HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MTMB simulering (Bygge)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/20 :  16:45:04  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Edit: Ändrade ämne på tråden eftersom det mest är simuleringar här, får bli en ny byggtråd senare.

Dags att bygga något nytt igen, har länge varit sugen på MTM som inte blivit av. Men jag gjorde ett test med mina små Fatial Pro som blev ganska lyckathttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89978

Så nu tänkte jag bygga ett MTM system med mellanregister element jag funderat på ett tag.

Basar blir Beyma 15P80Fe


Mellanregister blir 18-sound 6ND430 2.st 16 Ohm per sida


Diskanter har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt
Mundorf AMT 2510
Den är större än vad den ser ut på bilden, nästan lika stor som Beyma TPL 150


Högtalarna kommer att delas aktivt, enligt de simuleringar jag gjort så borde 1500Hz och 125Hz vara en bra utgångspunkt.

Återkommer med lite simuleringar och mätningar vid vilka frekvenser mellanregistren släcker ut varandra, och hur avståndet emellan elementen påverkar.

Trevlig Midsommar

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/24 20:45:03

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/20 :  20:26:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Innan jag bestämmer mig för diskant så vill jag se var utsläckningen blir mellan de två mellanregisterna.

Kommer att använda mig av Basta som simuleringsprogram, men för att se så simuleringarna stämmer så gjorde jag lite mätningar på mina små MTM.
En fiffig detalj i Basta är att man kan göra det transparant i olika grader så man även kan se det som är bakom.

Så jag gjorde en mätning på mina små MTM på 1m och en simulering på samma högtalare i Basta, sen la jag simuleringen ovanpå mätningen för att jämföra

Mätningen är bara på de två mellanregistren utan diskant och filter,
vilket även simuleringen är.

Avstånd 1m och höjd 1.62 från golvet vilket är samma som till mina öron, från golvet till mitt emellan elementen är det ca 1m
Vilket borde bli ca 58 grader om jag räknat rätt.
Naturligtvis blev det fel det är 62cm ovanför högtalaren, så på 1m avstånd borde det bli ca 33 grader.
Avståndet mellan elementen är cc 20cm

Det som är intressant just nu är vad som händer mellan ca 1000Hz upp till ca 6000Hz. Simuleringen stämmer inte så bra vid högre frekvenser.
I de lägre frekvenserna påverkas mätningen av rummet.

Vad jag kan se så stämmer simuleringen väldigt bra med verkligheten.
Utsläckningen som är intressant är den vid ca: 1500Hz
Svart är simulering


Trevlig Midsommar
Med vänlig hälsning Åke

edit har försökt göra det tydligare

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/22 20:02:25
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/21 :  07:57:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
fasvänd diskanten.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/21 :  12:45:40  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Det finns ingen diskant med i simuleringen eller mätningen, endast två mellanregister utan filter med cc på 20 cm. Syftet är att ta reda på när de släcker ut varandra, och se om simuleringen stämmer med mätningen.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/22 :  08:04:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ah.. missade det.. va lite trött när jag läste..

jag skulle tro det är avståndet mellan elementen som gör utsläckningen.. prova minska avståndet så borde utsläckningen komma högre i frekvens.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/06/22 :  09:48:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Basta verkar trevligt, tack för tipset! Intressant och inspirerande projekt, ser fram mot fortsättningen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/22 :  11:35:27  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja Batsa är trevligt att simulera i man kan få en ganska bra utgångspunkt.

Som sagt så försöker jag komma fram till hur mycket avståndet mellan elementen påverkar dippen.

Bilden ovan är på de små MTM med cc 20cm som jag har nu, och där blir dippen vid ca 1500Hz från 1m och höjd 1,62.

På de nya jag skall bygga så kommer cc mellan elementen att bli min. 28cm med ovansående element.

Jämförelse mellan Lilla MTM och nya (Stora)MTM
Lilla har cc på 20cm och stora cc på 28cm
Dippen på lilla är 1500Hz och stora 1200Hz
Fortfarande ingen diskant eller filter.

Här kommer det nog att bli en ganska stor dipp vertikalt om jag delar vid 1500Hz på de stora.

Avstånd 1m höjd 1.62m. (Nya stora är blå)


Här är en simulering från 2m,här borde det fungera bra med en delning på 1500Hz på de stora, utan att få någon större dipp vertikalt.

