HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone av en elektronik-analfabet FELSÖKNING
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/16 :  08:34:00  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Mitt första inlägg någonsin(och långt blev det tydligen också). Har med glädje läst ett tag på forumet och insett vad mycket coola saker man kan göra. Jag har läst många av bildtrådarna med behållning trots att jag nästan inte fattat någonting av vad ni håller på med.

Jag vill ju också bygga egna ljudapparater. Men med tanke på att jag aldrig läst någon ellära och inte har hållit en lödkolv sedan tekniken på högstadiet (ca 25 år sedan) finns vissa luckor

Det började med att jag bestämde mig för gainclone som start. Ett kit och enklast möjliga konstruktion. På vägen har det växt lite och blivit krångligare eftersom jag har svårt att göra något lagom och enkelt. Ni får se framöver vad jag menar.

Kommer behöva hjälp med vissa saker och jag hoppas någon vänlig själ kommer att titta in här och kanske ge lite tips på vägen.

Eftersom det är en bildtråd så kommer sådana också såklart framöver.

Edited by - Geografica on 2013/10/12 22:12:19

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/16 :  09:02:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul, det ska bli roligt att se. Gainklon är ett bra projekt att börja med!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/11/16 :  10:57:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hur simpla och nybörjaraktiga gainclone än är så är det alltid lika roligt att se resultat och bildreportage!

Sen finns det ju mera avancerade gainclone lösningar också!
Och vill man vidareutveckla med ytterligare elektronik före och efter i signalkedjan så är ju möjligheterna oändliga!

Ös på med bilder, frågor och funderingar så ska du se att detta kommer att gå som en dans :-)

Edit: Välkommen hit föresten!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/11/16 10:58:52
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/16 :  13:32:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Geografica - Välkommen till forumet, coolt nick du valt

Jag håller också på att bygga en GC, trots mina mikroskopiska kunskaper inom elektronik.
quote:
På vägen har det växt lite och blivit krångligare eftersom jag har svårt att göra något lagom och enkelt. Ni får se framöver vad jag menar.
Det där låter spännande!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/11/16 :  15:22:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här är ett bra ställe att börja tycker jag.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66628&whichpage=1

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/11/17 :  09:25:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
(harkel) Just nu är bilderna i länken på vift. Men jag hoppas att det snart är avhjälpt.

Ser fram emot att kika på ditt alster, Geografica. Mer Gainclones åt folket!


edit: Nu är bilderna tillbaka!

Edited by - rannagarden on 2012/11/17 15:19:00
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/17 :  10:11:24  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Vore grymt hyggligt om du kunde få in bilderna Rannagarden. Har varit sugen länge på att bygga, och din tråd verkar ju vara en liten instruktionsbok !

Är också helt novis vad det gäller elektronik, men det ska väl inte komma ivägen för "mer Gainclone åt folket"

Ska försöka få ihop en shoppinglista i helgen, hoppas jag

Ser fram emot din tråd Geo !


/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/17 :  14:07:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åhå, en snubbe till som man få över till Maxwells Eletroniska Kyrka av Slappaste Dagars Veliga.
Elektronik är kul och kopplat till (väl)ljud är det kul i kvadrat.

Kolla sedan runt och spana efter lite udda byggsatser på nätet för att komplettera din Gainclone. Ett försteg med fjärr vole väl häftigt?!
Försteg i byggsats
Chassi till detsamma
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/18 :  21:38:54  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Har inte lyckats få kontakt med bildservern ännu så ni får hålla till godo med lite reflektioner.

- Tydligen är jag darrhänt.
- Billig lödkolv behöver inte fungera så bra.
- Trots att den inte var bra blev den varm och det luktar illa när man bränner hår/hud från underarmen.
- Köpte ny med reglerbar temperatur. Bättre lödkolv verkar fungera bättre.
- Jag tyckte det var svårt att få till lödningen på "snap-in"- kondensatorerna.
- Borde inte lött fast kondensatorerna innan dioderna på likriktaren. Mycket svårt att få dit dioderna då.
- Jag behöver god tid på mig.
- Skriver väldigt ofta "gainclone" i googles sökfält..
- Nervositeten när jag kopplade in strömmen för första gången var stor.
- Viss stolthet inträdde då dioden lyste.

På återseende.

Ska kanske prova ena kanalen imorgon med en högtalare.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/18 :  22:06:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man brukar, när man löder in komponenter löda de komponenter som bäst tål värme först och avsluta med halvledarna som är mer värmekänsliga.
Fast man kan ju också välja att löda in "platta" komponenter (dioder, motstånd) först och sedan ta de "klumpigaste" (stora elektrolyter) sist, just för att förenkla lödandet.
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/19 :  20:17:56  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Någon som vet hur man kommer åt bildservern från en mac som kör osx lion? Har prövat från den inbyggda ftp-klienten och filezilla. Ingen brandvägg på på varken router eller i datorn. Det är ju en bildtråd...
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2012/11/19 :  21:05:41  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Öppna konto på ex photobucket.com. Ladda upp bilder och sedan kopiera bildlänken.

Been there done that.
Vänta bara tills lödspetsen ramlar av och landar i knäet. ;)
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/19 :  21:10:31  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Prövar via photobucket istället. Här kommer några bilder.

Första billiga lödkolven och ett känt kit.


