Author |
Topic  |
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 10:23:42
|
Hejsan Hoppsan!
Nu är jag trött på non-stick... pannor, att byta ut dom dvs.
Trots att vi är försiktiga, inte använder för hög värme, inte repar osv, så håller de inte mer än 1-2 år Vi har provat allt från 199-1299 kronors pannor.
Nu vill jag ha en panna (inte non-stick)som håller 10-20 år istället. Inte gjutjärn för det har vi ett antal som är bra men en som är smidd. Jag har sett en som kan vara av den typ jag är ute efter!?! På manufactum, http://www.manufactum.com/Produkt/193569/1401077/Forged-Iron-Frying-Pan.html
Det är roligare att köpa lokalt. Någon som har en bra panna att rekomendera?
Tack och Tjo!
M
Edit: Stavning + förtydligande |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2011/07/24 20:08:22 |
|
Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts |
|
pix
200.000-klubben

4233 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 16:48:02
|
Ikeas +365 panna är helt okey Håller ifs 1-2 år den också (beroende på hur mycket pankaka man gör) Men kostar inte så många kronor Allt annat jag provat slår sig och är oanvändbara Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 18:21:26
|
mace: Hade samma erfarenheter som du. Allt slår sig oavsett prisklass!
Kör nu gjutjärn och allt funkar hur bra som helst.
drkim: Den såg ju intressant ut. Svårare att laga mat? Verkar vara rätt tunt gods - funkar det lika bra ändå. Risk att bränna vid? |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 19:57:43
|
Tyvärr är jag inte rätt person att fråga för jag använder bara gjutjärns panna men någonstans har jag även ett non-stick som aldrig är använt.
Den pannan du länkade till gav mig ett habegär får se om man köper en sådan.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 20:21:01
|
Vad menar ni med att den "slår" sig (nej jag är ingen storkock) är det att den inte längre förblir plan undertill, och ligger ojämt på plattan/hällen? Det gäller iallafall inte med min gastrolux  |
DiY and OpenSource is my melody |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 21:12:09
|
Vi har slängt allt vad teflon non-stick osv heter.
Rostfritt, gjutjärn är det som gäller hemma hos oss.
Men ska i sanningens namn säga att om man "diskar" en gjutjärns stekpanna för noga. Släpper inte den första pannkakan ut får skrapas ur.
Varmt vatten och en borste (inget diskmedel) och diska för hand.
Steker man salt sill blir man tvingad att använda diskmedel. Annars kan man rå-steka potatis så blir pannan ren. Och potatisen smakar "variehanda". 
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 21:14:13
|
Steka prinskorv är toppen för en gjutjärnare enl. Skultuna.. och mig 
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 22:37:02
|
Gubben: Exakt! För gjutjärn är det försiktig diskning som gäller och för teflon/non-stick är det bort med alla fettrester - hårdkörning med diskmedel som gäller.
Riktiga omelettpannor (oftast gjutjärn) ska knappt diskas med mer än vatten sen få lite olja på sig som man fördelar med rent papper och samtidigt saltar man i pannan för att inte bakterier ska växa. Då håller sig pannan genomfet och fin! :) OK, det tar emot att ställa in en sån panna men man behöver inte ta mycket olja alls. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 15:43:49
|
quote: Steker man salt sill blir man tvingad att använda diskmedel. Annars kan man rå-steka potatis så blir pannan ren. Och potatisen smakar "variehanda".
Jag använder lite krossad tomat/sås efter att jag har stekt sill eller annan fisk som sätter smak på järnet, funkar bra.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 16:59:11
|

quote: .....lite krossad tomat/sås.........
Det måste jag testa också!
I lumpen gjorde vi rent stekordet med grovt salt och stålborste. Men det var mycket sällan.
Pannkaka stekte vi varje torsdag,......aldrig några problem med att dom "satt fast i botten". Rengöringen tror jag är "A och O" för ett lyckat stekresultat. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 17:23:44
|
Krossade tomater är skitbra att få bort kalkbeläggningar i kastruller upptäckte jag för några år sedan. Om man låter dem stå och småkoka ett tag så tar det bort beläggningen.
