HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sälja Mac-dator till Estland??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/07/04 :  16:22:03  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag har ute en annons på en i princip oanvänd Mac mini 2010 med apple trådlöst t-bord och en airport express-router på Blocket för 5000:-. Efter mycket jox har en köpare backat ur men en annan har tagit vid, när vi talat lite mer visar det sig att han vill att jag skickar eländet till Estland.

Känns sådär. Dock vill jag ju sälja datorn.

Jag har hört talas om att man vid bilaffärer fått pengar insatta på sitt konto som senare återkallats av banken - pengarna alltså. Inte sällan från länder på andra sidan vattnet i öst.

Nån som känner till om man på något sätt kan säkerställa att allt kommer att gå rätt till? Han har som sagt erbjudit sig att betala i förskott.

Eller nån som bjur på datorn så jag slipper skicka till Estland? :)

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/07/04 :  16:52:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lite sugen är jag kanske.. Men det säljs en i Gbg för 4000 utan tangentbord. Airport express router intresserar inte mig. Så jag är kanske inte bästa köparen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2011/07/04 :  19:23:13  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Bara att kolla med din bank vad som gäller vid banköverföringar från utlandet. Gissar att du sitter säkert som säljare när pengarna väl är framme. Har själv varit med om bedrägeriförsök som säljare ett par gånger då pengar försvunnit/dragits tillbaka fast alla gångerna har det handlat om Payson som i princip endast kräver att mail från köparen så tar de tillbaka pengarna utan någon kontakt med säljaren. Normalt försöker "köparna" pricka en tajming på 1-2 dagar så säljaren ser att pengarn är framme och hinner skicka innan de drar tillbaka dem, lösningen på detta är att vänta ett par dagar/vecka innan du skickar samt flytta pengar från betaltjänten till bankkonto innan du skickar.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/07/04 :  20:25:36  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Blir eventuellt besök till banken men man kan bli återbetalningsskyldig även om man väntar några dagar eller flyttar pengar. Det är ju så flera stycken blivit blåsta på pengar i bilaffärer med utlandet.
Fast nu är det en aning mindre pengar så det kanske är lugnt.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/07/06 :  19:02:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Prata absolut med banken om detta, det låter skumt lång väg.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2011/07/07 :  17:46:55  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Jag skulle aldrig i livet göra en sådan affär?
Du blir blåst på hela beloppet samt att datorn är/blir borta för alltid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000