HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 THAM15 vs. THAM15 MKII - showdown in stenungsund
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/17 :  19:20:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply

ovanstående bygge och foto av SlaitH (Patrik)





Platsen - en handbollshall i Stenungsund
Syftet - att spela högt
Resultatet - lyckat ! :)

Patrik (aka. SlaitH) är alltså först i världen med bygget av THAM15 MKII, och givetvis var vi ju sugna på att undersöka om MKII'an verkligen var den förbättring över orginalet som konstruktören hade tänkt sig, och undersökningen gav resultat.

stay tuned :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/17 :  19:22:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Spännande!!!!!

Mer mer mer!!!
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/17 :  19:50:18  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mycket spännande! Alltid varit sugen att kopiera ditt TH, blir inte mindre nu!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/17 :  20:01:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hade viljat vara där
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/17 :  22:00:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Najs!

PS. HK "PA"t ser lite malplacerat ut =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/01/17 :  22:28:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
mer mer mer

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/18 :  07:19:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Säger ni det så... :) då fortsätter vi väl en bit till :)

Vad vi försökte ta reda på var alltså huvida de reflektorer som föreslagits och nu alltså även byggts, inne i horngången horngången, medförde någon form av förbättring, idén att sätta reflektorerna där de är kommer ursprungligen från australien.

Tanken med dessa reflektorer var att undertrycka en dipp som uppstår vid 175-180Hz, en del tycker att detta är ett smått fånigt tilltag då detta "problem" ändå ligger utanför arbetsområdet och således inte behöver lösas, men jag tycker nog annorlunda.

MKII är en förbättring, mätmässigt, upplevelsemässigt var vi båda överens om att denna dipp inte är något som man direkt slås av i verkligheten, delar man under 170Hz är den inte ens med i återgivningen, jag vill dock gärna se en jämnare respons en bit högre upp i registret för att medge delning till ett toppsystem baserat på 8-10".

Vi har mätdata, jag behöver bara ta hem ett program för att få fram graferna, Patrik använde ett freeware program som han fått via hometheatershack, när jag väl fått hem det ska jag gå igenom mätningarna och presentera dem här, jag är själv mkt nyfiken även om jag snabbt tagit del av det på plats.

SlaitH in action :


Dippen finns kvar, tyvärr, men den har minskat i djup med ca 10dB, mer om detta när vi ser mätningarna.

Det verkade även som om det element som Patrik valt att bestycka sina lådor med fungerar bättre, en rent spontan refelktion från min sida.

Patriks fina byggen granskas :


Det återstår dock att försöka lista ut vad som beror på MKII ändringarna och vad som beror på elementet, även detta ska vi behandla mer när vi ser graferna (nu har jag lovat rätt mkt, ingen press eller... :)

Som en parantes kan nämnas att det inom 24h från det att jag lade ut bilderna från övningen med MKII kom det ytterliggare ett förslag på medecin, redan kallad MKIII :


Men nu var det inte det som skulle behandlas, det ovanstående är ett sidospår som även det ska undersökas, men det ligger längre fram i tiden och inte någon annan någon annanstans tar tag i det, jag har försökt vara tydlig med att min konstruktion är öppen för alla att (försöka:) förbättra, det ända jag begär är att man delger ändringarna och resutlaten öppet.

Mer inom kort.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/18 :  10:48:12  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hoppas du tog chansen och mätte från 10m och 28,3V.

Du får gärna posta eller skicka mätfilen om du har möjlighet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2011/01/18 :  15:23:09  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Nä vi fick tyvärr aldrig gjort det, och de mätningarna som finns är inte kalibrerade eller körde vid något specifikt volttal.
Utan det är rena mätnigar för att se hur de beter sig i registret.

Men jag ska till hallen med grejerna om ett tag igen, då kan jag göra några mätningar vid 100w och 10meter.
Tror min multimeter tar RMS växelspänning.

Undrar hur hallen kommer att påverka mätningen, det är en fruktansvärd efterklang i hallen.
Men det är inte så jättemycket resonanser, och de som finns borde hamna rejält långt ner i frekvens.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/18 :  15:39:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag känner mig skeptisk mot den första vinklade biten i förslag till MK3.
Annars är allt mycket intressant. Skriv mer mer mer!!!

J.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/18 :  16:14:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Jag känner mig skeptisk mot den första vinklade biten i förslag till MK3.


Mina funderingar på samma tema är att man kan få en ökad assymetrisk belastning, samt att det kan vara för små avstånd för att göra någon påtaglig skillnad i refelktionen av vågen, kanske, men det vore mkt intressant att prova det stegvis.

SlaitH har redan börjat fundera på hur man skulle kunna "MKIII modda" en orginal eller MKII låda utan större kirurgiska ingrepp, en form av "uppgraderings kit" bestående av 4st mindre reflektorer som monteras in via cutouten, mkt finurligt och det borde faktiskt kunna göras.

