HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Många kockar - blir det bra? (datorhajfi)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:53:27  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
För att skapa ljud från en dator till en stereo krävs just en dator (med ljudkort)och en stereo plus lämplig kabel. Vi låtsas att vi väljer en mac just för att iTunes är så trevligt (?).

För att få mer välljud köper vi en dac. För att få ännu mer välljud köper vi en M2Tech HiFace USB-dongel. För att få ytterligare välljud köper vi ett tilläggsprogram typ Amarra eller Pure Music.

Då har vi en lång kedja.
Dator->källfil->spelare->program för att förbättra spelare->HiFace USB->kabel->dac->kabel->förstärkare->kabel->högtalare.
Hifimöss kan man lägga till om man vill. :)

Vad hände egentligen med korta signalvägartänket?
Kan vi skrota det tänket?
De flesta som hört ovanstående kedja tycker att det låter bra, ofta mycket bra tom.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:59:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker tvärtom. Enklare är nästan alltid bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/09/20 :  10:30:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag tar ut signalen via usb-hiface till dacen som är ljudkort,d/a och försteg direkt till högtalare med inbyggda slutsteg.
Källfil-dator-hiface/koaxkabel-dac-signalkabel-slutsteg/högtalare.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/09/20 10:32:37
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/20 :  11:57:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
För mig är signalvägen endast "DACs analogdelar->kabel->förstärkare->kabel->högtalare".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/09/23 :  07:52:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Håller med Bernt, tanken att hålla det enkelt är oftast bäst.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000