Author |
Topic  |
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2011/08/13 : 09:18:43
|
Bidde en de Buyer-panna för mig men inte den mesiga som på bilden utan den större på 36cm (ytterdiam)för den har dubbla handtag och därmed lättare att hantera trots sina 3,5kg.
Har bara kört in den och inte använd den än.. får återkomma med synpunkter. Enligt instruktionerna skall plåtpannorna bli svartare o svartare men det är bara bra. |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/08/18 : 09:03:33
|
Grattis!
Min är 28 cm, räcker gott för ensamhushåll - men visst den större hade jag inte sagt nej till.
Som jag skrev kan den vara lite knepig i början för att sedan bara bli bättre och bättre.
Köpte min panna på rea för ca 15 år sedan och även om jag inte använder den dagligen så är den fortfarande som ny - dock med helt svart botten numera, det viktiga är att man gnider in den i lite olja efter varje användning.
Du får gärna dela med dig om vad du tycker när den är riktigt in-stekt.
|
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/08/18 : 10:08:04
|
de Buyer verkar vara målet för mig 
I väntan på målsnöret så åkte jag och köpte smarrigaste äggen här: Latitud, Longitud: 56.33281315935519, 12.83677339553833
När jag bar flaket till bilen så kom jag på att Briscapo ligger ju här i krokarna. De gjorde de, flera hundra meter bort Latitud, Longitud: 56.3279628, 12.8421001
Kampanjpris och nyinköpta ägg fick mig att falla till föga.
Nu bor det en Zwilling Twin Choice Stekpanna 28cm(Fri från PTFE och PFOA )
Snart blir det en 28 eller 36 centimeters de Buyer, tänker lite på spisplattans dia dock...
Då kommer tyskar och fransoser umgås fredligt i vårt lilla kök 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/08/18 : 10:28:22
|
de Buyer har en trevlig liten video, på slutet ser man en panna som varit med 
http://www.debuyer.com/video.php?id=99
(ägget förflyttas liksom magiskt från pannan till tallriken )
M
Här är en film till, potatiskal används men även diskmedel http://www.youtube.com/watch?v=e_hcah_417c&feature=player_embedded |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2011/08/18 11:43:39 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 16:39:30
|
Så! Nu är jag  i köket.
En de Buyer Mineral B Element 28cm/3mm/2.17kg.
Tack till trevligt företag i Göttlabörg
M |
Mr 500! |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 17:16:49
|
Nice, hoppas du blir nöjd - hur funkar tysken? |
 |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 18:51:40
|
Ett första litet utlåtande.
Funkar kanon nästan till allt.. Nu köpte vi den största på 36cm (28cm stekyta)så den är lite större än vad plattan är (som är 23cm). Detta innebär att den blir varmare i mitten än på kanterna. Har stekt kött, kyckling och fisk med mkt gott resultat. Pannkakor funkar inte alls då de blir brända i mitten o knappt stekta i kanterna alls eftersom pannan blir mer rund i botten när det inte är så mkt i den.
Inga problem med att det fastnar, blir bara lite o det är inga problem med att rengöra.
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 19:01:33
|
Aha är de Buyer en SÅN panna! Har avverkat ett antal under mina år på Italienska krogar i STHLM. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2011/08/22 : 15:45:36
|
Är det för att de är lättare än gjutjärnspannorna som man vill ha sånadäringa, eller finns det saker dom är bättre på än gjutjärn? |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/08/22 : 15:58:15
|
Nu har pannan använts två gånger 
Började förstås med att steka ägg
Fastnade ganska rejält...
Stekning nummer två, ägg igen
Denna gången gjorde jag rätt.
-Het panna med olja i. -Vrid ned värmen från hett till lagom. -Låt ägget vara ifred tills det är dags att vända alt. servera.
Resultat: Perfetto
Zwillingpannan fungerar felfritt
M
|
Mr 500! |
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 16:33:50
|
Det brukar gå bra att steka ägg även i gjutjärnspannor, så min fråga kvarstår, är det bara för att det är lättare att hantera en lättviktspanna, eller är det något mer esoteriskt man vill åt? |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 17:57:24
|
Jag upplever att den leder värme bättre än en gjutjärnspanna, som jag skrev tidigare så påminner de buyer ganska mycket om att steka på ett stekbord, man får helt enkelt ett bra stekresultat med en bra yta och trevlig smak - så mycket lättare än en gjutjärnspanna är dom inte heller, tyckte det stod 2.1 kg för en 28 cm... |
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 18:36:27
|
Tack för klargörandet drkim! |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2011/09/10 : 00:44:39
|
Vad är det för skillnad mellan olika De Buyer? Mineral B Carbonplus Force blue
???? |
ACCUrate PHASE |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/09/12 : 13:16:02
|
Bara för att någon ska svara - Har ingen aning, men det verkar skilja mellan godstjocklek och utförande av kanten, dvs hur stor lutning och hur hög kanten är.