Samma förhållanden som ovan fast avstånd 2m
Avstånd 2m höjd 1.62 (Nya stora är blå)


Här är en simulering från min lyssningsplats som är ca: 5m från högtalarna. Här blir dippen långt från den tänkta delningn

Samma förhållanden som ovan fast från 5m
Avstånd 5m höjd 1.62m (Nya stora är blå)


Om jag nu har tänkt rätt (rätta mig gärna om jag tänkt fel)så borde jag få en ganska ok frekvensgång i vertikalplanet från ca 2m och upp, I både sittande och stående läge.

Fråga:
Något jag funderar över är hur mycket dippen från 1m kommer att påverka ljudet vid min lyssningsposition, borde påverka tak och golvreflexerna. Men frågan är om det är positivt eller negativt?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/22 13:13:22
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/22 :  19:37:58  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
För att få ihop avståndet mellan elementen så måste jag helt enkelt välja en diskant som är kortare.
Problemet är att jag vill ha en banddiskant helst en ATM, och då blir de lite längre om man vill kunna dela runt 1500Hz utan att riskera att de spelas sönder.

Mundorf har en som är lite minder 2310c, fast skillnaden blir ganska lite om man ser till dippen, och jag kommer fortfarande att få en svacka i frekvensgången vid 1500Hz från 1m, så det går antaglien inte att dela högra.


Jämför man sen disten vid ca 1500Hz och nedåt, så klarar sig 2510 betydligt bättre.

Dist 2310c vid 104dB


Dist 2510c vid 108dB


Som sagt, tycker ni att jag tänker helt fel så rätta mig gärna.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/22 19:39:51
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/06/22 :  20:35:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Inte før att jag vet hur spridning etc påverkas men vad hænder om du tar en høgsmal AMT och orienterar den på sidan? Då kanske du kan komma ner i C-C før mellanregistren?

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/22 :  20:46:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Intressant tanke, då skulle jag komma ner i ett cc på ca:16cm.
Dippen blir då vid 2300Hz, med samma förutsättningar som ovan.
Men tyvärr har jag inte koll på vad som händer med spridningen.
Är det någon som vet vad som händer

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/22 20:55:03
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2013/06/22 :  21:20:46  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Montera högtalarna så nära varandra det går och banddiskanten bredvid, så nära det går?
Med diskanterna ytterst så kanske det t.o.m blir faskompenserat.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/22 :  21:33:27  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Låter intressant får nog bygga två olika bafflar för att prova.
Skall även se om det går att simulera .
Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/23 06:25:36
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/06/22 :  22:41:15  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Teoretiskt så är det ju inte bra med hög delning men det finns ju massor av bra mtm med högre än idealisk delning som låter bra. Kör på 2510 som du tänkt tycker jag.

Annars går ju Beymas AMT att dela vid 1kHz men de är väl ännu större rent fysiskt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/22 :  23:07:41  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja det får nog bli 2510 som det verkar just nu, har samma resonansfrekvens som Beyman 900 Hz, fast den är något kortare vilket borde gynna den vertikala spridningen.
Beyman är nästan 2000:- dyrare per/styck så den går nog bort.
Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/23 :  07:05:55  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Fast frågan är om det är något större problem, dippen vid den tänkta delningen blir bara vid ca 30 grader vertikalt.
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/06/24 :  09:04:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Åke,
hur relevant detta är vet jag inte men detta är mätning på ett bygge för ett antal år sedan, en array med 4 st 8" Seas Excel i öppen baffel plus en lång banddiskant, 1,2 m om jag minns rätt. Kurvorna är från 1 m och 2 m. Svackan flyttar sig som synes, plus att den inte blir lika markerad längre ifrån. Det är en fördel att komma en bit ifrån alltså.



Detta är taget exakt i mitten i höjdled, det blir utsläckningar i olika lägen vertikalt också ju så mätningarna ser helt olika ut om man flyttar sig i höjdled. Kanske inte så mycket i ditt fall men ändå något att fundera på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/06/24 09:08:19
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/24 :  12:16:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hej Bernt

Mäter jag mittemellan mina mellanregister på 1m så blir inte dippen förens vid ca 10000Hz, så on-axis ser jag inga problem
Men som du säger så flyttar sig dippen nedåt i registret om jag ställer mig upp.

Om jag står upp på 1m framför högtalaren så får jag en ganska kraftig dipp lite under delningen som är tänk till ca 1500Hz, så den kommer jag inte undan.

Men ser man på lite längre håll så borde det inte vara något problem.
Mitt lyssnings avstånd är drygt 5m.

