HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mini lådor med Monacor (Mätningar)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/06 :  17:49:27  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Då var det dax att fixa till något igen och denna gången är det inte till mig utan till min mor. Hon har precis flyttat till ny lägenhet och i ett av rummen finns där en liten skiljevägg som inte går ändan upp till taket och där ville hon ha ett par små högtalare ståendes istället för sina stora klumpar som hon har nu.


Går inte att börja med någonting utan lite skivor.


Ett par små basrör. 29mm i diameter.


Och dom små bredbandarna som ska sitta i lådorna.








Små söta saker.


Då var det bara att sätta igång.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/11/15 16:30:51

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2013/11/06 :  18:07:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Varför sitter det en växelspaksknopp i högtalaren?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/06 :  18:19:44  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hahahaha. "växelspaksknoppen" är till för att förbättra frekvensgången off axis vad jag har hört. Jag ska mäta upp elementen sen och visa vad den knoppen gör. Jag har även ett par Monacor SPX-30M som är identiskt med 32M men har en vanlig dammkåpa istället för en fasplugg. Ska mäta båda elementen off axis så ni ska få se hur kurvorna ser ut mellan elementen.

Musik är livet
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/06 :  18:29:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Snäppet mindre än QW-1 lådorna va ?
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/06 :  18:41:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tror det får plats 50 sådana här små lådor i en QW-1. En låda kommer vara på 4 liter. Dom jag ska själv ha sen kommer bli lite större än dessa men fortfarande mycket mindre än dina. Inte bestämt mig än vad jag själv ska ha hemma men ska försöka experimentera med horn som är inte allt för stora.

Musik är livet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/11/06 :  20:51:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vilka små gullepluttar
Köpt varifrån och till vilket pris?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/11/06 :  21:21:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ahhh...det där är ett litet högtalarelement jag jag funderat på lite grand vid ett par tillfällen...kanske till dator- eller sänghögtalare. Fast för min del blir det mest prat å lite verkstad. Intressant projekt iallafall.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2013/11/06 21:22:33
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/11/06 :  22:23:08  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Förvillande lika TangBand element faktiskt, man kan ju undra vem som kopierat vem ;)
Kul litet projekt hursomhelst :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/07 :  06:44:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Opethic: Jag köpte mina element från Eluxson.
http://www.eluxson.se/bredbandselement/383-spx-32tb.html
Priset på elementet går verkligen inte att klaga på.
ohmega: jag ska köpa fler av dessa då jag själv vill ha dom som datorhögtalare sen med en liten sub.



Musik är livet
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/11/07 :  17:35:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ska bli roligt att följa då jag själv misslyckats grovt med plutthögtalare

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/11/07 :  17:39:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Åh! Nu blev jag byggsugen.

Detta skall bli intressant att kika på.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/07 :  20:16:36  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har byggt lite mer idag men kommer lägga upp bilderna imorgon för dom som undrar vad som har hänt. Har nu slutat att använda skruvar när jag sätter ihopa lådorna utan nu så bara limmar jag och det funkar lika bra om inte bättre till och med.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/08 :  08:18:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Man får passa på att bygga när ingen är hemma.


Så här långt har jag kommit än så länge. kommer fortsätta nu på morgonen med att borra hål till bredbandaren och basporten.


Passade på att löda klart kablarna.


Här ska basporten och högtalarkontakterna sitta.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/08 :  10:59:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Då var bottenplattorna på plats.


Port, dämpning och kontakter på plats. Blev riktigt bra det här.


Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/08 :  12:22:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Då var lådorna klara. Återstår att köra lite med slipmaskinen och sen lacka dom.


Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/08 :  15:55:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Då var dom klara.



Och hur låter det då?
Jag kan inget annat än att sitta och le stort till dessa högtalare. Trots att elementen är oinspelat och inget korrigeringsfilter i dom så låter dom riktigt bra. Katie Melua står just nu mellan högtalarna och underhåller mig Dom spelar även något som kallas för bas trots elementets storlek. Jag är supernöjd.
Det enda negativa jag kan nämna är att det går inte att spela mycket högre än normal lysningsnivå. Dom säger till ganska snabbt när volymen blir för hög. En liten tre tummare kan inte trolla med fysikens lagar men det kan jag lätt leva med och ska man ha dom som närfältsmonitor/datorhögtalare så är inte ens det ett problem mer.
Ett riktigt bra element för 150 riksdaler tycker jag.