Men i min värld verkar de olika benämningarna innebära olika materialval i de olika serierna?? |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 21:10:35
|
Carbone Plus Round "lyonnaise" frypan. quote: The "lyonnaise" profile pan has a high flared and curved skirt. This very distinctive shape, with no sharp angles, enables the food to slide easily from the frying pan onto a plate or dish. The strip steel handle is firmly riveted.
Force Blue Frying pan, blue steel [quoteThis "lyonnaise" profile pan made from 2mm (14 gauge) blue steel plate gives very good heat spread. It has a high flared and curved skirt. This very distinctive shape, with no sharp angles, enables the food to slide easily from the frying pan onto a plate or dish. The strip steel handle is firmly riveted.]
Mineral B Element Round Grill Frypan.
quote: MINERAL B ELEMENT pan: iron is a 100% natural mineral material
Anti-oxydation protection Favoured seasoning Improved nonstick qualities
Organic beeswax-based protective finish
Tjaaa?
quote: DeBuyer Carbonne Plus (2.5 & 3 mm thick depending on size) DeBuyer Force Blue (2 mm thick) DeBuyer La Lyonnaise (1, 1.2 & 1.5 mm thick depending on size) DeBuyer Mineral (2.5 & 3 mm thick depending on size)
quote: #8220;#8230;What separates the Blue Steel pan from the Carbone Plus is its lighter weight 2mm thick bottom and uncoated heat-treated surface. Features a welded handle and low skirted edges, allowing crepes to be easily flipped or turned. Each DeBuyer Blue Steel crepe pan is annealed, creating a harder and less reactive surface. It also adds a distinctive blue color to the steel.#8221;[/quote]
M
|
Mr 500! |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 18:41:37
|
Köpte mig en carbonplus 28cm, kostade inte så mycket, 350 kr bara... ska testa den i några dagar och se hur det går.  |
ACCUrate PHASE |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 11:37:04
|
Köpt var någonstans? 
M |
Mr 500! |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 15:54:58
|
Cordon bleu i Stockholm, har även nätbutik. Verkar ha fri frakt just nu 
|
ACCUrate PHASE |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 19:02:33
|
Ooops - såg just att du skrev priset innan...
Billigt i alla fall :) |
 |
|
Anjin
Member

158 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 19:17:30
|
Nu blir jag ju upprörd. Det sista mitt redan överfulla kokkärlsskåp behöver är en till stekpanna. Men så kommer ni här och pratar om en sån här billig sak! Fy! 
Då mina non-stick-varianter är på väg utför måste jag fråga om dessa. Jag gillar att göra såser (ofta mjölbaserade) i stekpannan och till dessa är ju gjutjärnspannor helt odugliga (mina stekpannor blir iaf helt avfettade och förstörda). Hur blir de här De Buyer och stekpannor av den typen av såsmakande? |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 19:59:04
|
Funkar utmärkt i min bok, i och med att att inte De Buyer är mättade med fett som en gjutjärnspanna (suger inte åt sig fett), är inte detta ett problem. Visst en riktigt instekt och svart panna kanske kan släppa lite av sin beläggning/yta dvs den ser lite "renare" ut efter. Men gör du sås ofta så lär det inte hinna bli så mkt beläggning...
Detta är ju skillnaden mellan gjutjärn och kolstål, gjutjärn ju poröst och mättas med tiden av fett, kolstål är hårt och ger mer direkt värmespridning (hettas upp fort och svalnar ganska fort), kräver fett för att inte bränna fast, men suger inte åt sig så mkt - är därför man måste olja in den efter varje disk - gör man inte det rostar den...
Primärt till att steka i - men funkar till sås skulle man kunna sammanfatta det tror jag :) |
Edited by - drkim on 2011/09/15 20:02:02 |
 |
|
Anjin
Member

158 Posts |
Posted - 2011/09/15 : 22:59:44
|
Tackar för svaret.
Det var så jag tänkte att det var alltså. Hmm, kanske får ta en utflykt till cordon bleu. |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 21:48:12
|
Bump Har köpt en de Buyer. Varför gjorde man inte det för 40 år sedan? Inga problem alls. Följ bara startproceduren. Dessutom billig jämfört med alla hitech- pannor, vilka varit skit i längden. Max tre år i daglig användning. Tack för tipset. Kommer säkert att räcka livet ut. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
Topic  |
|