HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad är det för en typ av människa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:06:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
..som kan skjuta 84 oskyldiga personer vid ett tillfälle, med handeldvapen. Man mår illa. Stackas Norge. Jag kan inte låta bli att tänka på alla som har en anhörig som gått bort igår.
Om Sverige blev av med sin oskuld när Palme skjöts, måste väl detta vara Norges tur, och då skedde det genom en kraftig gruppväldtäkt. Sorg.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:14:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad är det som driver en människa till att göra ett sådant vansinnesdåd?

Edit: Oops. Inser att denna tråd kan anses som politisk och inte hör hemma här.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2011/07/23 12:00:49
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:33:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Motivet kan ha varit politiskt, men oavsett vad vi har för politiska åsikter, är inte tragiken politisk. Massmord är förbjudna i både Sverige och Norge.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:37:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Vad är det som driver en människa till att göra ett sådant vansinnesdåd?

All fanatism är farlig, både för individen
och dennes omgivning.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:40:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
"Vad är det för en typ av människa"

Då var det jag som försökte psykoanalysera gärningsmannen efter att ha läst rubriken. Kanske misstolkade.

En tanke åt offren.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/07/23 :  17:44:02  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Okunskap föder rädsla och rädsla föder hat. Sen' lite hjärntvätt från massmedia och en sjuk person blir till monster. Fruktansvärt!
Mina tankar går till alla offer och deras familjer.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2011/07/23 :  17:54:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tyvärr finns det minst två diagnoser som skulle göra så här extrema saker. Det har bevisats många gånger om om om man tittar bakåt i tiden. Lyckligtvis är de mycket få individer som har både diagnos och tillfälle men det kommer säkert hända igen någon gång i framtiden.

Hela handlingen är så otäck och bizarr att man inte riktigt kan ta in den. Stackars offer och anhöriga.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/07/23 :  18:05:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
"Vad är det för en typ av människa"

Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack.

Då jag inser att detta inlägg bryter mot alla regler i detta forum är det bara att placera mig som semesterfirare om så önskas och forumet inte vill ta ställning i frågan.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/07/23 :  18:32:01  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
quote:
Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack.

Då jag inser att detta inlägg bryter mot alla regler i detta forum är det bara att placera mig som semesterfirare om så önskas och forumet inte vill ta ställning i frågan.

Ingvar, jag håller med dig till 100%. Blir du "semerserfirare" på grund av ditt ställningstagande kommer jag frivilligt att lämna HIFIFORUM.
Hälsningar
Dzenan Basic

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/23 :  18:36:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Du har ju redan varnat dig själv, Ingvar, så du behöver nog inte sitta på avbytarbänken.

Jag talade med ett par norska vänner och de har en yngre släkting som var på sommarlägret, men inte skadats. De hade ägnat senaste dygnet åt att ringa runt till sina nära och kära och funnit att alla varit vid liv och inte skadats. De var naturligtvis väldigt lättade.

Det är svårt att förstå hur någon kan göra så här, men han har inte varit vid sina sinnens fulla bruk, det är ju ett som är säkert.
Jag vill inte förstå, bara fördöma...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/23 :  18:50:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men nu får ni väl tamefan ge er! Hur i h-vete kan ni jämföra en folkvald partiledare med en tokjävel med automatvapen? Behåll era politiska synpunkter för er själva, Tack!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2011/07/23 :  18:51:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tror inte man skall fastna för hårt på de politiska undertonerna för det krävs MYCKET mer för att begå något som det här. Det är någon med en diagnos och som alla skulle uppfatta som konstig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/07/23 :  19:48:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack

Ska det verkligen diskuteras politik på Hifi-forum?
+ att det är rent förtal

Ska vi börja kasta paj på våra folkvalda och kanske sedan på varandra här på forumet så slutar det garanterat med kaos...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2011/07/23 :  20:21:28  Show Profile Send JM a Private Message  Reply
Hur kan man jämföra en demokratiskt vald partiledare med en massmördare ? Helt sjukt !

/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/07/23 :  21:37:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
demokratiskt vald partiledare

Det var även Adolf.
De kraftiga reaktionerna på mitt inlägg får mig att inse att jag bör lämna detta forum, det gör jag nu.

Tack alla vänner för trevlig nätsamvaro, och våra möten i verkligheten.

Signing out:

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/07/23 :  22:02:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är inte så konstigt att detta händer. Bara beklagligt och hemskt.
Det finns alltid sjuka människor som kan flippa om tillfälle ges. Det beklagliga är att vi normala människor alltid drabbas av alla inskränkningar som görs för att förhindra sånt här.

Jag upplever inte Jimmy Åkesson som en ny Adolf, även om SD känns en aning långt ute åt höger för att kännas bekvämt i min värld.

Sinnesjukdom har inte med idiologier att göra.
Både politik och religion har använts och kommer andvändas som rättfärdigande för sinnesjuka människors hemska handlingar.
Att skylla på religion eller politik är som att skylla på vapnet istället för skytten.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2011/07/23 :  23:01:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det som hänt i Norge är en tragedi. Att dra extrema paralleller, hålla på med smutskastning och/eller förtal gör det vare sig mindre tragiskt eller mer förståelig.

Det var någon klok person som skrev "Okunskap föder rädsla och rädsla föder hat." Låt nu inte vår egen rädsla och okunskap leda oss i fördärvet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/07/24 :  00:09:20  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Mina tankar går till de anhöriga och offren.
Väldigt svårt att greppa att det verkligen hänt.
Oavsett gärningsmannens motiv håller jag med om att vi ska hålla det politiska utanför diskussionen, politiska fanatiker finns tyvärr både till höger och vänster.
Vi hade en liknande händelse i Sverige för ett antal år sedan, om ni kommer ihåg Mattias Flink.
Inte lika många offer men en oerhörd tragedi för alla inblandade och deras familjer.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2011/07/24 :  10:08:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja ju mer jag hör om det desto mer "science fiction" känns det. Vilket lidande som åsamkats anhöriga och nära...

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/07/24 :  10:36:43  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Vi körde från Stavanger tvärs över Norge igår,på radio och tv sänds bara nyheter och information.så gott som alla evenemang är inställda och flaggorna på halv stång.
Väldigt många är drabbade av detta och mina tankar går till dem.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2011/07/24 :  11:26:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Oerhört tragiskt, fällde ett par tårar när jag låg i sängen igår och lyssnade...

Vänster, höger, ideologier hit o dit spelar ingen roll, psykfall/idioter kommer i alla skepnader!
Alla är i offer för denna typ av händelser, vi alla har eller kommer att påverkas.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/07/24 :  22:05:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag skulle föreslå att ni andra också går in på Aftonbladet och visar erat deltagande med offren i Norge. Det finns ett ställe där man kan skriva in sig att man deltar och visar sitt deltagande i sorgen. Här är en länk. mvhKristofer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13369385.ab

Edit: fixade till ett ord.

Edited by - whiskyman on 2011/07/25 08:02:33
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/07/24 :  22:10:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Det har jag nämligen gjort för det räcker ju inte enligt min mening inte bara att säga att man beklagar sorgen utan man får ju visa det också. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/07/25 11:01:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2011/07/25 :  09:30:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Här är länken till VG som whiskeyman hänvisar till.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php?start=208530

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/07/25 :  11:00:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo men den länken som jag skrev funkar ju också.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/07/25 11:03:48
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/07/27 :  15:45:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ville bara berätta att nu är vi fler än en miljon som bildar "kedja för Norge". Läste det idag på Aftonbladet.MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000