HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 30kg fin betong
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2011/08/22 :  13:34:18  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det svaga ljudet har inte med betongen att göra utan den lilla låd/luftvolymen i sig.

Förenklat kan man säga att en sluten låda faller med 12 dB per oktav under sin resonansfrekvens. 10 dB uppleves som en halvering av ljudstyrkan så två oktaver under resonansen är basen mindre än en fjärdedel så stark.

Säg att betongbasen har en resonans på 200 Hz och att den faller 12dB oktav under detta. Notera att går man sätter nivån som noll vid säg 25 hz så stiger basen med 12 dB/oktav upp till 200 Hz för att sedan plana ut. ( Lutningen under 200 Hz är både nerförsbacke och uppförbacke beroende på varifrån man kommer.

Tar man aktiv delning som skär 12 dB/ oktav över 25 Hz händer följande räknat från 25 Hz och gående uppåt.

Frekvens (Hz) 25 50 100 200 400
Delningfiltret 0 -12 -24 -36 -48 dB
Baselementet 0 +12 +24 +36 +36 db
Netteffekt 0 0 0 0 -12 dB

Det finns inga gratisluncher när det gäller fysik. Basnivå- verkningsgrad och storlek är sammankopplade i verkligheten. (Reklambladen fungerar i ett annat universum med andra lagar vad det verkar.) Genom att göra en så liten låda får du välja mellan att tappa en massa bas som nu, eller skära med filter och förlora en massa verkningsgrad.

Med eget sluteteg och aktiva filter så går det anpassa det till ett system men det hade varit enklare med en normal lådstorlek.

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/08/22 :  21:59:58  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Detta expriment har ju inte alls funkat som jag ville

så snart kommer den att åka ut

men om det är nån där ute som vill ha den PMa mig

har lite andra ideer oxå (men det verkar som att fysiken vill paja allt )
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/09/02 :  13:47:44  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Men... det ser ju ut som att du gjutit in den HELT dvs du har ingen form av kontakt med världen utanför för basen att skapa ljud... konen spelar mot betong på både fram och baksida? utan någon öppning? Utan någon lådvolym, för du ville få bort luften?
Jag sällar mig till frågorna här, VARFÖR ville du få bort luften?
Om du delger oss någon tanke bakom, så kanske vi kan hjälpa dig framåt

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/09/02 :  15:51:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Gordi@

quote:

Detta expriment har ju inte alls funkat som jag ville

så snart kommer den att åka ut



Jag har gjort åtskilliga experiment som just har till
uppgiften att bevisa att något inte funkar. Dessa
experiment är ofta av "strategisk" karaktär. Men viktiga
för att utveckla teknik.

Se inte ditt arbete som "ett prov utan värde", ett "PUV".
Vi kan lägga experimentet till samlingarna.

Nu ska Du sätta Dig ner och fundera vidare, med detta i
bagaget.

Kör hårt, Gordi!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/09/02 :  19:43:53  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Den här tråden var den roligaste jag någonsin läst på ett forum. Speciellt när trådskaperen har 1800 postings. Jag har konstig humor, men fyfan vad jag har garvat. Alla Gör vi en tankevurpa.

Jag själv frågade en par äldre polare (jag var 13); rör sig kolven upp och ner när motorn går på tomgång???

Det är 25 år sen, men nog fan måste jag bli påmind varje gång jag ser dem. Det är ju speciellt roligt eftersom jag numera är ingenjör inom denna branch...

/filip




Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/10/01 :  16:58:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
quote:
Men... det ser ju ut som att du gjutit in den HELT dvs du har ingen form av kontakt med världen utanför för basen att skapa ljud... konen spelar mot betong på både fram och baksida? utan någon öppning? Utan någon lådvolym, för du ville få bort luften?
Jag sällar mig till frågorna här, VARFÖR ville du få bort luften?
Om du delger oss någon tanke bakom, så kanske vi kan hjälpa dig framåt


Det går ju läsa sig till nästan vad som men det här blev väldigt negativt ....
tanken med luften var att försöka få ut ljudet mera som känsla i betongen

quote:
Den här tråden var den roligaste jag någonsin läst på ett forum. Speciellt när trådskaperen har 1800 postings. Jag har konstig humor, men fyfan vad jag har garvat. Alla Gör vi en tankevurpa.

Jag själv frågade en par äldre polare (jag var 13); rör sig kolven upp och ner när motorn går på tomgång???

Det är 25 år sen, men nog fan måste jag bli påmind varje gång jag ser dem. Det är ju speciellt roligt eftersom jag numera är ingenjör inom denna branch...


Jag har varit medlem länge

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/10/03 :  21:05:05  Show Profile Send fripppel a Private Message  Reply
Jag måste bara få instämma med jubel och hejja-rop i att det här var askul läsning. Dels för att man frågar sig vad är tanken med detta, hur ska det gå? Dels för att alla är så otroligt hjälpsamma och verkligen vill att det ska bli bra i slutändan. Hur som helst så har nog en av världens "tyngsta" basar kommit till världen i detta forum.

Stort grattis och tack för underbar läsning och finfina bilder.

Mvh Fredrik

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/03 :  21:18:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Dels för att alla är så otroligt hjälpsamma och verkligen vill att det ska bli bra i slutändan.



Ja det är väl självklart!
Om jag hjälper en polare så är väl motivet att det ska
bli så bra som möjligt, även om båten sjunker!

Skulle inte Du Fredrik "fripppel" vilja ett gäng sådana
kompisar i Din närhet?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/10/03 :  22:04:20  Show Profile Send fripppel a Private Message  Reply
Absolut, det är jättetrevligt att så många ställer upp för varandra och det är väl en av poängerna med att ha ett forum som detta.

Känslan som gjorde mig glad var nog den allmänna välviljan, hoppet och nyfikenheten i att förstå vilken tanke som låg bakom något (i min mening ganska tanklöst) som att gjuta in ett baselement i 30 kg finbetong.

En fin inställning tycker jag?

Mvh Fredrik


Edited by - fripppel on 2011/10/03 22:07:41
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/04 :  09:13:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Vad är de som gör ett experiment "värdelöst"?

Är det för att det saknar aktualitet för "mig"?
Är det kanske för att man testat "ytterligheter",
som i Gordins fall, med extremt liten volym?
Hur många av oss har inte testat den andra
"ytterligheten", extremt intill oändlig stor volym?

På förtag som jobbar med "teknikutveckling" för man
ett resonemang typ:
Det spelar ingen roll om experimentet saknar aktualitet
nu, eller är av typen "ytterligheter", "vilda spekulationer"
osv.
Så länge experimentet är väl dokumentera är det ett
av värde.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/10/04 :  16:34:54  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Jag tycker det är all heder åt att inte bara fundera, utan verkligen testa, som trådskaparen gjort Vet inte om jag tycker experiment kan ha ett negativt resultat, om man tolkar det som "dåligt", utan kanske bara negativt i form av ej förväntat resultat.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/10/04 :  20:58:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Jag har gjort många olika experiment, för varje experiment jag gjort har jag funderat på 100 tals =)
Nästa steg i detta ser jag en "egen tillverkar högtalare" av 2 metallskivor
men det kommer att få vänta ett tag.

Jag hoppas dock att andra vill experimentera här med oss =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000