Utifrån de två bilderna borde det att gå att rita av ett schema (man ser klart o tydligt ledningsbanor på kretskortet). Antar att förtärkningstransistorn är en power-jfet eller en depletion-mosfet. Den andra transistorn/kapseln kan vara en strömgenerator eller en spänningsstab. Hur som helst så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor: http://en.wikipedia.org/wiki/Single-ended_triode
quote:så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor
Håller med om detta. Dessvärre har gruset pentodkaraktäristik vilket medför både hög olinjäritet och utimpedans innan rejäl motkoppling. Att införa en trafo i signalvägen verkar märkligt i de här sammanhangen. Trafon behöver ha en omsättning på kanske 4:1 för att inte öka utimpedansen ytterligare vilket gör att B+ bör hamna på kanske 60-80V.
Ett säkrare kort. Har sett att det finns mini-Zen i byggsats att köpa billigt på eBay. Räcker säkerligen till 3W.
Tack för svaren! Jag anade att det inte var den ultimata lösningen då det isåfall skulle vimla av dessa byggen på diy-forum. Valet står som vanligt mellan hög volt och rör eller många komponenter och transistorer.
Säkra kort, jo det är nog bäst när man är ovan på att mäta och kontrollera...
Jag ser bilden. Ser ganska enkel ut. Det är bra med något litet som går att kasta ihop som test under en helg. Jag har provbörjat på elektronik då och då men slutat när jag insett att inte tiden räckt till. Det bäste finnas en tro på att lyckas och att tidsåtgången lönar sej på något vis (helst inte bara som lärorik erfarenhet).