Musik är livet
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/11/08 :  17:24:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Grattis, måste vara snabbaste byggtopic hittills. Kul att de lät bra. Mätningar i all ära men det är ju örat som bestämmer.
Casco Trälim

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/08 :  18:07:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Sammanlagt så tog dom ca 5 timmar att slänga ihop så snabbt gick det. Jag kommer låta dom spela nu i några dagar innan jag mäter dom.

Musik är livet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/11/08 :  19:18:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Grymt snabbt bygge! Jag tror dig när du skriver att de låter bra, lyssnade på en Peachtree
audio anläggning med 4 tummare för ett litet tag sedan och det var lite av ett haksläpp
för mig

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/11/13 :  19:28:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag misstänker att du bara kommer att bli gladare och gladare de närmaste 100 speltimmarna!

Av egna erfarenheter av små element så brukar basen "feta till sig" och diskanten börjar låta behagligare efter några dagars spelande.

Fint bygge!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/14 :  08:19:20  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det har jag faktiskt redan blivit. Jag satte avstämningen till ca 75 hz och det verkar stämma riktigt bra när jag sitter och matar musik på dom. Kan inte förvänta mig att ett sådant litet element ska kunna spela under 50 hz om man inte sätter det i ett stort horn eller liknande. Det som faktiskt ändrades mest var toppen. Dom lät bra innan när elementen var nya men nu så har jag till och med fått ett rejält brett stereoperspektiv och en luftig diskant från bredbandarna. Testade att sätta i SPX-30M (vanlig dammkåpa istället för fasplugg) och jämförde ljudet imellan. Man hör direkt att 32M klarar sig mycket bättre off axis än den med vanlig dammkåpa. Väntar nu bara på ett tillfälle då jag kan mäta upp högtalarna utan att någon är hemma och för oväsen. Tror inte att ljudkaraktären kommer ändras så mycket mer på högtalarna.

Musik är livet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/11/14 :  12:03:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Med så pass hög avstämning: känner du att du saknar mycket i musiken
eller är det fullt dugligt att lyssna till?

Funderar nämligen på något lite mindre i vardagsrummet.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/14 :  13:31:54  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hade inte mycket val när det gällde avstämningen då platsen där dom ska stå är begränsad och sen så är det inte lätt att få så små element att spela djupt i slutna/basreflex lådor. Det märks att där inte är mycket bas och en liten sub hade gjort högtalarna mer rättvisa men nu fick det bli så här och med tanke på vad min mor lyssnar på för musik så tror jag inte att hon kommer vara ganska nöjd. Jag spelade lite jazz och gammal rock/pop och där var faktiskt inte mycket jag saknade. Spelar man däremot modernare musik som kräver lite bas så då blir det lite väl tufft för dessa små krabater.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/14 :  13:34:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Alternativet hade varit att sätta dom i ett par Lancetta eller liknande för att få mer botten i dessa små element.

Musik är livet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/11/14 :  13:52:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tufft att det går att klämma ur så pass mycket välljud ur 3 tum.
Med en 4 eller 5 tum borde man kunna få till det riktigt bra för "slölyssning".
Kul tråd!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/11/15 :  16:28:38  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Efter många om och men så lyckades jag att göra några mätningar. Nu är detta också ett test då jag inte använt detta programmet förut och vet faktiskt inte ens om det har blivit rätt. Måste experimentera mer först och testa mig fram så jag vet att det blir bra men så här blev det nu.


Mätt från ca 60 cm avstånd och ca 50 cm från golvet. Vet inte som sagt om det är så här det ska se ut då jag är novis med detta programmet. Ska göra flera mätningar och lägga upp. Ska även göra en från lyssningsposition och se hur det blir därifrån. Ni får gärna lämna tips på hur man går tillväga för att göra en bra och rättvis mätning ni som kan detta programmet.


Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000