HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Glödmatning igen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  12:58:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej. Jag skall mata 4 rör med likströmsglöd, två st 12B4 och två st 6DJ8, till ett Budgiebygge http://diytube.com/phpBB2/viewforum.php?f=18. Korten är gjorda för 7,5 V switchad väggbula men jag tänkte köra från väggen. Jag har tre trafos liggande, en 2*6V 15 VA toroid, en 2*9 V 1,6 A kapslad E-kärna och en 2 A 12 V öppen E-kärna.

Med 6 V skulle jag kunna filtrera med C-R-C / C-L C för att få 7,5 VDC, likaså med 12 voltarn om jag seriekopplar 2/2 och med 9 V med en L-C-R-C kanske.

Någon som har erfarenhet? Stör L-C-R-C mindre bakåt?

Eller är rent utav en regulator kanske att föredra?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/20 :  13:45:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det ett RIAA så är konstantström en idé.

I övrigt tycker jag växelström funkar bra och utan krångel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  15:43:51  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ett riaa och ett line med låg gain i samma kartong. Likadana kort med olika setup. Tänkte mata B+ med varsin toroidlindning och separata bryggor/filter. Revintage-Lars dömde ut anodspänningen och gick sedan ner och murade bashorn. Ophetic kommer bygga med switchade bulor men jag antog såklart reVintages kastade handske och tänkte bygga linjärt.

Men jag har aldrig byggt en 6,3 VDC förut. Tar gärna emot rekommendationer på drosslar, kondingar setups mm.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/20 :  15:56:08  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
12v och konstantström röstar jag för.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2011/06/20 :  16:47:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Min erfarenhet av 12B4A är att den har en känslig heater för kallstart, och att många ex har ett heater-katod läckage för AC.

En enkel CCS (t,ex en LM317) (dvs konstantström) löser bägge problemen.

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  17:30:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej Lars och andra,

Konstruktör Shannon har lagt in ett delayrelay för detta. Snälla Pix-Lars, kan inte du ge mej och Opethic ett par tips om du kollar på schemana, framför allt med B+-matning som förmodligen skall vara högre. Jag vet inte vad Q1-4 och D1-4 gör i samband med anodspänningen. Nån förstärkare som jag förstår.

Vi bygger bara för att det är kul och för att lära oss.

Och en CSS i samband med glödmatningen är säkert ett stekhett tips, men jag kan inte säga att poletten trillade ned så fort. Jag vill ha spänning till glöden, ström gödslar jag gärna med i det fallet.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:19:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
TDSL ( http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php ) säger att 6922 skall ha 90V 15mA vid bias -1.3V normalt sett.

Kollar man på anoddiagrammet kan man välja en egen arbetspunkt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:27:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Här är ett bra exepel på konstantströmsmatning både på glöd och anod från Raleigh Audio:


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2011/06/20 18:27:30
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:37:17  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack för svar!

Shannons konstruktion medger max 60 V på anoden iom PN2907A och är konstruerad för 48 VDC. reVintage och du säger att rören skall arbeta högre. Det litar jag på. reVintage säger bygla, men vad skall vi bygla, hela Q3, R29, D3, R27 och vad skall vi sen göra med katodmotståndet, vilket det nu är, R5/11, R37/R38 (beroemde på riaa el. line).

Många frågor, lite kunskap sorry. Observera att vi inte kräver absolut sanning till svar, vi är newbie DIYare och vill ha hellre ha DIYar-svar än inga alls.

Bardis, vad bygger du 12V på?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:40:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
tack Bardis! vad tror du om L1, L2, 20-50 mA? vet du något om vad det matas med?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:47:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Bardis, vad bygger du 12V på?



Lämplig toroidtrafo eller vad du har. Kolla bara att den kan ge den ström rören vill ha och lite till.

Kan du lägga upp schema som bild i tråden så vi vet vad vi pratar om?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/20 :  19:07:02  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Japp, gärna. b ware nu. Det ena är ett riaa och det andra ett line, samma kort, olika setup. Blad två i båda pdf'erna är matningen från väggbulor inkl delayrelay etc.

6DJ8 Phono: http://www.diytube.com/budgie/phonoschem.pdf

12B4 Line: http://www.diytube.com/budgie/linestageschem.pdf
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/06/20 :  19:44:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har du köpt väggbulorna så bygg enligt ritningen och få det till att fungera först, modda senare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000