Jag börjar i och med detta få en ökad förståelse för hur denna konstruktion fungerar, och framför allt hur den låter på lite nivå, även om vi inte tangerade några gränser på något vis så måste jag nog sträcka lite på mig och säga att de presterar mkt bra för sin storlek.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/19 :  06:37:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ibland har man tur, mitt internetabonemang som jag tog över erfter den förre residenten under hans uppsägningsperiod, löpte ut igår, jag har alltås inget internet hemma på upp till 2 veckor, därmed kommer mina inlägg att vara få och inga bilder kommer läggas upp av mig under denna period, sorry... dumt antangende av mig att det skulle löpa månaden ut.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:50:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag tänker mig att det blir en strypning av andra reflektorn på bilden.. Om du mäter öppningsarean mitt för reflektorn så ser du att den blir mindre mitt för och större både innan och efter.. detta borde kunna ha en påverkan i frekvensgången...Skulle kanske gå att simulera ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2011/01/20 :  14:30:57  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Det var det som togs med i beräkningen när jag byggde MKII alla 45gradare är så stora så att de inte stryper horngången någonting.

Det som jag tänkte testa så småningom är att sätta en 45:a i första kröken, huruvida det snedbelastar elementet eller inte vet jag inte.
Sedan så kanske det inte behöver vara exakt 45grader, utan något brantare så att säga.
Bara man bryter den stående vågen uppåt i horngången, antar jag.

Det kanske räcker att sätta i en kluven 45x45mm eller något sådant.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:46:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
SlaitH, denna tråd är på sätt och vis egentligen mer din än min, det är ju du som byggt och testat, så om du vill/har tid lägga upp lite bilder i min frånvaro så kör hårt.

Jag fliker bara in denna som hastigast (slängde ihop den på en kafferast) det finns mer beskrivet om det på :
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/175658-tham15-compact-15-tapped-horn-3.html


Det känns ibland lite överspännt det här med "MK hit och dit", men det föll sig så och nu är det lite sent att backa, ursäkta detta lite OT liknande inlägget.

Tillbaka till SlaitH's finfina MKII'or :) (sorry)

Ett par intryck från min sida, SlitH's lådor upplevde jag hade mer fart och attack än orginalen, jag vill nog påstå att de är väl i klass med det jag tidigare bekantat mig med i form av konventionella frontladdade horn, en jämförelse med THL818 (Turbosound) hade varit intressant, jag tror dock att slaith's lådor har mer djup i det fallet.

Det som var lite av en uppenbarelse var tillfället när slaith drog igång messuhga (hur det nu stavas...) med lite dubbelstampad baskagge i högt tempo, det knackade till duktigt i kroppen vid smattret av anslagen, hans lådor hängde verkligen med där, sådan "snabbhet" eller attack har jag inte upplevt från dessa lådor tidigare, klart kul, och detta var om jag minns rätt vid tangerad klippnivå.

Likaså drar jag mig till minnes ett intro med lite djupare bas då vi då hajjade till över att de trotts simuleringarna (och mätningarna) verkade kunna återge hyffsad djupbas också, jag är medveten om att detta är upplevelsemässigt och inte vetenskapligt baserat, men jag skanade inte något djup i basen.

På det hela taget, med tanke på sin ringa storlek och bestyckning presterade de imponernade bra, och med lite mer effekt och mindre efterklang i lokalen hade jag nog haft ett leende på läpparna än idag :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2011/01/21 :  17:39:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
15" + TH + Meshuggah, äntligen börjar det bli lite action här på forumet!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/21 :  19:00:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Är det TH man ska satsa på om man gillar Meshuggah? måste verkligen kolla in TH med andra ord! :D

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2011/01/22 :  01:44:55  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
quote:
Är det TH man ska satsa på om man gillar Meshuggah? måste verkligen kolla in TH med andra ord! :D


Utan tvekan....
Allt annat är en skymf mot Meshuggah...

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/22 :  11:39:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har aldrig hört någon annan subb som kan återge det hårda "knacket" i dubbelkaggar med sån renhet, slagkraft och väl utmejslad definition, som bra, ej för djupt avstämda, THar. Fullstora horn kanske gör det ännu bättre, men jag orkar inte med allt för många m3 baslådor.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/22 :  14:02:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Lyssnar nästan enbart på Metal, kanske får prova på TH istället för OB i nästa projekt.
Fungerar det med 18dB/okt filter? eller m a o substeg?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/22 :  15:38:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vet inte om du nämnt vilket element det är. Men gissar på 15PLB76?

Jag gillar verkligen grillen på dessa horn. Får nästan göra något liknande själv.

