Jag tror att jag lyckats får svar på de flesta frågorna jag har, men minst en finns fortfarande kvar:
Hur är kranvatten-kvalitén i Paris?
Folk som bor där dricker förståss vattnet utan problem, men de är ju vara vid den banterieflora som finns där. Vågar man som turist dricka vanligt kranvatten utan att riskera att bli dålig i magen av det?
Drack vanligt kranvatten i Atlanta, USA när vi var där, men med tanke på hur mycket klor vattnet där luktande/smakade kände vi oss ganska säkra... Blev tvungen att skaffa Evian till te/kaffe-bryggaren på hotellrummet.
Kan man dricka vattnet i Östersund som svensk utan att bli sjuk?
Ja, det är drickbart. http://www.eaudeparis.fr säljer faktiskt kolsyremaskiner. De kör samma race som i Sverige med att få folk att dricka mindre buteljerat och mer kranvatten. För övrigt finns det en FAQ etc där om du nu är lite halvbevandrad i franska. T o m jag med mina spattiga franska förstår ungefär vad det står.
Överhuvudtaget så är franskt kranvatten i normalfallet drickbart. Sedan kan det ju variera hur det smakar, men det gör det i Sverige också. Jag tyckte att vattnet i Uppsala var ganska skunkigt innan de nya vattenverken med avhärdning kom på plats. Dock är en fördel med Uppsala att det håller sig kallare på sommaren än vattnet i Stockholm eftersom Uppsala hämtar ur åsen och Stockholm har ytvatten. Annan diskussion dock...
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
Vi har druckit kranvatten under våra två resor till staden utan att avlida eller ens bli sjuka. Tror att vattenkvaliteten runtom i Europa är skaplig idag. Varning för Ryssland där man kan dra på sig läbbiga parasiter pga av uråldrigt rörsystem; på sina håll i SPb används gamla rör av trä (från Peter den store).