HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Slutstegsbygge på gång, av knappt amatör.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2014/04/03 :  21:45:04  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Gokväll forumister !

Funderar på att testa att bygga mig ett slutsteg till mina B&W CDM1.

Har kollat en del trådar med Gainclone t.ex.
Har kollat chipamp och lite andra sidor också, men vore tacksam för lite input om vad man ska välja.

Frågan är vad rekommenderar panelen att man ska bygga, detta blir mitt första elektronikbygge, så tips emottages mer än gärna på vad som kan vara lagom till högtalarna. Men det får inte vara för komplicerat då jag inte är speciellt kunnig....
Känns som att högtalarna inte skulle må dåligt av lite mer effekt än de får idag.

Lirar idag med en NAD Viso 2, men dvd:n har gett upp och tanken är att ersätta den med en Sonos eller Bluenode och egenbyggt slutsteg, gärna med en triggerstart på steget, om det inte är för svårt att göra ????

Tips på inköpsställe är också välkommet !

Tack på förhand !

/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2014/04/04 :  09:26:49  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Jag lyckades knåpa ihop en gainclone utan att kunna något egentligen.

Tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88393

Mitt kit köpte jag på www.chipamp.com

Liknande finns på: www.audiosector.com

Lycka till! //Johan
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2014/04/04 :  20:31:53  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tack för input Geografiska och grattis till ett snyggt och fungerade bygge!!

Tror dock att jag skulle vilja nåt med lite mer effekt, därav att jag ställde frågan till denna kunniga panel.

Satt och kollade lite på ebay igårkväll och hittade nåt som skulle kunna ge 150 watt byggt av LM3886 tror jag det var, nån som har erfarenhet av det steget?
Känns lite osäkert att handla därifrån dock, när man inte har så stor erfarenhet av kvalitén på ingående komponenter, kopior osv...

/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/04/04 :  20:58:05  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hypex kanske, eller är det för enkelt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2014/04/04 :  21:15:59  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Enkelt är ju inte fel men det ska ju vara lite utmaning

Sitter å kollar ebay, nån som kan tipsa om nåt kit som ser bra och prisvärt ut?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/08 :  00:16:36  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tja, annars har ILP steg från 20 till 240 Watt!!!

http://www.ilpelectronics.com/amplifiers/audio.asp

Sanyo STK finns ju också..lite mer grejor runtomkring...men låter inget vidare...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2014/04/08 00:23:56
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/04/08 :  07:18:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
P-A har ju ett kit:
http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/119-pa03-pavel-dudek-s-deluxe-gainclone#.U0OGGfmSxLe

Två sånna så har du 2x120W iaf. Dock får du spåra upp komponenter själv vilket kanske är lite bökigt.

Alternativt är att du söker själv efter BPA150 eller BPA300. De är kopplingar med flera lm3886 i bryggat/parallellt för att få lite mera effekt.

Tänk också på att lm4780=2x lm3886 i ett

Finns ju även Klass D, tex Tripath från 41Hz. Då får du allt i en påse och kan bara sitta och löda och skruva

Edited by - Lovan on 2014/04/08 07:20:06
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2014/04/09 :  13:06:23  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tackar för tipsen!!

41hz har ett kit Amp 15-nånting...
Ska ge 150 w i 4ohm. Det verkar lagom för min del.
Bygger på Tripath, nån som har erfarenhet av detta kit eller liknande?
Hur mycket kan man förvänta sig av ett sånt här kit?
Hur bra är det?

Lirar på en NAD Viso 2 idag. Kommer jag uppleva en uppgradering, tror ni?

Tack på forehand!

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2014/04/09 17:20:59
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/04/10 :  19:06:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tyvärr inte så mycket erfarenheter kring klass D men ewn sökning ger nog många trådar på forumet
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2014/04/12 :  11:49:26  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
Jag byggde ett hypex slutsteg, mitt första elektronikbygge och tyckte de va lagom lätt/svårt som första. Kolla in byggtråd här för lite inspiration: http://www.minhembio.com/HENRIQ91/341585/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000