HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försänka element som inte är runda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:37:15  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Hej Vore tacksam för hjälp hur man ska försänka element som inte är runda i baffeln. jag har överhandsfräs.

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:46:07  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Vad är det för element? lättare att hjälpa till om man vet formen.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/09/15 :  09:45:53  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Det handlar om Fostex FP203.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/09/15 :  12:10:07  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Är det av estetiskt eller akustiskt syfte du vill fräsa ner det? Rent akustiskt så tror inte jag det gör så stor skillnad så det är värt besväret att fräsa ner det.

Har aldrig testat, men ett sätt skulle kunna vara att maskera elementet från damm och fräsa en kopia av elementets ytter form med kullager på en tjock mdf eller liknande. Runt kanten på den frästa kopian skruvas ett plåtband som sticker ut ca 15mm utanför kanten. Och nu fästs en ny bit (som blir den färdiga mallen) som är större än kopian ihop med kopian och fräs med kullager på mot plåtbandets insida.

Kanske finns någon enklare metod, men inget jag kan komma på just nu
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/09/15 :  14:33:22  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply

Tack för idén. Man vill inte gärna ha elementen framme samtidigt som fräsen.
Du tror inte det hörs skillnad? jag trodde det. Jag kanske borde köra med tygfront som döljer elementet. Då kan man testa med filt på baffeln runt elementet också.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/15 :  15:07:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Såga hålet i en tunn skiva och limma på befintlig baffel.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/09/15 :  15:14:34  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Med sticksåg osv? Det funkar ju också förståss.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/15 :  16:07:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
men det var ju någon tidigare som gjorde precis det du vill på ett fiffigt sätt... undra om de inte va fixarstig eller eriksson..

ska kolla om jag hittar tråden..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/15 :  16:18:34  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hmm.. var nog kanske Magils jag tänkte på.. här är en bra guide. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79757&SearchTerms=f%F6rs%E4nka


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/09/15 :  22:03:34  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack! där ser man. han låter alltså kullagret på fräset styras av limkanten? Väldigt trixigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000