HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opera?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/21 :  10:39:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vet inte om jag gillar opera men jag är redo att ge det en chans

Så jag önskar tips på saker som ni tycker är bra!

Drömmer om bra ljud...

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/06/21 :  12:22:19  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Jag rekommenderar smakprov på LP och tycker att man kan ha trevligt med någon skiva med Ouvertyrer (förspel) som bara är instrumentala och sedan någon skiva med arior (de bäst kända) som är sång+musik och vad opera egentligen handlar om. Jag tycker det skulle vara onödigt att börja med att köpa en hel opera (2-3h) på låda, som dessutom är dyrt. Enskilda LP med arior och ouvertyrer kan man hitta jättebilligt för de är inte ansedda av samlare som vill ha 'lådorna'.

Kompositörer:
Mozart
Puccini
Verdi
Wagner

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/06/21 :  12:25:50  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
PS opera finns på Blu-ray och DVD men ljudet på DVD är inte så bra. Kostar dock en hel del så det är billigare med smakproven på CD/LP.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/06/21 :  16:11:42  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
När opera är som bäst är den ju musik och teater, jag njuter av opera live och på dvd, på CD/LP har jag svårt att sitta igenom en hel opera, min tyska/italienska/ryska är inte tillräckligt bra för att förstå vad de sjunger och att sitta och läsa med i librettot är tråkigt.

En opera att börja med kunde ju vara La Traviata av Verdi, bra musik, en handling som inte är alls är löjlig. Det här är en inspelning som jag gillar, Anna Netrebko är en dam som jag gillar att lyssna och se på.
http://www.amazon.com/Verdi-Traviata-Anna-Netrebko/dp/B000F3TAOE/ref=sr_1_10?ie=UTF8&qid=1308664465&sr=8-10

Angående ljudkvalite på DVD, alla operor som jag har hemma har ett stereoljudspår i "linear pcm" dvs "cdkvalitet", eftersom jag bara har två högtalare räcker det gått åt mig. Mångkanalljudet på DVD är ju komprimerat men det struntar jag som sagt i.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/06/21 :  19:00:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Säger bara en sak: Carl Orffs Carmina Burana. Inte Opera i klassisk mening men bland det bästa överhuvudtaget alla kategorier.

Gillar man minimalistisk musik finns ju alltid den av många föraktade Philip Glass. Mest känd är väl Einstein on the Beach.

Glöm inte Aniara komponerad av Karl-Birger Blomdahl med text av Harry Martinsson.

Så till sist: The show aint over until the fat lady sang.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/21 :  19:47:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Operor som är, tycker jag, lätta att lyssna på är t ex Madame Butterfly av Puccini resp Evgenij Onegin av Tjajkovskij. Det finns säkert mer operor (och baletter) av Tjajkovskij vilka är ganska sjyssta att lyssna på.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/06/22 :  21:04:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag är generellt inte speciellt fötjust i Opera. Men det finns ett par jag uppskattar. Orffs Carmina Burana är redan nämnd.

En annan är Verdis Aida. Jag har en inspelning på CD, Decca 460 765-2. Inspelad 1962 med Teatro dell'Opera di Roma med Solti som dirigent. Maffig!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/06/23 :  21:44:59  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Hej, klart du ska kolla in opera!:) Håller med om att börja med Verdi och Puccinis arior som ingång; La Traviata! Finns t ex med Pavarotti och Sutherland. Puccinis operor sedan; Turandot (Nessun dorma med Jussi...), Tosca och Madame butterfly... Själv har jag köpt lite CD när jag hittat på börsen. Många säljer ju av sina skivor.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/23 :  21:58:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Av de vokala klassiska styckena jag verkligen uppskattar så är nog Faurés Requiem i topp för mig...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/07/04 :  11:44:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Visst kan man köpa en skiva med opera-arior och få en greatest hits skiva med operamusik, men jag tycker att man förlorar en dimension, nämligen kombinationen musik och teater.
Jag gillar att sitta med librettot i handen och föreställa mig vad som händer på scenen.
Köper man en greatest hits-skiva så stannar nog intresset för opera med den skivan.

Därför rekommenderar jag att man testar några operor i sin helhet.
Men se då till at få med librettot. Annars är det rätt meningslöst.

Carmen är den givna operan att börja med. Den är mycket mer än de kända slagdängorna.
Riktigt bra musik rakt igenom och dessutom en handling som faktiskt engagerar.

Mozarts #8221;Trollflöjen#8221; är en annan favorit att börja med, varför inte Ingemar Bergmans lite kortade version. Då får man den på svenska.

Mina favoriter är Puccinis operor, men jag är tveksam om man ska börja med dem. Det är inga operor som består av ett pärlband av musiknummer, utan mer tonsatt teater.
Köper du en greatest hits-skiva så får du garanterat med några arior från Puccinis operor, men det är väldigt lite av sådant i hans operor. Men de som finns hamnar i stort sett alla på greatest hits-skivorna. Hans operor hör också till de mest spelade på operahusen.
Vill du ändå testa Puccini, så rekommenderar jag faktiskt #8221;Triptyken#8221;. Det är tre kort-operor på under timmen vardera, som jag tycker hör till det absolut bästa han gjort och sammanfattar allting han står för.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/07/04 :  12:01:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tackar för alla tips, ypperligt

Sambon och jag har pratat om att gå på en riktig opera, antar att det är mest rätt, får hoppas att det blir en som jag tycker om.

Ska lyssna på tipsen, tack.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/07/05 :  23:51:18  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
live är förstås det ultimata. man kan få biljetter för 240kr. som två bio biljetter.
om du har gamla Hifi&Musik kan du kolla 1996/3 för opera tips. råkade kolla den.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/07/06 :  08:06:54  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag kan inget om opera själv och har inga tips. Men jag vill rekommendera lyssnande på Sveriges Radio P2. Där spelas ju en massa klassisk musik med hög ljudkvalitet(bl.a. opera) och där pratar kunniga experter av världsklass!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000