| Author |
Topic  |
|
|
garmen
Member

757 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 22:14:13
|
Vad i hela fridens namn skall jag köpa ? Vill max lägga 85 k. En bilaffär är alltid en dålig affär...
Kör inga längre sträckor speciellt ofta, dock vill vi ha en kombi,skall få plats med en barnvagn. just nu har jag en vw lupo 3L, det är med en stor tår i ögat jag skall göra mig av med den :(
men har kikat på skoda fabi, octavia, volvo v50, audi a4, passat, golf, ford focus flexi flue.
sistnämnda har jag sett en hel del till rätt så vettig priser, som har gått relativt kort sträcka.
snäll HJÄLP! :) |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
Edited by - garmen on 2011/07/01 22:41:58 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 00:09:23
|
Inte A4, i den prisklassen. (Baserat på egna erfarenheter) Octavia är prisvärd, likaså Saab 9-3 kombi som är modern och trevlig. V50 är trevlig och har väl lite gemensamt med Focus, men den förstnämnda kanske känns en aning mer ombonad. Opel Astra är inte så tokig om man vill ha en lagom stor bil för rimliga pengar.
|
 |
|
|
Jazz
Member

930 Posts |
|
|
ahultin
Member

240 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 09:46:22
|
Svårt att ge råd...men kanske en Opel Astra? Har kört Opel sen jag fick körkort och visst har det varit fel på bilarna under åren, men inte så mycket och totalekonomiskt har det varit okej. En snabb sökning på Bytbil.com ger över 300 förslag på begagnade bilar (under 10000 mil och mellan 60 - 90k, kombi). Skoda Fabia Kombi kanske är ett alternativ? Den är större än vad man tror...
Jag är av åsikten att man inte ska köpa större bil än vad man behöver (av flera orsaker - ekonomiskt, miljömässigt osv). Om man behöver större bil under semestern så kan man faktiskt hyra en stor bil under de få tillfällen man behöver det... (Ägde Opel Meriva när barnen var små och hade nog haft kvar den om vi inte köpt hund...). |
Massa Linnprylar... |
 |
|
|
Tomas J
fd _T_

1559 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 17:27:19
|
Jag skulle avråda ifrån A4:an pga. att den känns för liten om man ska in med en barnvagn och någon annan packning.
Opel är en tråkig bil men förbaskat ekonomisk och bra om man håller den lite i skick.
Åker själv en A6:a med sambo och två ungar, det fungerar, och den bilen är jag grymt nöjd med. |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 17:51:12
|
Sålde precis min Fiat Bravo -08 en underbar bil med dragkrok, box på turbodieselfyran så den gav 145 hk (120 hk) och 0.5 liter milen, 18 tummare plus vinterdäck och endast gått dryga 5000 mil. AC, bra stereo och otroligt vackert.
Fick endast 88 000 kr hade det varit nått annat märke = betydligt dyrare..
Hitta en fin och pruta, min var i nyskick och billigast på blocket efter prutning :)
 |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
optimus
Member

398 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 23:05:32
|
Spanar också lite efter bil. drkim: din Fiat såg riktigt bra ut... Hur är de att äga? Mkt problem? Dyr att äga? |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 00:59:40
|
| Inga problem och billiga - men jag kanske bara haft tur? |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
|
HLindgren
Member

