  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag hittade ett järn på hyllan som är till ett annat projekt, den har:
2x12,6V @ 4A och 2x6,3V @4A.

Kan man seriekoppla sekundärerna och få 18,9V @ 8A => 18,9x1,41=ca 27 Volt 150VA ?

Jag behöver 22V enligt schemat...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/19 :  09:53:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Seriekoppla ska fungera utmärkt. Men du ökar bara spänningen inte strömmen. Så du kan ta ut 4A.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/19 :  14:35:34  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Just så ja, det blir 4A per rail...
Men jag har hittat en annan till ett tripath steg.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/06/19 14:39:22
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/07/04 :  12:47:19  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det blev en 400VA trafo på 2x20V från Antek, den här:
https://www.antekinc.com/details.php?p=699

77USD med stålkåpa +frakt på 88USD = 165USD, usch...

Sen ta ner de 28V från nätdelen till 22V via C-R-C.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/07/05 00:21:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7524 Posts

Posted - 2011/07/05 :  02:53:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är trafon redan beställd? För +-22V borde 2x18VAC och CLC-filtrering vara lagom. Personligen väljer jag alltid L framför R i nätdelar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000