Även om jag inte kommer att lyssna stående framför högtalaren på 1m, så kommer det att påverka det reflekterande ljudet, frågan är om det är hörbart eller inte

Har gjort lite simuleringar på lite olika avstånd 1-5 m, Höjden är 1.62m. Det är även ett simulerat 18dB filter inlagt, fortfarande ingen diskant med.

Örebro
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/06/24 :  22:46:51  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hur blir det med påverkan från de reflexer som har en dipp? Tak/golvreflex kommer ha en dipp och inte låta som direktljudet. I lyssningspositionen hör man inte bara direktljud. Skulle vara intressant att veta hur hörbar denna påverkan är. Linkwitz och Toole verkar, vad jag läst, anse att reflexer bör vara så spektralt lika direktljudet som möjligt. Om reflexen infaller tillräckligt tidigt efter direktljudet och är av samma karaktär så får hjärnan fler chanser att bena ut informationen och kommer uppleva det som samma ljud. Om spektrat är annorlunda hos reflexerna kommer vi tolka det som två separata ljud och inte få samma hjälp. (Fritt ur minnet från Toole, Loudspeakers and rooms)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/25 :  03:32:02  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja det är det jag är lite inne på, om första reflexen från golv och tak har en dip hur påverkas då total ljudet.
Hur mäter, simulerar eller räknar man fram det
Måste ha nått med lysningsavstånd och avstånd till tak och golv och kanske tid
Vore kul om det går att simulera i Basta

Ni får gärna fylla i mina kunskaps luckor

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/26 :  17:20:28  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vad händer om man vinklar övre mellanregistret något nedåt och nedre mellanregistret något uppåt, borde inte det kunna bli som att ändra cc:et mellan elementen, åtminstone en bit ifrån högtalaren

Beroende på vinkel så borde det direkta ljudet från högtalarna bli som en ljudpunkt vid ett visst lyssnings avstånd
Borde även påverka tak och golvreflexen



Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/06/26 :  17:25:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bland annat så ändrar du högtalarens spridningskaraktäristik (i vertikalplanet).
Tänk dig denna bild, vriden nedåt resp uppåt lika många grader som du tiltar mellanregistrena.


Behovet kan elimineras genom val av rätt delningsfrekvens, dvs att mellanregistret inte beamar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/26 :  20:59:16  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för det, med andra ord ytterligare en till parameter att leka med.
Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/02 :  11:04:37  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu har jag byggt först prototypen, har skruvat bafflen så jag kan prova lite olika idéer.
Lådorna är på 20L och slutna, cc mellan basarna är 28cm
Delning 1500Hz 18dB aktivt.
I väntan på diskanten jag skall använda så provade jag men en Monacor DT-300 1.2" som låg i källaren,fungerar över förväntan med den diskanten, men saknar lite luftighet i de övre registren.

Ljudet upplevs som välbalanserat med luft mellan instrumenten, man hör också tydligt skillnaden på olika inspelningar.

Kan inte påstå att jag kan höra något negativt med den dippen vertikalt som jag talat om tidigare.



Var lite orolig för de kanter som är runt diskanten, men vad jag hört så skall det inte vara någon fara så länge de är 90 grader, de reflexteras inte mot lyssnaren.


Lite mätningar på topparna on-axis:
Det är tre mätningar på bilden diskant, basar och summerad.
Mätningarna är med färdigt filter.
Dippen vid 400Hz är väggen bakom högtalaren.
Måste få säga att diskanten mäter väldigt rakt, fast den orkar inte riktigt ned till 1500Hz, börjar falla lite innan.
Basen är EQ:ad i botten.

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/05 12:47:47
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/07/02 :  13:19:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Med den snygga mätningen hoppas jag du får till snygga lådor också

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/07/02 :  18:36:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ser fint ut det där! Hur mäter det i lyssningsposition? Skulle vara intressant att se då diskanten sprider mer vertikalt. Mät då bara på en högtalare i taget.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/02 :  19:06:32  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Fixarstig:
Det är bara första prototypen, så förhoppningsvis så kommer de att se lite bättre ut när jag är klar, kommer även att bygga om basen så den matchar topparna.

Petter:
Tänkte gör lite mer mätningar i morgon, från lysningsplats i lite olika vinklar.
Tänkte även mäta bara på 18-sound element med lite olika delningar från lyssningsplats i olika vinklar för att se hur de beter sig.

Måste få säga att DT-300 låter oförskämt bra i förhålland till priset. De jag har är modifierade enlig Troels ide.
Längst ned på sidan
http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm
Mvh Åke


Örebro
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000