18dB/oct för högpass kan fungera. Är ganska ovanligt för programmaterial att ställa till det på normala nivåer.
För lågpass skulle jag vilja ha minst 24dB. Men det är klart, pillar man lite går det nog att få till. Beror ju också på vad man delar mot upptill.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/22 :  18:25:23  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hade tänkt mig att TH skulle ta området upp till ca 80Hz. Då borde 18dB/okt fungera, kan dela lägre också eftersom FR går ner till ca 70Hz...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2011/01/22 :  18:58:19  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Det elementet som jag har i mina MKII är 15PS76, betydligt billigare än storebror och ger i princip samma frekvensgång.

Grillen gjorde jag av rostfritt rör som jag försänkte M6 muttar i och sen hårdlödde dem med silverlod.
Polering i svarven och finkapning på plats i lådan, dessa sitter med försänkta insex från utsidan.
Det syns ganska bra på bilden där halva mitt ansikte är med också.

Tanken var att det skulle skydda mot fötter, flaskor och annat som kan tänkas gå till attack när man är ute med grejerna.

Meshuggah - Bleed funkar riktigt bra faktiskt, dock så är det inte så himla subbig bas.
In flames - Mirror#180;s truth har riktigt bra baskaggar, och har man lite för dåligt gruplöptid i sitt system så låter det som en gröt. Men har man hyfasde doningar så ska man i princip höra varje anslag för sig.

Ska man inte köra längre än upp till 80Hz så lär det duga gott med 18dB/okt, jag kör mina upp till ca 170Hz 24dB/okt och det funkar bra, skulle vilja köra brantare delning men mitt filter tillåter inte det.
Nytt kommer att inhandlas om ett litet tag.

Jag kör det så högt för att få med kicken i subbarna, helt enkelt avlasta topparna så mycket det går.

När vi gjorde vårat test så kunde vi tyvärr inte blåsa ur basarna ordentligt, pga att mitt steg helt enkelt inte klarade att krama ur sig mer än 650Watt per kanal.
325 per element är för lite, jag ska göra ett test med en låda och bryggat steg. Då borde jag iallafall kunna maxa ur en av lådorna, med lite mätningar på utgången på steget så går det ju att räkna fram ungefär hur många watt det handlar om.
Så småningom är det nog dags att köpa ett bättre där också, men det kommer ännu längre fram.
Plus kanske några baslådor till, 2 eller 4 kanske?
Det blir ganska lagom att ge det kommande steget 2,66ohm, då borde jag få ca 2KW att dela över 3lådor per kanal.
Det ska nog räcka till för att få lådorna att sträcka ut ordentligt.

Får se vad Anders kommer fram till på sitt håll kring de olika MK varianterna, jag ska se till att kapa några bitar och prova en variant av MKIII utan den främre delen, och kanske inte 45 grader utan närmare 30 eller så för att inte krympa horngången för mycket.
Det borde gå att sätta fast dessa bitar lite provisoriskt för att göra några mätningar, vet inte riktigt med vad bara.
Pyttelite lim kanske? Så man kan bryta bort dem lätt ifall det inte gör så stor skillnad.

För övrigt kan jag helt rekommendera att bygga dessa lådorna, de spelar riktigt bra. Djup är heller inget som saknas, vilket man lätt skulle kunna tolka från simuleringen.

Men man måste vara beredd att ge dem lite kraft, då kommer de verkligen till sin rätt.
Fast å andra sidan så funkar det kanon för Anders med hans små LAB steg, och de spelade vverkligen bra i den stora hallen.
Men det märktes ändå skillnad när vi gav dem lite mera kraft.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/22 :  20:07:53  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hmm, bilden i B&Cs PDF är i så fall fel då bilden visar en magnet som är större för 15PS76 än på din bild. Oh well.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2011/01/22 :  23:35:11  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Jo det är sant ...men jag kan garantera att det är 15PS76, de har väl tagit i lite med magneten på bilden för det ska se bättre ut antar jag.

Jag har 15PLB76 i topparna och den magneten är ännu mindre, plus att centrumkonen är mindre också.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/23 :  16:12:23  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
quote:
Meshuggah - Bleed funkar riktigt bra faktiskt, dock så är det inte så himla subbig bas.
In flames - Mirror#180;s truth har riktigt bra baskaggar, och har man lite för dåligt gruplöptid i sitt system så låter det som en gröt. Men har man hyfasde doningar så ska man i princip höra varje anslag för sig.

Ska man inte köra längre än upp till 80Hz så lär det duga gott med 18dB/okt, jag kör mina upp till ca 170Hz 24dB/okt och det funkar bra, skulle vilja köra brantare delning men mitt filter tillåter inte det.
Nytt kommer att inhandlas om ett litet tag.

Jag kör det så högt för att få med kicken i subbarna, helt enkelt avlasta topparna så mycket det går.


Det fungerar alltså så pass högt upp i frekvens, verkar annars som många TH brukar ha en rejäl dipp vid 180-200Hz. Man får kanske dela vid 100Hz och 18dB/okt istället för att vidbehålla slagkraften i kaggarna. 15" är dock lite förstort för mig, 10"s version bör vara mer passande.
Finns det någon bra, beprovad 10" TH att kopiera?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000