HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel Klass A amp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/13 :  14:31:20  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Hur gör man? Denna batteridrivna verkar vara något inte ens jag kan misslyckas med. Men vilka komponenter ska det vara? Någon som vet?

http://www.homebuilthifi.com/project/4

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/13 :  16:44:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Även om du lyckas så betvivlar jag att den sk konstruktören har lyckats.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2011/09/13 :  16:57:49  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply


Utifrån de två bilderna borde det att gå att rita av ett schema (man ser klart o tydligt ledningsbanor på kretskortet).
Antar att förtärkningstransistorn är en power-jfet eller en depletion-mosfet.
Den andra transistorn/kapseln kan vara en strömgenerator eller en spänningsstab.
Hur som helst så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-ended_triode

Edited by - ludo on 2011/09/13 16:58:52
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/13 :  20:20:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Finns det inte enkla klass A ZEN förstärkare vilka är väl dokumenterade och beprövade?

Frågan är då om det måste vara batteridrivet?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7539 Posts

Posted - 2011/09/13 :  20:20:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om målet är att "Inte misslyckas" så skulle jag nog vilja föreslå någonting aningen mer rationellt än trissesteg med utgångstrafos...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/13 :  22:19:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor


Håller med om detta. Dessvärre har gruset pentodkaraktäristik vilket medför både hög olinjäritet och utimpedans innan rejäl motkoppling. Att införa en trafo i signalvägen verkar märkligt i de här sammanhangen. Trafon behöver ha en omsättning på kanske 4:1 för att inte öka utimpedansen ytterligare vilket gör att B+ bör hamna på kanske 60-80V.

Ett säkrare kort. Har sett att det finns mini-Zen i byggsats att köpa billigt på eBay. Räcker säkerligen till 3W.

http://www.ebay.com/itm/PASS-ZEN-5W-single-ended-amp-small-amplifier-kit-/200619648455?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb5dce5c7





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/14 :  08:33:58  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Tack för svaren! Jag anade att det inte var den ultimata lösningen då det isåfall skulle vimla av dessa byggen på diy-forum. Valet står som vanligt mellan hög volt och rör eller många komponenter och transistorer.

Säkra kort, jo det är nog bäst när man är ovan på att mäta och kontrollera...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/14 :  12:54:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mer än två transistorer behöver det inte gå åt i signalvägen samt två till en CCS.

Här en idé till en enkel Schade-konstruktion som ska fungera ihop med alla typer av signalkällor:



CCSn kan lika gärna göras med en NMOS.

Kanske man också kan skala ner den till 3-5W?



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/14 14:36:10
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/14 :  13:23:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Här en idé till en enkel Schade-konstruktion som ska fungera ihop med alla typer av signalkällor:

Det är bara trasig bild för mig.

Nu funkar bilden... Tack.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/09/14 19:24:59
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/14 :  15:56:13  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag ser bilden. Ser ganska enkel ut. Det är bra med något litet som går att kasta ihop som test under en helg. Jag har provbörjat på elektronik då och då men slutat när jag insett att inte tiden räckt till. Det bäste finnas en tro på att lyckas och att tidsåtgången lönar sej på något vis (helst inte bara som lärorik erfarenhet).
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/14 :  17:11:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vill man testa kan det vara bra att använda ett billigt Zen-kit från eBay som provbänk. Notera att detta är en idé, inte en färdig lösning!

Här en tänkbar variant på Kina-Zen:



Ger ca 4W men måste köras med fh-vis hög tomgångsström,en bit över 1A, för att bete sig bra.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/15 13:59:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000