HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det blev inte som jag tänkt mig?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/08 :  22:17:29  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Köpte 4.st Fatial pro 4FE30 av några grottmän för några veckor sedan.
Tanken var att bygga 4.st små surround högtalare att ha på bakreväggen.

Men jag har länge haft en tanke på att bygga en MTM d'appolito konstruktion, men har inte velat köpa element till det eftersom jag inte varit helt säker på om det är det jag vill ha.

Men nu helt plötsligt hade jag 4.st element som borde gå att göra ett test med, har även haft ett par banddiskanter i källaren några år som inte kommit till andvändning, ett par B&G Neo3 pdr.

Så efter lite beräkningar så bestämde jag mig för att testa en 10L basreflex.

Ivrig som vanligt så slängde jag ihop lådorna så fort jag kunde, min ide just då var att få talspolarna i linje med varandra och avstämning till ca 70Hz och dela ganska högt eftersom det var bredbandare, diskanten skull bara fylla ut i toppen.

Upp med lådorna till vardagsrummet, justerade in lite baffel-korrektion och delade 48dB/LR vi 6000Hz, det lät skit

Det kan inte var möjligt, så jag kollade lite på d'appolito på nätet och insåg att jag måste dela betydligt lägre och med 18dB om det skall fungera bra.

Efter lite labbande så hamnade jag tillslut på 1500Hz, 18dB och lite mer baffel-korrektion.

Nu började det minst sagt hända grejer, ljudbilden föll helt plötsligt på plats med riktigt bra upplösning utan att bli kalla och hårda i ljudet.
Efter några dagars spelande så kom även basen på plats och spelar för storleken riktigt djupt och nyanserat.

Har dem delad mot mina slutna lådor med Beyma 15P80Fe vid 80Hz, och de integrerar riktigt bra.

Så det som skulle bli ett par surround högtalare blev istället ett experiment med en d'appolito stativare som blev ganska lyckad om jag får säga det själv

Det jag är lite orolig för nu är om diskanten tål den låga delningen, ljud mässigt kan jag inte höra något konstigt, men effekttåligheten kanske inte blir så bra.

Tyvärr har jag inga bilder från bygget, hade lite för bråttom
Men här är en bild på den färdiga skapelsen.



Lite små jämfört med basarna


Mätning med och utan 15" basarna, som man kan se så klarar de sig ganska bra utan basarna, fast effekttåligheten minskar förståss


Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/10 19:52:39

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/10 :  15:02:29  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
maal och jag fick chansen att lyssna på dom små skapelserna och jag kan bara säga att dom lät väldigt bra med basarna inkopplade. Haksläppet kom när han kopplade bort basarna och körde dom som fullrange. Dom lät flera storlekar större än vad storleken skvallrar om och jag saknade verkligen inte någon bas alls från dom. Det skulle väl isåfall vara den där sista oktaven men det hade inte jag brytt mig om alls. Smått otroligt att sådana små element kan låta så fullvuxet. Tack förresten för en trevlig dag Åke. Det får vi göra om igen någon gång.
/Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2013/06/10 :  17:27:33  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Håller med föregående talare! Med tanke på storleken så lät dom makalöst bra. Tillsammans med 15-tummaren lät det naturligtvis ännu bättre.
Du är välkommen på fika och lyssning när dina gamla lådor har fått ny färg, ny diskant och annat filter.
Vi åkte hemåt med ett brett leende. Tack för fikat!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2013/06/10 :  19:24:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul projekt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/10 :  20:59:59  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Kul att ni tyckte att det lät bra.
Nu har jag fått lite blodadtand, så nu kommer jag nog att bygga ett par större MTM d'appolito med 18-sound 6nd430.
Frågan är bara vilken diskanter jag skall använda, kom gärna med förslag. Neo diskanten låter riktig trevligt men jag är lite osäker på om den tål så låg delning i längden.

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/10 21:06:14
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/10 :  21:34:56  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Om ekonomin tillåter det så tror jag att Beymas TPL 150 hade varit en perfekt partner till 6nd430. Fördelen där är att du kan dela dom väldigt lågt utan att behöva oroa dig om dom ska gå sönder.

Musik är livet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/06/10 :  22:43:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Beyma CD10fe ska väl både klara av och låta bra vid delning runt 1500Hz?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/10 :  23:06:51  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag har beyma CP380 som också klara en delning runt 1500Hz, men jag är nog inne lite på banddiskanter just nu, skulle gärna vilja ha Beyma TPL 150 men den är ju grymt dyr
Har hört den hos Petter och den låter riktigt bra.

Är det någon som kan svara på hur det skulle fungera spridningsmässigt med CP 380 och Fatial pro STH 100 horn i en d'appolito konstruktion
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/06/10 :  23:15:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag gillar ju AMT-diskanter skarpt, men de flesta verkar inte trivas med delning under 2000Hz
Har du kollat på tex. Fountek?

http://www.madisoundspeakerstore.com/ribbon-tweeters/

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/10 :  23:48:51  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har kollat lite på Fountek NeoPro5i finns på Europé Audio för ca:2100/st men jag har aldrig hört den.

Såg nu att de även har TPL 150 till hyfsat pris ca: 4000/st, men fortfarande ganska dyrt.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/11 :  17:01:44  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Är det någon som har någon erfarenhet av Fountek NeoPro5i

Om någon undrar vad svackan runt 400Hz beror på så är det väggen bakom högtalaren, svackan blir lite mindre med kuddarna.
Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/03 18:48:40
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/11 :  23:08:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Är det någon som har lite fler idéer på bra mellanregister som skulle fungera i en d'appolito konstruktion, storlek 6,5 till 8"
Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/06/11 23:22:57
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/06/11 :  23:18:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Fane Souverign, prisvärda element

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/12 :  08:14:58  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag hade ett par RCF L8S800 innan som mid/bas. Lät riktigt bra och kostar inte allt för mycket idag. Kanske värt att kolla upp.
http://www.rcf.it/en_US/products/precision-transducers/low-frequency-transducers/l8s800

Musik är livet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/06/20 :  15:31:44  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Som vanligt kan jag inte hålla mig från att bygga något.
Här om dagen trillade det in lite mellan/bas register från några grottmän, skall vara håriga grejer. Får väl se hur det går med det nya bygget.
Kommer antagligen en ny byggtråd, när jag har bestämt mig för vilka diskaner jag skall ha. Håller på och simulerar lite olika idéer och jämför med det jag har nu.

Men en MTM konfiguration kommer det att bli, då mitt lilla experiment blev ganska lyckat.
Nya tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90019

Jag verkar gå emot strömmen och minskar min membran yta, åtminstone i mellan registret, i diskanten kanske det blir större istället.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/03 18:50:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000