1144 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 15:28:11
|
drkim:Haft Fiat & Alfa dom senaste 10 åren. Inga större problem utan Punton -00 som hade en liten barnsjukdom just -00. Bytte toppplockspackning vid 10.000 mil ungefär. Sen har jag haft 2 Stilo , problemfria och 2 Bravo en diesel och nu en 1.4 TJet bensin. Inga problem med nån av dom. Alfa Romeo 156 2.0 JTS SW , mer eller mindre problemfri. Fick byta länkarmar fram för dom lät som en gammal järnsäng, ingen dyr historia. Så var det väl det där med rost som många brukar gapa om, har jag inte haft i nån av bilarna. Så Fiat Bravo är ett toppen köp. Sambons Bravo -09 som vi köpte förra året hade gått 450 MIL, gav endast 109.000. Fullt utrustad med Blåtand, regnsensor, navigator, mm. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 16:08:31
|
Efter att ha kört familjens V70 XC (-02) till och från blir jag alltjämt lika imponerad varje gång. Det är helt underbart med en bil som är till för att användas! Allt får plats och att köra med fullpackad släpkärra är inget som märks med 200 hk turbo-femma (en motor, som för övrigt är ritad av Porsche en gång i tiden). Om man är på det humöret ger den 250 hk med chip.
Inga problem att ta sig fram om vägen är dålig eller om plogbilen inte hunnit skotta vägen, och att sträckköra på Autobahn i 160+ i 8h gör man utan problem. Känns heller inte fel att slänga in ett lass skrot därbak och köra iväg till skroten eller en gäng nyfiskade gäddor (vilket tar i själen på vår nya Mercedes C-klass som på många sätt är en helt fantastisk bil, men inte lika användbar).
Att det dessutom är en av världens absolut säkraste bilar skadar ju inte när man har barn som man är rädd om. På köpet får man också världens kanske skönaste bilstol som någonsin är tillverkad (tyvärr betydligt skönare än nuvarande generationens, blev även sämre efter faceliften har jag för mig då man bytte underleverantör - från Dux). Läder är ju givet om man har glassätande barn, eller om de råkar bli åksjuka under färd ...
Vi hade tidigare en V70 men utan XC och turbo, läder etc och skillnaden mellan dessa fordon är som natt och dag. Smolken i bägaren är väl eventuellt bensinförbrukningen, men det är ju sällan det som avgör TCO på en begagnad bil. Sen börjar den ju kännas lite till åren, men det känns mest charmigt ... Åk förbi ett villaområde modell överklass och du kommer se att det fortfarande står ett tjog av dessa - finns en anledning till det.
Edit: Visst är det alltid en DÅLIG affär att köpa bil. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att både göra en dålig affär och få en TRÅKIG bil. Hur kul är det att framlida sina dagar i en Ford Focus? |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2011/07/13 16:12:14 |
 |
|
|
adhoc
Member

362 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 00:46:06
|
Var till för några dagar sedan i samma predikament. Kombi behövs men vilken?
Kolla av Teknikens Världs tester på nätet så kan det klarna vad som är lämpligt / olämpligt för dig och vilka som sväljer barnvagn utan problem. Tanka även ned deras begprislista. Ford Focus tycks ge störst praktisk lastvolym i förhållande till bilstorleken, drar även hyfsat lite soppa. Volvo V70, Ford Mondeo och WV Passat är dom som brukar förekomma som bäst i test i förhållande till pengen. (Samtliga 4 sväljer en barnvagn).
Provkör hos någon bilfirma så du vet vilka du trivs med, för med 85 k i budget kan du med lite is i magen avvakta till det dyker upp något intressant på Blocket. Med några dagars mellanrum dyker det alltid upp något särskilt intressant och då gäller det att vara snabb som en iller.
Själv missade jag 3 st intressanta köp med någon timmes (o)marginal. 4:e blev en vinstlott när jag såg en annons vid 23-tiden från bilfirma och var på firman en halvtimme före den officiellt öppnade påföljande morgon och fick provköra före dom öppnade. I mina ögon ett kap iom att det bara var en tidigare ägare, 66 år när han köpte den, total körsträcka 7800 mil och fulltecknad servicebok. Noll rost, inga repor eller bucklor, ett fåtal små åtgärdade stenskott, i princip inre och yttre nyskick och luktade fortfarande ny bil (!). Dessutom beställd med samtliga tillägg som helläder, stolsvärme även bak, klimatanläggning, metallic, lastnät etc etc. Totalt drygt 300K ursprungligen och den såldes för 45,9 k. Saab 9-5 2.3t, 185 hk, gammal grundkonstruktion, visst men ändå trevlig och riktigt bekväm att åka i.
|
 |
|
|
adhoc
Member

362 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 10:12:00
|
| Om pm var till mig, har det inte kommit fram. |
 |
|