Lite kompononter färdiga.


Inte så duktig att löda...


Det lyser


Köpte billiga Velleman trafos 2 st för 350 spänn (utgående modell)


Fick fyra (två av varje) små lådor av en kompis. Måste ha strömförsörjningen separat då. Verkar krångligt. Dessutom inte så snygga. Vet inte hur jag ska göra. Vill egentligen ha något i trä men jag minns från träslöjden att jag bara gjorde sneda, fula och till sist ofullbordade projekt. Kanske träfrontar? Hmm...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/19 :  21:36:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gör träsidor.
Sådan typ av lödkolv har jag också haft.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/11/19 :  22:38:17  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det ser bra ut!
Jag har sett många kommersiella lödningar som är sämre!
Själv har jag två lödkolvar i från Clas Ohlsson, en 25W och en 40W har jag för mig...
Kostar inte många kronor, men med rätt känsla så löder man proffs lödningar även med dessa, allt beror på vem som håller i dem, övning ger färdighet

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/19 :  22:47:49  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Har redan köpt en ny. Inte särskilt dyr men ställbar. Kändes bättre när jag prövade den igår. Jag tror att det sämsta med den på bilden är spetsen. Det kändes som den tappade värmeledningsförmågan efter ett litet tag. Den slutade smälta tennet längst ute på spetsen. Gick inte att löda med.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/19 :  22:57:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag köpte mest på skoj en reglerbar penna på ecotec-online och blev himla överraskad. Hur suverän som helst. Inte helt sned på att göra större lödjobb och jag lyckades löda in en SMD-kapsel tom.

Om ditt projekt. Det är inte helt fel att ha separata burkar för amp och psu, men givetvis är det bekvämare med en låda för allt.
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/21 :  19:10:11  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Hej igen! Har ännu inte provspelat. Vågar man testa utan att ha satt chippet på en kylfläns?

Eftersom jag måste krångla till det ytterligare har jag bestämt mig för att köra separat låda för strömförsörjning. Dessutom har jag börjat löda två såna här.



Med nya lödstationen gick det ganska bra faktiskt. Trots att det var smått. Ni kan nog ana vad det ska vara till. Får se om jag får ihop det med de små lådorna jag har nu. Kanske måste tänka om.



Jag förstår inte att min fru tycker att jag har hobby så det räcker. Här står DIY Jullager och kall-lagras och IPA på fat.

Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/23 :  18:30:01  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Mäter ungefär 100 mv på högtalarutgångarna på min första test kanal. Är inte det lite högt? Bör jag dubbelkolla något innan man testar med högtalare? Vad ska jag i så fall först kolla på?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/23 :  20:23:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Spela inte utan kylfläns. Den behövs.

100 mV, är det utan något anslutet på utgången? I så fall sjunker det drastiskt när högtalaren ansluts.
100 mV är inte farligt för högtalaren, men anslut lämpligen ett billigt element för test.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/25 :  07:54:45  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Den spelar! Ja första kanalen i alla fall. Blev lite exalterad och kopplade snabbt in andra kanalen för test. Det small i chippet när jag kopplade på strömmen och kom en fin rökpuff. Hade kopplat fel naturligtvis och kontrollerade inte så noga innan strömmen slogs på.

Som tur är har jag bara 10 minuter till ELFA och de har ju lördagsöppet.Fick tag på ett nytt chip så nu spelar även den andra kanalen.

MUSIK!




Avancerat försteg vid test.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/25 :  09:17:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Därmed har du visat på vitsen och nödvändigheten av att dubbel- och trippelkolla ALLT innan du slår på spänningen.
Vi är många som är hur angelägna som helst att se våra alster gå upp i rö ... våra alster gå igång och släppa igenom massa ljudsignaler. Ibland straffar det sig att vara för ivrig.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/11/25 :  09:28:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det är en härlig känsla när det kommer ljud ut högtalarna. Grattis!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2012/11/25 :  16:31:33  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
quote:
nödvändigheten av att dubbel- och trippelkolla ALLT innan du slår på spänningen.


Jag hade sagt till mig själv att göra just det men entusiasmen tog över...

quote:
Det är en härlig känsla när det kommer ljud ut högtalarna. Grattis!


Japp. Tack för det.

Lite orolig att jag misshandlade kortet lite då det var riktigt svårt att löda bort chippet. Men det fungerade ju.

Ska försöka få in det i lådor också. Inser att jag inte är så välförsedd med verktyg. Tur att det går att tälja i tunn aluminium.

En fråga. Köpte strömbrytare bara för att de var billiga när jag beställde annat. De är 2-poliga och har fyra stift. De benämns 1, 2 1a och 2a. Jag tolkar det som att jag ska koppla in 1 och 2 från nätbrunn och sedan koppla vidare 1a och 2a till trafon. Kan det stämma? Säkringen är inbyggd i nätbrunnen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/11/25 :  16:34:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kolla om inte HF-folk som har tillgång till "lådmaterial" eller verktyg/maskiner bor i närheten. En läcker gräddtårta kan ju vara en lagom muta för ett fint chassi.
Jag är i alla fall självförsörjande på plåt, plåtsax och plåtbockmaskin.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/11/26 :  18:07:59  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Kolla även på ip programmet, om du har ett gymnasium i närheten. "betalningen" är den samma som Soundbrigade föreslog.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000