Vad ni gör med stekpannorna för att få dem att slå sig begriper jag inte. Hettar ni upp dem och häller isvatten i dem sedan? Att billiga stansade pannor slår sig har jag varit med om, men bättre brukar klara sig. Det är ju knappast så att beläggningen gör att pannan slår sig utan materialet den sitter på. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 18:53:50
|
quote: Vad ni gör med stekpannorna för att få dem att slå sig begriper jag inte.
Det jag varit med om är att en stekpanna är plan så länge den samma temp överallt. Men om sargen är sval och botten het, utvidgar sig botten mer än sargen och pannan bucklar upp så att matoljan rinner från mitten och ut mot sidan. (Kina tillverkad) Ska sägas att stekpannan var "lätt" och tunnbottnad.
Men en "redig" småländsk stekpanna......det är grejer de!  |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 19:45:45
|
Man får nog se teflonpannan som en förbrukningsvara, helt enkelt, samt undvika de billigaste ... Även beläggningen tar stryk med tiden. Dock tycker jag 1-2 år låter lite väl kort, i alla fall för en kvalitetspanna. För vissa saker är ju teflonpannan överlägsen gjutjärnspannan, tyvärr.
Här är ett test DN gjorde på pannor http://www.dn.se/Documents/stekpannor-2.pdf |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 12:21:03
|
Jag har en TVS titan stekpanna med tjock botten som används till allt utom kött. Den är flitigt använd under minst 6 år o beläggningen är fortfarande frisk och botten är flat. I övrigt är det gjutjärn som gäller. http://www.tvs-spa.it/en/services/help/about-covering.jsp |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/07/27 : 08:53:25
|
quote: drkim: Den såg ju intressant ut. Svårare att laga mat? Verkar vara rätt tunt gods - funkar det lika bra ändå. Risk att bränna vid?
Roq: Den är lite svår innan den blivit riktigt instekt, men slutresultatet är mycket likt ett stekbord, visst man behöver olja eller smör för att få bra resultat, men då blir det riktigt bra resultat oxå, denna typ av pannor brukar användas i restaurangkök, bra även att kunna köra in hela pannan i ungnen vid behov. Upplever den inte alls tunn, den har duktigt med tyngd och en mkt trevlig värmespridning. |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/07/27 : 12:19:34
|
drkim är inne på mitt spår
I LIKE!!
quote: Jag har en sån här: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=561032
Mkt nöjd :)
M |
Mr 500! |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2011/07/28 : 17:48:41
|
Kul - hoppas du köper och blir nöjd  |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 12:15:06
|
Använder Hackman Matador med kerambeläggning, har dock inte haft den så lång tid, men överlag positiv än så länge. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2011/07/30 : 13:26:07
|
spara kvittot Nagra... det är just den jag går igenom som 
M |
Mr 500! |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 00:23:21
|
Vart sugen på de Buyer pannan faktiskt  Annars är mitt problem botten på pannorna, blir svarta fläckar för jämnan. Även min Le creuset med emalj har svarta fläckar  |
ACCUrate PHASE |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 02:26:19
|
Håller med rubriken... Testat olika, billiga som dyra. Just nu är det IKEA:s +365. Det som stör mig... är att man måste bry sig om dom... inte för hett, inte för snabba temperaturväxlingar, inte vassa verktyg, inte.... osv. Sitter just nu i min sommarstuga och har här enbart använt mina bortgångna morföräldrars gjutjärnspannor. De är INTE nya pannor... från början fanns här enbart vedspis (stugan är snart 100år) sedan gasol och nu el. Pannan består. Enkel att rengöra. Behåller värmen bra. Kalasbra resultat. Går att slå i spik med. (Användandet ersätter dessutom hantlar ). Vedspisen finns kvar förresten... en härlig utmaning att laga mat på och baka i  Hemma har jag en gammal Hultafors gjutjärnspanna och det är dags att placera den längst fram igen och förpassa mirakelmumbojambobehandlade pannor längre bak i skåpet. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 14:23:02
|
Efter att som fler i denna tråd ha försökt med olika "mirakelmumbojambobehandlade" pannor är det enbart en grillpanna av dessa som används fortfarande. Annars är det gjutjärnspannor från olika generationer som gäller.
På landet har vi faktiskt en tefalpanna som inköptes för nästan inga pengar alls vid ett besök på MediaMarkt. Den använder vi enbart till att steka ägg och omelett i. Annars är det gjutjärn där med.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
Topic  |
|